We gaan afscheid nemen van 3G.

De beste netwerkervaring.

We zijn elke dag bezig om iedereen het beste netwerk te bieden. Met de nieuwste technologieën en laatste innovaties. Om bandbreedte vrij te maken voor de groei van nieuwe 4G-en 5G-technieken, nemen we afscheid van de 3G/UMTS/HSPA-netwerktechniek.

man die telefooon vast heeft
3G gaat stoppen.

De diensten via de 3G/UMTS/HSPA-netwerktechniek blijven werken tot zeker augustus 2026. Zeker zes maanden daarvóór krijg je meer informatie over de datum dat 3G echt stopt. Tot deze datum verandert er voor jou niets.

We houden je met veel zorg en aandacht op de hoogte. Want ook al is 3G verouderd en niet meer de standaard, er zijn nog altijd mensen die 3G gebruiken.

Sustainability
Verduurzaming van het netwerk.

Met de vernieuwing van het netwerk en de uitfasering van verouderde technieken, geniet je straks van een nóg beter netwerk. Ook zorgt de stop van 3G voor verdere verduurzaming van het mobiele netwerk.  

Moet je actie ondernemen?

Om verbonden te blijven is het belangrijk dat je voor het uitschakelen van 3G, een telefoon en/of ander apparaat gaat gebruiken die met 4G- en/of 5G netwerktechniek werkt.

Snelle checklist: kan ik op 4G/5G en bellen via 4G (VoLTE)?

  1. Kijk wat er bovenin je scherm staat.

    • Zie je 4G, LTE of 5G? Dan kan je telefoon dat netwerk gebruiken.

    • Zie je alleen 3G, H of E? Dan gebruikt je telefoon een ouder, langzamer netwerk.

  2. Zet de juiste netwerkstand aan.

    • Ga naar Instellingen → Mobiel netwerk/Netwerkmodus.

    • Kies de hoogste optie die je ziet, bijvoorbeeld:

      • 5G/4G/3G (automatisch)

      • 4G/3G (automatisch)

    • Zie je geen 4G of 5G in de lijst? Dan is de kans groot dat je toestel geen 4G/5G ondersteunt, maar doorloop stap 3 en 4 nog voor de zekerheid. Een software-update kan ’t soms ook oplossen.

  3. Snelcheck: bel je via 4G (VoLTE)?

    • Bel iemand en kijk tijdens het gesprek naar het symbool bovenin. Zorg er wel voor dat je Bellen via wifi niet als voorkeur hebt ingesteld.

      • Blijft 4G/LTE staan? Goed, je belt via 4G.

      • Verdwijnt 4G/LTE en zie je 3G/H? Dan bel je niet via 4G.

    • Je kan ook kijken bij Instellingen → Mobiel netwerk of je Bellen via 4G/VoLTE aan kan zetten.

  4. Als het nog niet lukt.

    • Zet de vliegtuigmodus aan en weer uit, of herstart je telefoon.

    • Zorg dat je telefoonsoftware up-to-date is.

    • Gebruik een nieuwere simkaart als je een oude hebt. Die kan je gratis aanvragen bij ons.

    • Bel en open tegelijk een webpagina. Lukt dat op het mobiele netwerk (dus niet op wifi)? Dan bel je via 4G. Kan dit niet, dan zit je op 3G.

  5. Goed om te weten.

    Zie je 4G/5G in beeld én kan je bellen? Dan is alles goed. Valt 4G weg tijdens het bellen? Dan heb je waarschijnlijk geen VoLTE. Je moet je toestel uiteindelijk vervangen om bereikbaar te blijven.

Als je een andere telefoon nodig hebt.

Kies een andere telefoon.

Heb je inderdaad een andere telefoon nodig? Bij ons bestel je een telefoon met abonnement. Je kan ook een losse telefoon bestellen. We helpen je graag verder in een Odido Shop bij je in de buurt.

Check je simkaart.

De simkaart die je nu hebt, is misschien te groot voor de nieuwere telefoons of apparaten. Heb je een 3-in-1 simkaart, dan kies je zelf het juiste formaat. Past je simkaart niet op een nieuwe telefoon? Bel of mail ons dan even. Regelen we gratis een nieuwe (e)simkaart voor je.

Heb je nog vragen over het stopzetten van 3G of een andere vraag? Gewoon stellen. We zijn er voor je.

Veelgestelde vragen over 3G.

We zijn er voor je.

Vragen? Vragen! Hier vind je de meeste antwoorden. Niet gevonden? Bel ons. Chat met onze chatbot. Stel je vraag in de community. Of regel het in de Odido App. Net wat je wil.

Chat met Izzi.

Je wil het meteen regelen. Snappen we. Onze chatbot Izzi staat 24/7 voor je klaar.

De chatbot

Check onze app.

Bekijk je factuur, verhoog je internetsnelheid en regel wat je wil.

De app van Odido

Bel met Odido Service.

Liever contact met onze klantenservice? Bellen kan natuurlijk ook.

Ben je ondernemer? Stel je vraag aan Odido Business.