Telefooncentrale in de cloud. Altijd in contact met Cloud Telefonie van Odido.
Bellen is belangrijk. Want als je belt, ben je snel met elkaar in contact. En kan je een boodschap overbrengen zonder dat er ruis ontstaat. Bellen is ook persoonlijk, want in een telefoongesprek hoor je elkaars stem. Cloud Telefonie is een telefooncentrale in de cloud. Hiermee heb je 1 complete oplossing voor bellen, waarbij je vaste en mobiele telefonie samenkomen. Dit helpt je medewerkers om makkelijker en efficiënter te werken. Thuis, op kantoor en onderweg. Graag inspireren we je over wat er allemaal kan. Met het verhaal van Noorderbreedte bijvoorbeeld. Een zorgorganisatie uit Friesland die met Cloud Telefonie 15 zorglocaties met elkaar verbindt.

De Friese zorgorganisatie Noorderbreedte biedt verschillende soorten zorg. Vooral ouderenzorg, maar ook specialistische en tijdelijke zorg. Zoals zorg bij dementie op jonge leeftijd en revalidatiezorg. Noorderbreedte heeft 15 zorglocaties in Friesland waar in totaal bijna 3000 mensen werken. Henri Mollenhorst is projectleider ICT. Sinds 2023 is hij bezig geweest met het vervangen van het telefoniesysteem van Noorderbreedte. De oude technologie ging eruit, Cloud Telefonie erin. Aaron Scheffer is functioneel beheerder. Hij houdt zich binnen Noorderbreedte vooral bezig met telefonie en is het 1e aanspreekpunt voor zijn collega’s.
Van 4 telefonieoplossingen naar 1.
Henri: ‘Noorderbreedte heeft 15 zorglocaties van verschillende groottes. Op onze kleinste locatie wonen ongeveer 40 mensen. En op de grootse, in Leeuwaren, bijna 300. De meeste mensen wonen alleen, in een eenpersoonskamer. Maar we hebben ook een paar kamers voor stellen. Elke locatie heeft verschillende afdelingen. Per afdeling worden er gemiddeld 3 telefoons en 2 tablets gebruikt. Daarnaast hebben ongeveer 250 collega’s die niet in de zorg werken ook een telefoon. Denk aan medewerkers van de afdeling facilitair, ICT-collega's, teamleiders en de financiële administratie. Een paar jaar geleden hadden we 4 verschillende telefonieoplossingen. Erg onhandig. We zochten 1 oplossing voor alle locaties die zorgmedewerkers en bewoners konden gebruiken. Want het is belangrijk dat zorgmedewerkers elkaar altijd kunnen bereiken. Maar het is ook belangrijk dat een bewoner een medewerker kan bereiken als die hulp nodig heeft.’
Het is belangrijk dat zorgmedewerkers elkaar altijd kunnen bereiken.
‘Dat kan met het zorgoproepsysteem van Avics’, gaat Henri verder. 'Hiermee kan een bewoner via een hals- of polsband om hulp vragen. Op de band zit een noodknop. Als die wordt ingedrukt, krijgen medewerkers van de afdeling waar de bewoner verblijft een melding op hun telefoon. Ze kunnen dan een spreek-luisterverbinding opzetten, de bewoner terugbellen of meteen naar de kamer van de bewoner gaan. Zo wordt een bewoner altijd snel geholpen.’
Cloud Telefonie maakt het werk makkelijker.
In de zoektocht naar 1 telefoniesysteem voor alle locaties, kwam Noorderbreedte in contact met Odido. De keuze viel op Cloud Telefonie, een telefooncentrale in de cloud. In 2021 werd de 1e zorglocatie hiermee uitgerust. Inmiddels zijn alle 15 zorglocaties en het hoofdkantoor van Noorderbreedte erop aangesloten. ‘Voor het eerst in onze geschiedenis gebruiken alle locaties van Noorderbreedte dezelfde telefonieoplossing’, vertelt Henri. ‘Dat is handig voor ons, en voor alle andere medewerkers. Want nu is iedereen altijd goed bereikbaar op hetzelfde netwerk. Ook kunnen zorgmedewerkers heel makkelijk op verschillende locaties werken. Want overal worden dezelfde telefoons gebruikt met dezelfde apps en functies.’
We hebben nu 1 telefoonboek voor de hele organisatie. Iedereen kan elkaar vinden.
