Phishing: valse e-mails en sms'jes.

man met blauwe jas die op telefoon kijkt
Phishing

We sturen je e-mails of sms’jes met belangrijke info. Maar soms doen oplichters zich voor als Odido. Ze sturen nepberichten en proberen je geld of persoonlijke gegevens te stelen. Dit heet phishing.

Sommige fraudeurs bellen je zelfs met een vervalst nummer. Dat noemen we spoofen.

Twijfel je aan een bericht? Check het eerst. We leggen uit wat je kan doen en welke vormen van fraude er zijn.

Goed om te weten: onze e-mailadressen eindigen altijd op @odido.nl of @mail.odido.nl. We werken samen met partners. Die kunnen ook berichten sturen namens ons.

Verschillende soorten phishing.

Spear phishing

We zien steeds vaker dat mensen worden opgelicht op WhatsApp. De oplichter doet zich voor als een bekende, en vraagt je om geld voor te schieten. Meestal met een vage smoes. Lijkt net echt, omdat het bericht komt van iemand die je kent. Let ook op het telefoonnummer. Die is meestal anders dan je kent.

Tip: krijg je een bericht van iemand die vraagt om geld? Altijd even bellen met het nummer dat zelf hebt opgeslagen. Dan weet je zeker dat het écht die persoon is. Krijg je hem of haar niet te pakken? Maak dan geen geld over.

Spoofing

Misschien is het je al eens overkomen: iemand belt je en zegt een gemist telefoontje van je 06-nummer te hebben. Maar je hebt niet gebeld, er staat niks in de belgeschiedenis van je telefoon en je kent deze persoon niet. Je nummer is gebruikt voor een spoofcall.

Bij een spoofcall lijkt het alsof de crimineel vanuit een bepaald telefoonnummer belt, die niet van de crimineel is. Eentje die je bijvoorbeeld genoeg vertrouwt, in de hoop dat ze je op kunnen lichten. Je kan hier helaas niet zoveel aan doen. Laat anderen in ieder geval weten dat oplichters je 06-nummer gebruiken, zodat ze er niet intrappen.

Scammers

Weer een andere vorm van oplichting: je wordt gebeld door een onbekend (soms buitenlands) nummer. De beller vertelt dat hij van ‘de Nationale Politie’ is, of van ‘De Nederlandse Rechtbank’, of van een andere vage organisatie die officieel klinkt. Trap er niet in. Geef geen persoonlijke gegevens door. En maak zeker geen geld over.

Voorbeelden van neppe e-mails en sms’jes.

Hieronder hebben we wat voorbeelden van phishingberichten gezet. Heb je een e-mail of sms gekregen die er nog niet bij staat? Laat het ons weten op phishing@odido.nl. Kijk ook even op FraudeHelpdesk.nl, kan zijn dat het daar al wel op staat.

Twijfel je over een betaling? Check altijd eerst de status van je betaling in Mijn Odido.

Blokkade van je abonnement.

Op dit moment worden er sms’jes verstuurd uit naam van Odido die nep zijn. In het bericht staat dat je abonnement vandaag wordt geblokkeerd en dat je je identiteit moet verifiëren via een link.

De links leiden naar een valse website die lijkt op Mijn Odido. Eerder gebruikte domeinen zijn:

  • https://verwerking-nu[.]site/

  • https://verwerken-direct[.]site/

Goed om te weten: er kunnen nieuwe links opduiken.

Let op: fraudeurs aan de telefoon.

Klanten laten ons weten dat ze gebeld worden door mensen die zich voordoen als medewerkers van Odido. Ze geven aan dat je simkaart gevalideerd moet worden of dat je meteen moet overstappen naar een andere (e)SIM om afsluiting te voorkomen. Dit klopt niet.

We vragen je nooit om je simkaart te valideren of over te zetten via een telefoontje. Fraudeurs proberen zo toegang te krijgen tot je gegevens.

Wat je kan doen.
Word je gebeld en vertrouw je het niet? Hang op. Bel daarna zelf naar Odido Service. We zijn er voor je.

Verificatie van je simkaart.

Er zijn websites die doen alsof ze van Odido zijn. Ze vragen om je accountgegevens, telefoonnummer en een 2FA-code. Op de pagina's staat dat je opnieuw moet inloggen om te voorkomen dat je simkaart vervalt.

Je herkent deze nepwebsites aan urls zoals:

  • odido-klantenverificatie[.]com

  • odido-nummerbehoud[.]com

  • odido-nummerbehoud[.]site

Dit moet je wel en niet doen.

Heb je een bericht gekregen, en weet je niet zeker of je het kan vertrouwen? We hebben een paar tips voor je op een rij gezet.

Heb je vragen? Bel ons even. We zijn er voor je.

Doen

  • Check of het e-mailadres van de verzender eindigt op @odido.nl en @mail.odido.nl.

  • Klik niet zomaar op een link. Check eerst of de link begint met https://www.odido.nl.

  • Een verdachte e-mail? Stuur ‘m door naar phishing@odido.nl.

  • Verwijder berichten die je niet vertrouwt meteen.

Niet doen

  • Betaal niet met bitcoins of vouchers. Daar vragen we nooit om.

  • Klik nooit op een link of knop in een bericht dat je niet vertrouwt.

  • Vragen bekenden om geld? Altijd eerst even bellen. Weet je zeker dat het echt van hem of haar komt.

  • Antwoord niet op berichten die je niet vertrouwt.

Veelgestelde vragen over phishing.

We zijn er voor je.

Vragen? Vragen! Hier vind je de meeste antwoorden. Niet gevonden? Bel ons. Chat met onze chatbot. Stel je vraag in de community. Of regel het in de Odido App. Net wat je wil.

Chat met Izzi.

Je wil het meteen regelen. Snappen we. Onze chatbot Izzi staat 24/7 voor je klaar.

De chatbot

Mijn Odido.

Bekijk je factuur, verhoog je internetsnelheid en regel wat je wil.

Naar Mijn Odido

Bel met Odido Service.

Liever contact met onze klantenservice? Bellen kan natuurlijk ook.

Chat met Izzi.

Je wil het meteen regelen. Snappen we. Onze chatbot Izzi staat 24/7 voor je klaar.

De chatbot

Check onze app.

Bekijk je factuur, verhoog je internetsnelheid en regel wat je wil.

De app van Odido

Bel met Odido Service.

Liever contact met onze klantenservice? Bellen kan natuurlijk ook.

Ben je ondernemer? Stel je vraag aan Odido Business.