Veelgestelde vragen

Activeren


Hoe gebruik ik iDIN bij Odido?


In het kort
Met iDIN controleren we bij je bank of de persoonsgegevens van je betaalrekening en je Odido abonnement hetzelfde zijn. Zo weten we zeker jij het echt bent en kan je online je nieuwe simkaart activeren.

Wat is iDIN?
iDIN is een Nederlands online identificatiemiddel. De iD staat voor iDentificeren en IN staat voor INloggen. iDIN wordt gebruikt om digitaal je identiteit vast te stellen. iDIN kan je vergelijken met iDEAL. Net als bij betalen met iDeal, word je omgeleid naar een beveiligde inlogpagina van je bank. Omdat je betaalrekening op je naam moet staan, is dit een makkelijke én veilige manier om te controleren dat jij de aanvrager bent. Alle grote banken werken met iDIN, alleen Knab en Triodos niet.

Hoe gebruik je iDIN?
Bij het activeren van een nieuwe simkaart, krijg je ter controle een sms op je oude simkaart. Als je die niet meer hebt, kan je inloggen met iDIN. Zo weten we zeker dat jij het echt bent, en dat niet iemand anders je nummer probeert over te nemen.
Bijvoorbeeld: je Odido abonnement staat op naam van je broer. Als je inlogt met je betaalrekening kan je deze simkaart niet activeren. De naam van de betaalrekening (jouw naam) komt namelijk niet overeen met de naam van het abonnement (je broer).

Zo gebruik je iDIN:

  1. Net als bij iDEAL kies je eerst je bank.
    • Scan de QR-code met de app van je bank of log in met je gebruikersnaam + wachtwoord.
    • Je krijgt een overzicht van de gegevens die je deelt met ons
    • Je geeft akkoord en je gegevens worden verstuurd
    • Daarna ga je automatisch terug naar Mijn Odido. Als de gegevens overeenkomen, activeren we je simkaart.

Welke gegevens worden met iDIN gedeeld/verstuurd?
Nadat je toestemming hebt gegeven, geeft je bank een aantal gegevens van je door. Denk hierbij aan voorletter(s), achternaam, woonadres, geboortedatum en geslacht. E-mailadres en telefoonnummer zijn niet verplicht.

Wat doet Odido met mijn iDIN gegevens
We gebruiken deze gegevens alleen om vast te stellen dat jij het bent. Dus of de persoonsgegevens van je betaalrekening en je Odido abonnement hetzelfde zijn. Daarna verwijderen we meteen alle gegevens die de bank heeft doorgegeven. Goed om te weten: je bank geeft alleen persoonsgegevens door. De bank deelt géén financiële gegevens als hoeveel geld er op je betaalrekening staat of informatie over af- en bijschrijvingen.

Ben je hiermee geholpen?

Bedankt, dat vinden wij fijn om te horen!

We doen ons best om altijd de beste service te verlenen.

Nee, feedback geven

Omdat wij onze service altijd willen verbeteren, zijn we benieuwd naar je feedback.

Het is alleen mogelijk om letters, cijfers en de speciale teken ? te gebruiken in je feedback.

We zijn er voor je.

Vragen? Vragen! Hier vind je de meeste antwoorden. Niet gevonden? Bel ons. Chat met onze chatbot. Stel je vraag in de community. Of regel het in de Odido App. Net wat je wil.

Chat met Izzi.

Je wil het meteen regelen. Snappen we. Onze chatbot Izzi staat 24/7 voor je klaar.

De chatbot van Odido

Check Mijn Odido.

Bekijk je factuur, verhoog je internetsnelheid en regel wat je wil.

Mijn Odido

Bel met Odido Service.

Bellen kan natuurlijk ook. Werkdagen 8-20 uur. Weekend 9-17.30 uur.

Chat met Izzi.

Je wil het meteen regelen. Snappen we. Onze chatbot Izzi staat 24/7 voor je klaar.

De chatbot van Odido

Check onze app.

Bekijk je factuur, verhoog je internetsnelheid en regel wat je wil.

De app van Odido

Bel met Odido Service.

Bellen kan natuurlijk ook. Werkdagen 8-20 uur. Weekend 9-17.30 uur.

Ben je ondernemer? Stel je vraag aan Odido Business.