‘Wat ik heel fijn vind, is dat we alles zelf in de hand hebben’, vult Aaron aan. ‘Als er een probleem is met een telefoon, kunnen we dat vaak zelf oplossen. En ook instellingen aanpassen in het online portaal is heel makkelijk. Maar wat ik vooral handig vind, is dat we nu 1 telefoonboek hebben voor de hele organisatie. Iedereen kan elkaar vinden: van zorgmedewerker tot directielid. In de Business Essential app, die hoort bij de oplossing Cloud Telefonie, zoek je elk telefoonnummer makkelijk op. Ook zie je hier wie er in gesprek is en wie niet. En wie er aan het werk is of een dag vrij heeft.’
Je eigen beschikbaarheid instellen.
Henri en Aaron zijn erg blij met Cloud Telefonie. Net als hun collega’s. Henri vertelt erover: ‘In de Business Essential app kan je zelf je beschikbaarheid aanpassen. Kan op de werkdag zelf, maar je toekomstige werkdagen aanpassen kan ook. Dat vinden onze collega’s erg fijn. Net als de scheiding tussen werk en privé. Want je kan zelf aangeven op welk nummer je bereikbaar bent. Heb je bijvoorbeeld alleen een zakelijk vast nummer, maar wil je ook op je mobiele telefoon bereikbaar zijn? Dan stel je in dat oproepen naar je vaste nummer worden doorgeschakeld naar je mobiele telefoon. Zo ben je goed bereikbaar, zonder dat iemand je privénummer heeft. En ben je een tijdje niet bereikbaar, bijvoorbeeld omdat je op vakantie bent? Dan stel je dat ook makkelijk zelf in. Dit zorgt voor veel flexibiliteit.’
Iedereen is altijd op het juiste nummer bereikbaar.
‘Collega’s vinden het ook handig dat ze zich in de Business Essential app kunnen aanmelden voor bepaalde groepen’, zegt Aaron. ‘Want niet al onze medewerkers werken fulltime. Werk je parttime? Dan is het niet handig dat je standaard onderdeel bent van een bepaalde belgroep. En dat hoeft nu ook niet meer. Als je aan het werk bent meld je je in de app aan voor een belgroep. Ben je vrij, dan meld je je weer af. Je regelt dus je eigen bereikbaarheid. Iedereen die aan het werk is ziet snel hoeveel collega’s er zijn aangemeld voor een groep, en wie dat zijn. Verder kan je een belvolgorde instellen. Je kan ervoor kiezen dat een oproep bijvoorbeeld altijd eerst bij een gespecialiseerde medewerker binnenkomt, en dat de oproep wordt doorgezet naar een minder gespecialiseerde collega als de 1e medewerker de oproep niet beantwoordt. Ook dat is heel fijn.’
Friese zorginstelling.
Verbindt 15 locaties.
Met Cloud Telefonie.
Voor alle locaties de beste bereikbaarheid.
Net als met Cloud Telefonie, is Noorderbreedte ook erg blij met de samenwerking met Odido. Henri vertelt erover: ‘Onze account manager bij Odido is altijd goed bereikbaar. En denkt met ons mee over wat we nodig hebben, nu en in de toekomst. Dat maakt onze samenwerking erg fijn. Sinds kort hebben we naast telefonie en een zorgoproepsysteem voor bewoners ook een nieuw brandmeldsysteem op onze telefoons. Dit brandmeldsysteem werkt via wifi. Als de wifi een keer wegvalt, schakelt het systeem over naar het 4G-netwerk van Odido.
Onze account manager is altijd goed bereikbaar en denkt met ons mee over wat we nodig hebben.
Daarom is het heel belangrijk dat we overal goede mobiele dekking hebben. Op 6 van onze 15 zorglocaties was de 4G-dekking minder goed. Bijvoorbeeld op een heel goed geïsoleerde nieuwbouwlocatie. Het 4G-signaal van buiten komt daar moeilijker binnen. Voor 5 van die locaties heeft Odido een mooie indooroplossing bedacht’, gaat Henri verder. Daarmee is de mobiele dekking goed. Op 1 locatie kon dat niet, daar is een buitenantenne op het dak geplaatst die voor goede bereikbaarheid zorgt. Ik ben blij dat Odido zo meedenkt en ons helpt aan de beste bereikbaarheidsoplossingen.’