Telefooncentrale in de cloud. Altijd in contact met Cloud Telefonie.
Bellen is belangrijk. Want als je belt, ben je snel met elkaar in contact. En kan je een boodschap overbrengen zonder dat er ruis ontstaat. Bellen is ook persoonlijk, want in een telefoongesprek hoor je elkaars stem. Cloud Telefonie is een telefooncentrale in de cloud. Hiermee heb je 1 complete oplossing voor bellen, waarbij je vaste en mobiele telefonie samenkomen. Dit helpt je medewerkers om makkelijker en efficiënter te werken. Thuis, op kantoor en onderweg. Graag inspireren we je over wat er allemaal kan. Met het verhaal van Radio Holland bijvoorbeeld. Een Nederlands bedrijf dat wereldwijde scheepvaartcommunicatie verzorgt. Daarom heeft Radio Holland over de hele wereld kantoren. 14 van die kantoren zijn met Cloud Telefonie met elkaar verbonden.

Radio Holland is het 1e aanspreekpunt voor communicatie aan boord van schepen. Het bedrijf verzorgt verschillende communicatieoplossingen voor de scheepvaart. Zoals radioverbindingen, internetverbindingen en zelfs volledige netwerken aan boord van een schip. Voor de commerciële scheepvaart, maar ook voor defensieopdrachten. Marc van der Stelt is teamleider IT Servicedesk. Naast deze rol is hij ook verantwoordelijk voor het printer-, computer- en telefonieplatform van Radio Holland Group. En voor het onderhoud en vaste telefoniebeheer in alle landen waar Radio Holland actief is. Sinds 5 jaar is Marc bezig met het vervangen van allerlei verschillende telefonieoplossingen door hetzelfde systeem: Cloud Telefonie. Zo zijn medewerkers in elk land straks op dezelfde manier bereikbaar.
Op elke locatie dezelfde oplossing.
Radio Holland is actief in verschillende landen over de hele wereld. Het bedrijf heeft kantoren in Europese landen zoals Nederland, Frankrijk en Noorwegen. Maar ook in andere werelddelen, zoals Azië, Afrika en Noord- en Zuid-Amerika. Marc vertelt erover: ‘Vroeger bestond Radio Holland uit meerdere zelfstandige bedrijven. Je had Radio Holland Netherlands, Belgium, France, America, en meer. Allemaal aparte bedrijven, met een eigen directeur en een eigen IT-afdeling. Tegenwoordig zijn we 1 globaal bedrijf, en heeft Radio Holland Group het IT-beheer voor alle vestigingen wereldwijd overgenomen. Dat is handig, maar het betekende ook dat we te maken kregen met verschillende landen waarin verschillende keuzes waren gemaakt voor telefoniebeheer en providers. En dus ook voor verschillende oplossingen. De 1 had nog een ouderwetse soldeerverbinding, de ander Voice over IP en weer een ander gebruikte verschillende oplossingen naast elkaar.’
‘We wilden IT-beheer en onderhoud makkelijker maken voor onszelf.’
‘Door het globaal werken, kwam IT- en telefoniebeheer bij mij terecht’, gaat Marc verder. ‘Omdat er zo veel verschillende oplossingen waren, ben ik begonnen met het schrijven van een visieplan. Dat ging over meer dan alleen telefonie. Ik wilde bijvoorbeeld ook dat elk land dezelfde laptops zou gaan gebruiken. En dat printen overal op dezelfde manier werkt. Op die manier maken we IT-beheer en onderhoud makkelijker voor onszelf en onze medewerkers.’

Een uitdagend, maar succesvol project.
‘Toen ik net begon met het schrijven van mijn visie en het uitwerken van mijn plan, verklaarden mensen me voor gek’, vertelt Marc. ‘In alle landen dezelfde oplossing uitrollen, dat zou nooit lukken. Toch ging ik ervoor, want ik geloofde dat het kon. Ik wist dat het niet makkelijk zou zijn, maar wilde het wel proberen. En met succes, want in 5 landen zijn nu al 14 van onze kantoren gemigreerd naar Cloud Telefonie.’
‘In 5 landen zijn 14 van onze locaties gemigreerd naar Cloud Telefonie.'
