Kopen op krediet.
Je bent gewend dat je in Nederland een abonnement kan kopen in combinatie met een toestel. Het toestel wordt dan vaak in termijnen betaald, tegelijk met je abonnementskosten. In 2017 heeft de Nederlandse rechter geoordeeld dat dit een vorm van krediet is.
Bij een krediet denk je misschien aan een lening of een hypotheek. Maar ook bij telecomproviders krijg je hiermee te maken. Want betaal je per maand voor je toestel, dan is dit koop op afbetaling. Het totaalbedrag dat je afbetaalt voor het toestel is een krediet. De overheid wil dat klanten beschermd worden om niet te veel te lenen. Daarom zijn we (net als de andere providers) verplicht om je duidelijk te vertellen dat je een krediet aangaat.
Is je toestelkrediet in totaal meer dan € 250? Dan gelden er aanvullende regels. We vragen je vooraf om gegevens, en registreren het krediet bij BKR. Daarover vertellen we hieronder meer.

Neem je bij je abonnement een krediet van meer dan € 250 voor jouw toestel? Dan vragen we je (net als andere providers) om een paar gegevens. We noemen dit een Inkomens- en Lastentoets. Dat klinkt ingewikkeld, maar valt enorm mee. Hiermee controleren we of je -ongeveer- voldoende te besteden hebt, zodat je niet in de financiële problemen bij toestelkrediet.
Welke gegevens vragen we van je:
Gezins-samenstelling
Woon je samen? Dan verdien je meer dan alleen. Maar als je kinderen hebt, heb je weer minder te besteden.
Vanwege de mogelijk grote verschillen zijn we verplicht hiernaar te vragen.
Inkomen
Hoe meer je verdient, hoe meer je te besteden hebt. Daarom zijn we verplicht hiernaar te vragen.
Je mag het inkomen van je partner hierbij optellen. Toeslagen die je ontvangt mag je dan weer niet meeberekenen.
Woonlasten
Hoe hoger je woonlasten, hoe minder je kunt besteden. Daarom zijn we verplicht hiernaar te vragen.
Je mag huurtoeslag of hypotheekrenteaftrek van de kosten af halen.
Met deze informatie van jou berekenen we of het toestelkrediet dat je wilt nemen niet te hoog voor je is. Dit klinkt als een aardige service, maar helaas is de uitkomst niet vrijblijvend. Als uit de gegevens die je invult blijkt dat je niet zoveel bestedingsruimte hebt, mogen we je geen toestelkrediet aanbieden.
Maak een proefberekening.
Ben je benieuwd of je alle telefoons kan kiezen met een krediet?
Of hoeveel je - volgens de wet - per maand kunt betalen voor je toestel?
Vul je gegevens in en je ziet meteen een indicatie van het krediet dat wij mogen aanbieden.
Goed om te weten
Heb je op dit moment al andere kredieten lopen? Dan valt je maximale toestelkrediet misschien toch nog iets lager uit.
Weet Odido nu mijn gegevens?
Hoe controleert Odido of mijn gegevens kloppen?
Hoe is de berekening gedaan?

Koop je een toestel op afbetaling met een krediet van meer dan € 250? Dan zijn we verplicht om het krediet op te nemen in het BKR-register.
BKR staat voor Bureau Krediet Registratie, hier worden alle consumentenkredieten bijgehouden.
Dat je toestelkrediet in het BKR-register staat is niet automatisch iets negatiefs. De overheid wil alleen dat kredieten ergens geregistreerd staan, om te voorkomen dat consumenten in financiële problemen komen. Ook als je nog nooit rood hebt gestaan, maar wel rood kán staan, staat dat als krediet vermeld.
In het filmpje '
BKR in 1 minuut' legt het BKR zelf uit wat zij doen. Meer weten? Kijk dan op
de website van het BKR.
Zodra het toestelkrediet volledig betaald is, wordt het krediet afgesloten bij het BKR. Daarna is nog 5 jaar te zien dat je een toestelkrediet hebt gehad (én afbetaald).
We registreren jou niet altijd bij het BKR, alleen wanneer we daartoe verplicht zijn:
Sim Only abonnementen registreren we niet bij het BKR
Betaal je bij het aangaan van het abonnement het toestel al gedeeltelijk af zodat je krediet € 250 of lager is? Ook dan registreren we het toestelkrediet niet bij het BKR
Betaal je bij het aangaan van het abonnement het toestel helemaal af? Dan heb je geen toestelkrediet en valt er niets te registreren.
Komt een BKR-registratie je echt niet goed uit? Of wil je zekerheid dat je geen last van de registratie hebt, bijvoorbeeld bij een hypotheekaanvraag? Wij helpen je hierbij. Je kan bij Odido namelijk je toestelkrediet tussentijds volledig afbetalen, zodat in heel korte tijd je BKR-registratie wordt aangepast. Dit kán je kredietwaardigheid net het duwtje geven wat nodig is.
Via iDEAL betaal je gemakkelijk de rest van je toestelkrediet af, en binnen een paar werkdagen is je registratie aangepast.
Wat registreert Odido precies?
Krijg ik door een toestelkrediet problemen met een hypotheekaanvraag?
Kan ik het krediet ook meteen afbetalen?
Op onze website (en in sommige reclames) zijn we verplicht om je te vertellen: 'Geld lenen kost geld'. Ook zijn we verplicht om een rentetabel te laten zien. In de rentetabel staat hoeveel rente je maandelijks betaalt voor je toestelkrediet.
Maar in tegenstelling tot veel webwinkels rekent Odido voor een toestelkrediet altijd 0% rente.
Neem je een abonnement met een toestel, dan kost dit toestel hetzelfde, zonder rente. Het maakt niet uit of je het hele bedrag in één keer betaalt of in termijnen betaalt. Je betaalt in totaal hetzelfde bedrag. Je hoeft je bij ons dus geen zorgen te maken over rente bij een toestelkrediet.

