Elk kind is anders. Leeftijd, vrienden, school en hoe zelfstandig je kind is: dat speelt allemaal mee. Op deze pagina lees je wanneer je de eerste telefoon kan geven volgens experts en wat je allemaal moet instellen.

Elk kind is anders. Leeftijd, vrienden, school en hoe zelfstandig je kind is: dat speelt allemaal mee. Op deze pagina lees je wanneer je de eerste telefoon kan geven volgens experts en wat je allemaal moet instellen.
Niet elk kind is op dezelfde leeftijd klaar voor een telefoon. Rond de 12 of 13 jaar komt vaak naar voren als geschikt moment volgens experts. Kinderen maken dan de overstap naar de middelbare school, hebben meer behoefte aan contact met leeftijdsgenoten en beginnen zelfstandiger te worden.
Elk kind ontwikkelt zich in z’n eigen tempo. De een is er wat eerder klaar voor dan de ander. Naast de leeftijd van je kind zijn er nog andere dingen waar je als ouder op kan letten. Deze checklist kan je helpen om te beslissen of je kind klaar is voor een eigen telefoon.
Kan je ‘ja’ antwoorden op alle vragen hieronder? Dan is het misschien tijd voor een eigen telefoon.
Meer tips? Op de website van Internet Matters vind je handige informatie. Met extra aandachtspunten rondom veiligheid, afspraken en begeleiding.
Dat hoeft geen gloednieuw toestel te zijn. Voor een eerste telefoon is een simpele smartphone vaak al genoeg. Je kind kan dan appen, bellen en internetten. Meer is niet nodig.
Misschien heb je nog een oude telefoon liggen. Of gebruik je zelf een nieuw toestel en kan je kind jouw vorige gebruiken. Goed voor het milieu én goed voor je portemonnee.
Toch liever een nieuw toestel? We hebben een paar fijne telefoons geselecteerd die goed passen bij kinderen.
Je kind de eerste telefoon geven is een grote stap. Kies je voor een nieuwe telefoon? Of ga je voor een tweedehands model? Wat je ook kiest, zorg dat de telefoon veilig en goed werkt. Hier lees je waar je op moet letten.
Kies je voor een nieuwe telefoon? Dan weet je zeker dat alles up-to-date is. De batterij werkt goed en je kind kan snel aan de slag.
Zit die erin? Dan is je kind bereikbaar.
Voor Android: een Google-account. Voor iPhone: een Apple ID. Tip: gebruik een gezinsaccount. Dan hou je overzicht.
Stel een toegangscode of gezichtsherkenning in. Zo blijft de telefoon privé.
Laat de telefoon meteen updaten. Zo werkt alles veilig en soepel.
Kies de juiste taal en regio voor je kind.
Verbind de telefoon met je wifinetwerk voor stabiele internettoegang.
Zo hou je controle over wat je kind kan en mag op de telefoon en in apps.
Zo hou je een beetje grip op het gebruik van de telefoon.
Handig om samen te doen. Dan weet je wat je kind gebruikt.
Een tweedehands telefoon is een slimme keuze. Duurzaam én vaak net zo goed als een nieuwe. Maar er zijn wel een aantal extra instellingen die je moet aanpassen.
Zoals de batterij, het scherm en de knoppen.
Zo begin je met een schone lei.
Zorg dat de nieuwste versie software op de telefoon staat. Zo heb je ook de laatste beveiligingsupdate.
Een telefoon geeft kinderen verbondenheid en ze kunnen er veel van of mee leren. Maar er komt ook veel op ze af. Blijf daarom praten over wat ze online doen begeleid ze hierin.
Waarom wil je kind een eigen telefoon? En wat gaat je kind met de telefoon doen?
Bijvoorbeeld over hoe lang en wanneer je kind op de telefoon mag. Of welke apps je kind wel en niet mag gebruiken.
En leer je kind om hierover te praten met jou.
Door niet op neplinks te klikken en moeilijk te raden wachtwoorden aan te maken.
Wil je hulp bij het aangaan van het gesprek? Deze tips kunnen helpen.
Kies het juiste moment. Praat wanneer je samen tijd doorbrengt, zodat je kind zich op z’n gemak voelt en niet afgeleid is.
Stel open vragen. Bijvoorbeeld: wat was het beste aan je dag? Zo kan je kind goed nadenken over het antwoord.
Forceer geen gesprek, maar luister echt. Zorg voor een veilige ruimte, luister echt om te begrijpen en praat minder.
Op Internet Matters vind je nog meer tips om het gesprek makkelijk op gang te brengen.
Het eerste abonnement dat kinderen én ouders helpt met een slimme start in de digitale wereld. Je kind kan jou altijd bellen. Ook als de belminuten op zijn, zonder extra kosten. En de abonnementen sluiten aan bij elke levensfase tot 17 jaar.
Meer weten over hoe je je kind kan helpen om veilig en verantwoord met technologie om te gaan? Bekijk ook onze andere pagina’s met tips en informatie over kinderen en telefoons, sociale media en online veiligheid.
Alles over gezond schermgebruik en schermtijd en hoe je als ouder balans houdt.
Ontdek hoe je stap voor stap ouderlijk toezicht instelt op de telefoon voor de digitale veiligheid van je kind.
Wat je als ouder kunt doen om je kind online te beschermen. Ook als het een keer misgaat.
Praktische tips om je kind veilig, stap voor stap en met vertrouwen te begeleiden op social media.
Ontdek hoe schermgebruik bijdraagt aan de ontwikkeling van je kind.
Deze informatie is samengesteld in samenwerking met Internet Matters, een organisatie die ouders helpt met advies over online veiligheid.
Liever contact met onze klantenservice? Bellen kan natuurlijk ook.
Contact met OdidoEcht persoonlijk advies? Of een nieuwe telefoon kopen? We zijn er voor je in onze Odido Shops.
De Shops van OdidoBekijk je rekening, verhoog je internetsnelheid en regel alles wat je wil met de Odido App.
De app van Odido