klaar voor de toekomst met 5G.
klaar voor de toekomst met 5G.
5G krijgt een boost. We hebben snel nog sneller gemaakt.
Bij Odido doen we alles voor je netwerk. Daarom krijgt ons 5G een razendsnelle boost. Een upgrade die ons netwerk nog sneller, nog stabieler en nog betrouwbaarder maakt dan het al was. En die nieuwe mogelijkheden biedt voor jou en je bedrijf. Zo kan je nog meer kansen pakken. En gebruikmaken van slimme, nieuwe technologieën zoals Massive MIMO. Graag inspireren we je over wat er allemaal kan. Met het verhaal van Drone Delivery Services bijvoorbeeld. Een startup voor het vervoeren van pakketjes met drones.
door 5G.
Vanuit zijn liefde voor de onbemande luchtvaart, richtte Egbert Swierts in 2013 zijn bedrijf OmniDrones op. Met dit bedrijf leidt hij professionele dronepiloten en hobbyisten op. En voert hij vliegopdrachten uit voor verschillende klanten. Zijn droom? Mensen vervoeren in onbemande luchttaxi’s. Om dat doel te bereiken startte Egbert in 2020 samen met 3 partners Drone Delivery Services. Een startup voor het vervoeren van pakketjes met drones.
Maatschappelijk relevant zijn is belangrijk.
Iets betekenen voor de wereld. Dat is wat deze ondernemers graag willen. Egbert vertelt: ‘ Drone Delivery Services is gevestigd in Assen, in het noorden van Nederland. En wat we hier zien is dat het steeds lastiger wordt om de dunbevolkte gebieden van ons land leefbaar te houden. Doordat steeds meer mensen naar de stad verhuizen, is er steeds minder openbaar vervoer en trekken apotheken hier weg. Net als sociale voorzieningen zoals bibliotheken. Dat maakt het lastig om de levensstandaard op peil te houden. Daar willen we iets aan doen.’
‘Pakketjes van Zalando en pizza’s bezorgen willen we niet.'
Een combinatie van veranderende Nederlandse en Europese regelgeving en de coronacrisis, zorgde ervoor dat de ondernemers aan de slag konden gaan met hun bedrijf. En al snel nam Drone Delivery Services deel aan een pilot van Thuisbezorgd, waarbij eten werd bezorgd over het IJ in Amsterdam. ‘Dat ging een beetje tegen ons morele kompas in’, vertelt Egbert. ‘Maar tegelijkertijd was het een unieke kans om mee te doen aan een groot project. Dus we hebben het gedaan.’ Alleen als testcase. Want, zo benadrukt Egbert: ‘Pakketjes van Zalando en pizza’s bezorgen is niet de kant die we met dit bedrijf op willen gaan.’
Van weerstand naar medestand.
Naast luchttaxi’s zouden Egbert en zijn partners in Drone Delivery Services dus graag dingen doen die goed zijn voor de maatschappij. Ze denken bijvoorbeeld aan drones die medicijnen of urgente goederen gaan bezorgen in dunbevolkte gebieden of op de Waddeneilanden. En aan boekenkluizen. Onbemande minibibliotheken waar met drones nieuwe boeken naartoe kunnen worden gebracht, zodat lezen voor iedereen bereikbaar blijft. Een idee dat ontstond samen met Biblionet. Mooie plannen, maar niet iedereen is hier net zo enthousiast over als Egbert en zijn partners. Egbert: ‘Mensen zijn vooral bang voor verstoring. Daarmee bedoel ik geluidsoverlast van drones en het veranderende beeld buiten. Als je nu naar buiten kijkt, zie je de lucht. En heel eerlijk, ik moet er zelf ook niet aan denken dat die vol zou hangen met drones. Daar zetten we met Drone Delivery Services ook helemaal niet op in.’
‘Niet meer, maar juist minder en schoner verkeer. Dat willen we.’
Het gesprek aangaan en blijven voeren is belangrijk, vertelt Egbert. Om zorgen weg te nemen en hopelijk ook om verbinding en medestanders te vinden. Egbert: ‘We willen graag testen met drones die van het vaste land naar de Waddeneilanden vliegen. Daarvoor zijn we een dag naar Vlieland gegaan. Op het eiland hebben we gepraat met verschillende mensen. Van basisscholieren tot de burgemeester, en van ondernemers tot leden van politieke partijen. Sommige mensen waren meteen enthousiast, maar bij anderen voelden we veel weerstand. Tot we uitlegden dat we met onze oplossing mogelijk een taxiboot minder naar het eiland kunnen laten varen, of een traumahelikopter minder kunnen laten vliegen. Zo komt er niet meer verkeer bij, maar juist minder en schoner verkeer. Dat is wat we willen.’
Opgericht door 3 partners.
Pakketten bezorgen met drones.
Voor een duurzamere wereld.
De juiste connectiviteit voor de volgende stap.