‘De uitdaging zat vooral in het kloppend krijgen van alle gegevens’, gaat Marc verder. ‘Welke contracten zijn er en hoe lang lopen die nog? Om hoeveel telefoonnummers en nummerblokken gaat het? En wat gebeurt er als we ergens de telefonie uit een internetcontract halen? Dat soort vragen hadden we. Ook moesten we nummerporteringen aanvragen in verschillende landen. Daarmee bedoel ik dat je per land aan de provider moet vragen om telefoonnummers vrij te geven, zodat Odido die kan overnemen en gebruiken. Niet elke provider is daar soepel in. In Spanje stond bijvoorbeeld een telefooncentrale met een analoge lijn waar we 1 telefoonnummer van wilden overnemen. Dat betekende dat er voor dat ene nummer een nieuwe analoge telefoonlijn moest worden aangelegd. Ik ben blij dat dit binnenkort ook wordt gemigreerd. Mijn tip voor iedereen die een project zoals dit wil aanpakken: zorg dat je een goede projectmanager hebt.’
Alle informatie in 1 app.
Op uiteindelijk 56 verschillende locaties dezelfde oplossing implementeren is een flinke klus. Uitdagend voor Marc, maar ook voor Odido. Accountmanager Mitchell van Roon vertelt erover: ‘In april 2024 werd ik accountmanager van Radio Holland. Ik kende Marc en dit bedrijf al uit mijn eerdere rol als business consultant. Dat is fijn, want daardoor had ik al veel technische kennis over Radio Holland en de oplossingen die er werden gebruikt. Ik wist dat Marc graag op alle locaties ter wereld over wilde naar Cloud Telefonie. Samen hebben we gekeken hoe we dat het beste konden doen.’
‘Met Cloud Telefonie kunnen collega’s veel dingen zelf regelen in een app.’
‘Het was echt een samenwerking’, vult Marc aan. ‘Ik gaf aan wat onze behoefte was, en Mitchell dacht met ons mee over de beste oplossing. Dat werd Cloud Telefonie. Daarmee kunnen mensen gewoon bellen met hun eigen telefoon, en veel dingen zelf regelen in een app. Collega’s kunnen zichzelf bijvoorbeeld aan- en afmelden voor belgroepen. Ook als ze niet op kantoor zijn. Dat is handig als iemand een storingsdienst heeft. Is het jouw beurt? Dan meld je je gewoon aan vanuit huis in de app. Hoef je niet meer voor naar kantoor. Ook kan je makkelijk gesprekken doorverbinden naar de juiste collega’s en zien of een collega in gesprek is of niet.’
‘Dat is het unieke van 1 oplossing in alle landen’, zegt Mitchell. ‘Het maakt niet uit of je in Nederland of in Brazilië werkt. Je ziet altijd wie beschikbaar is en wie niet. En wat het telefoonnummer is van de persoon die je graag wil spreken. Want ook dat zoek je makkelijk op in het bedrijfstelefoonboek in de app.’
Wereldwijd bellen.
Met dezelfde oplossing.
Het kan met Cloud Telefonie.
Veel flexibiliteit in de oplossing en samenwerking.
De flexibiliteit van Cloud Telefonie is volgens Marc 1 van de grootste voordelen. Omdat medewerkers veel zelf kunnen regelen in de app die bij de oplossing hoort, kunnen ze makkelijker werken waar ze maar willen. ‘Het zorgt voor een betere werk-privébalans’, zegt Marc. ‘En dat is heel belangrijk. Wat ik ook fijn vind, is dat we met deze oplossing gelijk een vast-mobiel integratie hebben. Dat betekent dat het voor mensen niet meer uitmaakt of ze worden gebeld op het eigen mobiele nummer, of het vaste nummer dat ze van ons hebben gekregen. Beide telefoons gaan over. En als je in gesprek bent op je mobiele telefoon, herkent je vaste telefoon dat. Die gaat dan niet over. Ook dat is heel prettig.’
‘Als ik Mitchell, of een andere collega van Odido bel, neemt die altijd op.’
Ook over de samenwerking met Odido is hij erg te spreken. Marc: ‘Als ik Mitchell of een andere collega van Odido bel, neemt die altijd op. Er is altijd iemand die goed meedenkt over de juiste oplossing. En die me helpt om dit ingewikkelde project mogelijk te maken. Ik ben heel blij met onze samenwerking.’