Wanneer je daadwerkelijk een abonnement met een toestelkrediet neemt, geven we je nog een persoonlijk overzicht van de toestelkredietovereenkomst. Je kan dit zien als een bijsluiter: in begrijpelijke taal leggen we uit wat het toestelkrediet voor jou betekent.
Je krijgt het persoonlijke overzicht nog voor je je contract ondertekent in de Shop. Bestel je online of telefonisch, dan krijg je het overzicht al bij je bevestigingsmail.
Download het Europees Standaard Formulier
Wie verstrekt het toestelkrediet?
Heb je een klacht over het toestelkrediet?
Hierboven hebben we uitgelegd dat het BKR-register bedoeld is om te laten zien hoe goed consumenten hun kredieten betalen. Neem je bij ons een abonnement met een toestelkrediet (van meer dan € 250)? Dan zijn wij verplicht om in het BKR-register jouw gegevens te controleren. Als je een negatieve registratie hebt bij het BKR, dan mogen we jou geen toestelkrediet geven.
Tips.
De regels rond toestelkredieten zijn er om je te beschermen. Wil je weten hoe je met deze regelgeving om kan gaan, lees dan verder. Wij hebben namelijk een aantal manieren om je verder te helpen.
Kies zelf welk toestelkrediet bij je past.
Of je te maken krijgt met een BKR-registratie hangt af van de hoogte van je toestelkrediet. Daarom geven wij je 3 manieren om je toestel te betalen:
Je betaalt het toestel volledig maandelijks af.
Een tussenoplossing: je betaalt een gedeelte vooraf, en een gedeelte maandelijks af.
Bij je abonnement betaal je het toestel direct volledig af.
Alleen als je kiest voor de 1e optie zijn een BKR-registratie en Inkomens- en Lastentoets verplicht. Met dit in je achterhoofd, kies zelf wat het beste past bij jouw situatie.
Hypotheekstress?
Meld tussentijds je BKR-registratie af.
Ben je huiverig voor een BKR-registratie, bijvoorbeeld omdat je ooit een hypotheek of lening wil afsluiten? Wij helpen je hierbij. Je kunt bij Odido namelijk je toestelkrediet tussentijds volledig afbetalen, zodat in heel korte tijd je BKR-registratie wordt aangepast. Dit kán je kredietwaardigheid net het duwtje geven wat nodig is.
Via iDEAL betaal je gemakkelijk de rest van je toestelkrediet af, en binnen een paar werkdagen is je registratie aangepast.
De BKR-registratie hoeft dus geen probleem te zijn voor je.
Cash nodig? Ruil je oude toestel in!
Door de strengere regels biedt het voordelen als je je toestel direct afbetaalt. En wat doe je met je oude toestel? Is deze nog in redelijke staat? Dan kan je je toestel gewoon inruilen bij ons, en krijg je cash geld terug. Geld wat je meteen kan gebruiken om je nieuwe toestel af te betalen.
Ben je benieuwd hoeveel je voor je toestel kunt krijgen? Op onze toestelinruilpagina selecteer je jouw toestel en de staat ervan. Je ziet meteen hoeveel je er ongeveer nog voor kan krijgen.
Twijfel je? Neem Sim Only en kies later.
Twijfel je wat voor toestel je wil nemen, of welk toestelkrediet? Of heb je nu even niet genoeg geld om het toestel af te betalen? Neem dan alvast een Sim Only. Wij bieden namelijk
Toestelflexibiliteit: wanneer jij het wilt stap je over van Sim Only naar een abonnement mét toestel. Direct, zonder extra kosten.
Dit kun je alléén bij Odido!
Waar zie ik mijn toestelkrediet?
Heb je gekozen voor een toestelkrediet? Dan kan je de informatie hierover op verschillende plekken terugvinden.
Op je contract.
Het contract dat je voor je toestel afsluit heet een 'Toestelkredietovereenkomst'. Deze sluit je samen met je abonnement af.
Op je factuur.
Kies je ervoor om je toestelkrediet in maandelijkse termijnen te betalen, dan vermelden we dit op je factuur. Op je factuur staat dan 'Maandelijkse betaling toestelkrediet'. Je betaalt deze tegelijk met je abonnementskosten.
In Mijn Odido.
Ga in Mijn Odido naar 'Mijn abonnement'. Je ziet hier de hoogte van het toestelkrediet, hoeveel je hebt afbetaald en hoeveel nog te gaan is. Ook kan je direct het hele toestelkrediet betalen via iDEAL.