Altijd een opgeladen telefoon.
Het kan met IoT.

Slim automatiseren. Laat IoT voor je werken.

Van het meten van grondwaterstanden, tot slimme afvalcontainers die zelf aangeven wanneer ze moeten worden geleegd. Of een slim horloge dat de bloeddruk van een patiënt meet en doorgeeft aan een arts. Met Internet of Things (IoT) kan er veel. Door IoT slim in te zetten in je bedrijf kan je nieuwe inzichten krijgen, betere beslissingen nemen of energie besparen. En zelfs nieuwe businessmodellen bedenken. Graag inspireren we je over wat er allemaal kan. Met het verhaal van Revive bijvoorbeeld. Met de innovatieve oplossing van deze startup uit Utrecht, kan je een powerbank huren op verschillende plekken in Nederland. Zo heb je altijd een opgeladen telefoon. 

revive-5-vierkant
Overal je telefoon opladen.
met de slimme oplossing van Revive.

Je mobiele telefoon gebruik je vaak de hele dag. Om te appen, bellen of e-mailen bijvoorbeeld. Om een route op te zoeken. Of om vanuit de trein toch bij die ene meeting te kunnen zijn. Dat is heel handig, maar door dit intensieve gebruik kan de batterij van je telefoon snel leeglopen. Je kan altijd een oplader bij je hebben. Maar niet overal waar je bent, heb je toegang tot een stopcontact. En altijd een powerbank in je tas stoppen neemt veel ruimte in. Revive bedacht hier een slimme oplossing voor: mobiele oplaadstations waar je een powerbank kan huren. Voor een half uur, een paar uur of een hele dag. Net wat je wil. Binnen 40 minuten is je lege telefoon weer helemaal opgeladen. Zo heb je altijd een telefoon met een volle batterij, waar je ook bent.  

Van idee naar slimme startup.

Revive is in juni 2024 opgericht door Koen Wisse en Robin Tabbers. Het idee voor het verhuren van powerbanks komt van Robin. Koen vertelt erover: ‘In maart 2024 vertelde Robin over zijn idee en ik was meteen enthousiast.

Ik geloof in een deeleconomie.’

Ik werkte toen als developer in loondienst, maar heb al eerder eigen bedrijven gehad en droomde opnieuw van een carrière als ondernemer. Ik was er meteen van overtuigd dat het verhuren van powerbanks goed werkt. Omdat ik geloof in een deeleconomie. Hoe meer ik erover nadacht, hoe enthousiaster ik werd. Ik zei mijn baan op en het grote avontuur kon beginnen. Begin mei 2024 gingen Robin en ik samen naar China om onderzoek te doen. Want daar is het huren van powerbanks al jaren heel gewoon. In China, worden nu onze oplaadstations gemaakt. En de software wordt ontwikkeld in India. Voor een startup uit Utrecht zijn we dus een heel internationaal bedrijf.’ 

Een powerbank huren doe je zo.

De mobiele oplaadstations van Revive vind je op verschillende plekken in Nederland. In de steden Utrecht en Amsterdam bijvoorbeeld. Gewoon op straat of op het station, maar ook in nachtclubs en hotels.

‘Je kan elke telefoon opladen die je wil.’

Koen vertelt erover: ‘We willen het voor mensen heel makkelijk maken om een powerbank te huren. Daarom vind je onze oplaadstations op veel verschillende plekken. Het huren werkt zo:  

  • Zoek 1 van onze laadstations op in onze app en ga daarnaartoe.

  • Houd je betaalpas of mobiele telefoon tegen de lezer om de huur te starten.  

  • Pak een powerbank uit het station en begin met het opladen van je telefoon.  

Elke powerbank heeft een USB-C-kabel en een Lightning-kabel, dus je kan elke telefoon opladen die je wil. Zodra je klaar bent met opladen, stop je de powerbank terug in het oplaadstation. De huur stopt dan meteen. Je hoeft de powerbank niet terug te brengen naar het station waar je die hebt gehuurd. Terugbrengen kan bij elk station met vrije plekken. Ook die zoek je makkelijk op in onze app.’ 

Alles voor blije gebruikers.

‘Blije gebruikers, dat vinden we het allerbelangrijkst’, vertelt Koen verder. ‘Het huren van een powerbank moet een makkelijke en vooral fijne ervaring zijn. Van het moment dat iemand denkt ‘hé, mijn telefoon is bijna leeg’, tot het moment dat die onze powerbank heeft teruggebracht, willen we dat diegene blij is met ons. 

Blije gebruikers, dat vinden we het allerbelangrijkst.’ 

Daarom is de juiste combinatie van hardware en software heel belangrijk voor ons. Want met een oplaadstation, de hardware, kan je een powerbank huren. En met de juiste software, zoals onze app, kan je een oplaadstation vinden en de powerbank betalen. En kunnen we gebruikers informatie geven over hoe het huren van een powerbank werkt. Of hen vertellen hoe en waar ze een powerbank kunnen terugbrengen.’

Testen in de Jaarbeurs.

Een nieuw product ontwikkelen begint met testen. Heel veel testen. Koen legt uit hoe Revive dat deed. Koen: ‘In de zomer van 2024 hebben we onze oplossing voor de 1e keer getest. Dat deden we tijdens het lustrum van de Utrechtse studentenvereniging U.V.S.V., de enige volledig vrouwelijke studentenvereniging van Nederland met ruim 1500 leden. 7 dagen lang hadden die verschillende activiteiten en feesten in de Jaarbeurs in Utrecht. Dit was een mooie testcase voor ons. Niet alleen omdat het een heel groot evenement was, maar ook omdat vrouwen tussen de 20 en 30 een groot deel van onze doelgroep vormen.’ 