Egbert en zijn partners willen grenzen verleggen. Daarom zijn ze altijd op zoek naar nieuwe, innovatieve oplossingen. Op dit moment werkt het bedrijf aan een project met de provincie Groningen. Vanuit het Nationaal Programma Groningen werd op 15 februari 2024 een succesvolle testvlucht gemaakt met een drone op groene waterstof. In 1,5 uur tijd legde de drone met 5 kilogram gewicht onder zich, 50 kilometer af. Een bijzondere prestatie, die laat zien dat vliegen op waterstof zeker een toekomst heeft.
‘Om grotere afstanden te kunnen vliegen is betrouwbare en gevalideerde connectiviteit nodig. 5G maakt dit mogelijk.’
Egbert vertelt erover: ‘Waterstof is een goede brandstof om een drone voor langere tijd in de lucht te laten. Maar, als we grotere afstanden willen kunnen vliegen is het ook belangrijk dat we over grotere afstanden betrouwbare en gevalideerde connectiviteit hebben en houden. 5G maakt dit mogelijk. Onze oplossingen bestaan eigenlijk uit een boel kleine, maar cruciale bouwstenen. Techniek is 1 van die bouwstenen. De actieradius, dus hoelang de drone in de lucht kan blijven hangen, is er ook 1. Net als communicatie tussen de drone en de controlekamer. Maar er zijn ook bouwstenen waar je misschien niet zo snel aan denkt. De impact op de natuur bijvoorbeeld en maatschappelijke acceptatie. Maar ook wat we de human machine interface noemen. Dat gaat over hoe we als mens op een veilige manier met de machines omgaan. Voor elke uitdaging zoeken we een oplossing. Zo komen we stap voor stap verder.
Hoe Odido Drone Delivery Services ondersteunt.
Drone Delivery Service neemt deel aan het 6G Future Network Services project van het Nationaal Groeifonds. Een project van de Nederlandse overheid, gericht op wat er allemaal kan met moderne mobiele netwerken, en de kansen voor digitalisering die deze netwerken bieden. Zo kwam het bedrijf bij Odido terecht. Er was betrouwbare, veilige connectiviteit nodig. Om verder te komen en om te kunnen experimenteren. Met drones op groene waterstof bijvoorbeeld. Egbert: ‘Om een drone te kunnen laten vliegen, heb je een paar dingen nodig: een simkaart in de drone, een simkaart in de controlekamer van waaruit de drone wordt bestuurd en een snelle, betrouwbare en redundante internetverbinding. Omdat Odido en Ericsson samen 1 van de meest geavanceerde netwerken bouwen, is Odido een goede partner voor ons. Want we kijken allebei naar wat er nodig is in de toekomst.’
‘Odido is een goede partner voor ons, omdat we allebei kijken naar wat er nodig is in de toekomst.’
1 van de technieken die Drone Delivery Services verder zal helpen, is Massive MIMO. Een slimme technologie waarbij een set van meerdere, met elkaar verbonden antennes samenwerkt als 1 enkele antenne. Deze slimme antennes maken met stralen (beams) heel gericht een verbinding tussen een groep telefoons of apparaten, zoals drones, en de 5G-antenne. De antenne stuurt een extra sterk signaal naar de telefoons of apparaten, en kan ook beter signalen ontvangen. Hierdoor ervaar je als gebruiker nog meer snelheid en een verbinding van hogere kwaliteit. De stralen maken het mogelijk om het apparaat te volgen waarmee ze zijn verbonden. Zo blijven drones verbonden met het 5G-netwerk van Odido terwijl ze vliegen.
Klaar voor de toekomst met 5G via 3,5 GHz.
Er kan al veel met 5G. En nog meer nu de 3,5 GHz-frequenties er zijn. De komende maanden gaat Drone Delivery Services testen wat er allemaal kan. En hoe ver hun drones kunnen vliegen met de connectiviteit van Odido. Voor de toekomst hebben de ondernemers ook al ideeën, zo vertelt Egbert: ‘Wat we graag willen uitproberen is of we het telecomnetwerk kunnen gebruiken voor de positiebepaling van drones. Dat doen we nu met GPS-satellieten, maar die kunnen vrij makkelijk worden verstoord. Hoe mooi zou het zijn als we in zo’n geval over kunnen schakelen op het telecomnetwerk voor locatiebepaling? Dat is op dit moment 1 van onze grootste uitdagingen. Een andere uitdaging is het vermijden van ander luchtverkeer. Ook daar moet een goede oplossing voor komen.’
‘Veiligheid en betrouwbaarheid zijn topprioriteiten in de luchtvaartsector.’
‘Veiligheid en betrouwbaarheid zijn topprioriteiten in de luchtvaartsector’, gaat Egbert verder. ‘Daarom is het belangrijk om alles goed te testen. We beginnen met het maken van een aantal korte testvluchten. Zodat we kunnen ervaren hoe de connectiviteit op verschillende plekken is. Als dat goed gaat, zetten we de stap naar langere vluchten. We zijn blij met Odido als partner, waarmee we samen over verschillende oplossingen kunnen sparren. We zijn benieuwd naar wat onze samenwerking nog meer gaat brengen. En naar wat er allemaal nog meer kan met 5G. Nu en in de toekomst.’