Slimmer werken bij
VISTA College.

VISTA college kiest voor integratie vast en mobiel.

VISTA college biedt meer dan 300 verschillende mbo-opleidingen aan maar liefst 13.780+ studenten. In de 12 vestigingen werken zo’n 1600 medewerkers. En dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee op het gebied van digitalisering. Leon Sprooten is stafhoofd Informatiemanagement en Managementinformatie, en weet er alles van: ‘Stap 1 was een telefoon voor elke werknemer.’

Digitalisering binnen het onderwijs.

Volgens Leon vindt er een grote verandering plaats, en niet alleen binnen het mbo. ‘Studenten kunnen lessen volgen op afstand, zelfs bij een school aan de andere kant van het land. Misschien straks wel met Extended Reality in plaats van platte schermen. We gaan heel anders naar het onderwijs kijken. Dat heeft nogal wat gevolgen voor onze communicatie.’ Leon verdeelt die gevolgen over 3 soorten digitalisering:

"Studenten kunnen lessen volgen op afstand, zelfs aan de andere kant van het land."

1. Digitalisering in de uitvoering, het lesgeven zelf: ‘Corona zorgde voor een belangrijke impuls om zaken voor elkaar te krijgen. We moesten snel om van fysiek naar digitaal met Teams. Dat ging gelukkig goed. Studenten van de koksopleiding konden zelfs een proef doen in hun eigen keuken via Teams. Voor de praktijklessen natuurlijk niet ideaal, maar theorielessen willen we digitaal of hybride blijven geven.’

2. Digitalisering van de inhoud: ‘Ook digitaal moet een docent op niveau kunnen lesgeven. Dus de materialen en lespakketten moeten beschikbaar zijn.’

3. Digitalisering van interne processen: ‘Het scheelt ons veel reistijd om digitaal te vergaderen. Maar onthoud ook dat in de werkvelden waar we onze studenten voor opleiden, net zo hard wordt gedigitaliseerd. Dat stelt eisen aan de inhoud, maar ook aan de docenten. Onze studenten zijn digitaal vaardig, en verwachten dat ook van ons.’

Van verouderde telefonie naar 1 oplossing.

Voor mobiele telefonie zat VISTA college al bij Odido, maar vaste telefonie ging via een aparte telefooncentrale. Leon: ‘Die centrale stond ergens anders, daar moest je dan een applicatie voor installeren. Die applicatie moest apart opstarten. Moeilijk, moeilijk. Dat werd dus niet gebruikt.’

"Het is fijn om 1 aanspreekpunt te hebben."

In de tussentijd raakten de medewerkers van VISTA gewend aan videobellen via Teams. Toen het contract met de telefooncentrale afliep, was beter integreren een logische stap. Er zijn veel vormen van Teams Telefonie, maar Odido bood de best aansluitende oplossing. Namelijk een volledige integratie van vaste en mobiele telefonie vanuit Teams. En Odido was natuurlijk al onze partner voor mobiele telefonie. Het is ook fijn om 1 aanspreekpunt te hebben.’


1600 medewerkers.


13.780+ studenten.


300 mbo-opleidingen.

Grip op beschikbaarheid door Teams integratie.

‘Iedere werknemer krijgt naast het vaste nummer een mobiele telefoon van de zaak. Als medewerker kies je zelf of je die ook privé wil gebruiken of niet. Want met het aantrekkelijke contract van Odido vallen de kosten van privégebruik in het niet.

Met het aantrekkelijke contract van Odido vallen de kosten van privégebruik in het niet.

Voor velen een voordeel: een gratis telefoon. Naar studenten communiceer je het vaste nummer. Als er dan in de avond een ouder belt om verhaal te halen over een onvoldoende, hoef je niet op te nemen’, licht Leon toe. Sterker nog, dan gaat je telefoon niet eens over. Want met de integratie met Teams, waar iedereen al aan gewend was, geef je met je Teams status aan wanneer je beschikbaar bent. Automatisch ben je niet bereikbaar buiten kantoortijden en als je in een vergadering zit. Leon: ‘Binnenkomende oproepen gaan dan meteen naar voicemail en krijg je als bestand in je mailbox. Kan je hem zo afspelen en erop reageren. Geweldig.’

Gebruiksvriendelijker en klantvriendelijker.

‘Het mooiste is dat Teams Telefonie redelijk geruisloos werd geïmplementeerd. Iets nieuws wordt lang niet altijd met gejuich ontvangen, maar daar hebben we geen problemen mee gehad.’ Niet gek, vindt Leon: ‘Door de integratie van vaste en mobiele telefonie wordt ook vaste telefonie meer gebruikt en we kunnen nu zelf doorverbinden via Teams. Dat maakt het veel gebruiksvriendelijker én klantvriendelijker. Ook de scheiding tussen werk en privé is beter. Alleen maar voordelen.’

Voor VISTA college was deze omschakeling het meer dan waard. Ook in geld: ‘De telefooncentrale die we hadden kostte extra, terwijl de functionaliteit daarvan ook in de telefooncentrale van Microsoft zit. Die betaalden we al, maar gebruikten we niet. Nu wel. Daar hebben we flink op bespaard’.

Het beleid is nog maar het begin.

Leon maakt zich alweer klaar voor de volgende uitdaging: ‘De digitalisering in de werkvelden gaat ook steeds verder. We moeten onze studenten daarop voorbereiden, wat betekent dat ons werk ook verandert. Denk aan lesgeven met Virtual Reality voor bijvoorbeeld de zorg, beveiliging, theater en vliegtuigonderhoudstechniek. Zo heb je een veilige omgeving om te oefenen. Dat soort uitdagingen gaan de komende jaren versneld plaatsvinden.’ En de telefonie van VISTA college? Leon: ‘Ik ben verantwoordelijk voor het telefoniebeleid. De implementatie ervan ging dankzij mijn collega’s Peter Beelen (consulent ICT Technisch beheer) en Erik Ottenheijm (teamleider Servicedesk) gesmeerd. Dus als het goed is, heb ik daar weinig werk meer aan.’

Gebruikte solutions.

Advies van onze experts.

Eric Buckers
Meer weten over deze oplossing?

Eric Buckers is Sr. Business Consultant en expert in Slimmer Werken. Neem vrijblijvend contact op met vragen over hoe Internet Of Things voor jouw bedrijf en je mensen kan werken.

Bel 085 - 200 68 60 of stuur een mail

Vragen?

Laat je gegevens achter zodat 1 van onze experts je kan helpen.

Neem contact op

Live demo?

Vraag dan een sessie aan in de Odido Innovatie Hub.

Inspiratiesessie

Direct contact.

Bel naar 085-2006860 of stuur een mail naar:

business.advies@odido.nl