 ‘Als vrouwen naar huis reizen, willen ze zich veilig voelen. Een opgeladen telefoon kan daarbij helpen.’ 

‘Die gebruiken hun telefoon veel’, gaat Koen verder. ‘Bijvoorbeeld om te appen en voor social media, maar ook voor hun eigen veiligheid. Want zeker voor jonge vrouwen is het heel belangrijk dat ze iemand kunnen bellen of appen als dat nodig is. Als ze na een feestje of festival ‘s nachts naar huis reizen, willen ze zich veilig voelen. Een opgeladen telefoon kan daarbij helpen. Het testen in de Jaarbeurs was een groot succes. Op de 3e dag was er een evenement dat tot 4 uur ‘s nachts duurde. Die dag verhuurde we 150 powerbanks. Dit was een mooie bevestiging dat we echt met iets goeds bezig zijn.’  

Ook op festivals altijd een opgeladen telefoon.

7 dagen testen in de Jaarbeurs leverde veel informatie op en zorgde voor nieuwe inzichten. Daarmee kon Revive de mobiele powerbankstations verbeteren. Zo kwam er meer informatie op het scherm van het oplaadstation en in de app te staan. En werden in de software dingen aangepast die technisch niet goed werkten. Daarna werd er op meer plekken getest. Zoals in bars, nachtclubs en op festivals. Koen vertelt erover: ‘We hebben verschillende soorten oplaadstations. De kleinsten hebben plek voor 8 powerbanks, de grootsten voor 48. De powerbankstations zijn modulair opgebouwd. Je kan ze opstapelen per set van 4. Zo kan je een powerbankstation makkelijk uitbreiden als dat nodig is.’  

 ‘Een station dat buiten staat moet waterproof zijn. En goed geschermd zijn tegen stof.’ 

‘Voor grote evenementen en festivals werken we met binnen- en buitenstations’, legt Koen uit. ‘Want voor binnen en buiten heb je andere eisen voor de hardware. Een station dat buiten staat moet bijvoorbeeld waterproof zijn. En goed beschermd zijn tegen stof. Zoals ik vertelde, wordt onze hardware in China gemaakt. Daar worden mobiele powerbankstations al sinds 2014 gebruikt en zijn ze goed getest in allerlei weersomstandigheden. Zo weten de ontwerpers precies wat we hier in Nederland nodig hebben. Verder kijken we voor festivals naar een andere schaal. Op een groot festival waar duizenden bezoekers per dag komen, heb je niet genoeg aan een station met maar 48 powerbanks. Daar plaatsten we stations met 200 powerbanks. Zo kunnen meer festivalbezoekers makkelijk hun telefoon opladen.’  

Altijd verbonden met IoT.

Om de mobiele oplaadstations van Revive altijd verbonden te houden, is betrouwbare connectiviteit nodig. Revive gebruikt hiervoor IoT-simkaarten van Odido. Koen legt uit: ‘In het begin werkten we met gewone simkaarten. Dezelfde die je in je mobiele telefoon stopt. Dat ging goed, tot we op grotere schaal gingen testen. Als er meer dan 1000 mensen op een locatie kwamen, werd het mobiele bereik minder goed. Dat is niet gek, want veel mensen bij elkaar vraagt meer van het mobiele netwerk. Maar onze oplossing werkt alleen als die altijd verbonden is met het netwerk. Daar zochten we een oplossing voor en zo kwamen we bij Odido. We gebruiken nu de IoT-simkaarten van Odido in al onze oplaadstations en dat werkt heel goed. Omdat IoT over een ander deel van het mobiele netwerk gaat, blijven onze stations altijd verbonden. Ook als er 5000 of 10.000 mensen op dezelfde locatie zijn.’  

 ‘De data die we verzamelen met de IoT-simkaarten levert waardevolle inzichten op.’ 

‘De data die we verzamelen met de IoT-simkaarten is heel belangrijk’, gaat Koen verder. ‘Daarmee kunnen we zien hoe onze oplaadstations het doen. Hoe lang ze online zijn bijvoorbeeld. En of er ergens een storing is. Op dit moment zijn we ook bezig met het bouwen van een eigen portaal. Voor onszelf, maar ook voor onze hostingpartners. En voor locaties waar je onze powerbankstations kan vinden, zoals Ahoy in Rotterdam. In het portaal kunnen we straks zien of er een storing is. En als die er is, wat de oorzaak daarvan is. Gebruikers kunnen er ook facturen bekijken, zien welke bestellingen ze hebben gedaan en nog veel meer. Voor ons en onze hostingpartner is vooral het inzicht in de onlinetijd van onze oplaadstations heel belangrijk. Want daaraan kunnen we zien hoe onze oplaadstations werken. En of ze altijd verbonden zijn met het netwerk van Odido.’   


Utrechtse startup.


Verhuurt powerbanks.


Zo heb je altijd een volle telefoon.

Een waardevol partnerschap met Odido.

‘Ik ben erg blij met ons partnerschap met Odido’, zegt Koen.

‘Net als bij Revive, hebben de mensen bij Odido een ondernemersgeest.’  

‘Odido begrijpt goed wat ons bedrijf nodig heeft en we hebben veel persoonlijk contact met onze account manager. Die denkt echt met ons mee over de volgende stappen en wat daarvoor nodig is. Net als bij Revive, hebben de mensen bij Odido een ondernemersgeest. Dat zorgt voor een hele fijne samenwerking.’ 

Vragen?

Laat je gegevens achter zodat 1 van onze experts je kan helpen.

Neem contact op

Live demo?

Vraag dan een sessie aan in de Odido Innovatie Hub.

Inspiratiesessie

Direct contact.

Bel naar 085-2006860 of stuur een mail naar:

business.advies@odido.nl