Groei

Online vergaderen? Met deze 6 tips geef je een TED-waardige presentatie.

Sinds de coronapandemie vergaderen we veel meer online. Hoewel we weer vaker naar kantoor gaan, blijven online vergaderingen onderdeel van onze werkzaamheden. Tijd om dit nu echt te gaan omarmen, en er ook beter in te worden. Want er zijn nogal wat valkuilen die we vaak over het hoofd zien. Briar Goldberg, director of speaker coaching bij TED, bespreekt 6 tips om veelgemaakte fouten tijdens online presentaties te voorkomen. Zo presenteer je straks als een echte TED Talk-spreker.

Clock 3 min

Tip 1: kijk naar de camera, en niet naar je scherm.

We weten allemaal dat oogcontact met je publiek belangrijk is. Dit verhoogt namelijk je geloofwaardigheid en houdt de luisteraar ook meer betrokken bij je verhaal. Dit is precies wat je wil. ‘Want tijdens een online vergadering is een uitstapje naar iemands Instagram feed snel gemaakt,’ zegt Briar.

De enige manier om echt contact met je publiek te maken, is door recht in de cameralens te kijken. Dit voelt in het begin misschien gek omdat je gewend bent om naar je scherm te kijken, zodat je iedereen kan zien (inclusief jezelf). Maar wil je dat je publiek echt betrokken blijft, dan moet je de drang om naar andermans gezicht te kijken weerstaan. De gouden tip van Briar is om 90% van de tijd in de camera te kijken en de andere 10% te gebruiken om te zien of je publiek nog oplet en je verhaal begrijpt.

Haastmakers

Haastmakers

Deals die je niet kan laten liggen.

Bestel nu
Tip 2: zorg voor afwisseling in je stem.

Het is belangrijk dat je ook tijdens een digitale meeting je stemgebruik afwisselt. Als we met vrienden of familie praten, zorgen we automatisch voor afwisseling in onze stem. Bijvoorbeeld in snelheid, volume en toonhoogte. Zo geven we onze woorden extra betekenis.

Maar als we zenuwachtig worden of aantekeningen voorlezen, kan die variatie in stemgebruik wegvallen. Tijdens een online vergadering is dit extra zonde, omdat ook andere gebaren zoals handgebaren en gezichtsuitdrukkingen minder goed te zien zijn.

Om te voorkomen dat je heel eentonig praat, kan je ervoor kiezen om alleen woorden en zinnen te gebruiken waar je comfortabel mee bent. Ook helpt het om je presentatie van tevoren te oefenen. ‘Als jij de tekst net wat beter in je hoofd hebt, kom je natuurlijker over en ben je minder afhankelijk van je notities,’ zegt Briar.

Tip 3: gebruik effectieve slides.

We zijn nog wel eens geneigd om alles wat we zeggen, in steekwoorden op een slide te zetten. In de meeste gevallen leidt te veel tekst af. We hebben al geleerd dat het best moeilijk is om de aandacht van je publiek vast te houden. Afleidende slides helpen daar niet bij. Briar legt uit hoe je slides op een goede manier gebruikt: ‘Je moet alleen slides gebruiken als het helpt om je verhaal beter te begrijpen. Als je hele presentatie uit slides bestaat, en je gezicht niet eens zichtbaar is, voelt je publiek zich minder betrokken en haken ze sneller af.’

Verder is Briar voorstander van zo weinig mogelijk tekst in je slides. Als je publiek moet kiezen tussen het lezen van slides, of luisteren naar je verhaal, kiezen ze bijna altijd voor lezen. Om ervoor te zorgen dat je publiek naar jou blijft luisteren, kan je beter zo min mogelijk tekst op een slide zetten. Het is dan niet erg als je meer slides gebruikt.

Het is ook handig om van tevoren te oefenen met het in- en uitschakelen van schermdelen. Het komt vaak voor dat mensen tijdens een presentatie lopen te stoeien met het juiste scherm. Hoe langer dit duurt, hoe meer mensen afhaken. Oefen dit vooraf zodat tijdens je presentatie alles soepel verloopt.

Als laatste raadt Briar aan om zwarte slides tussen je presentatie door te gebruiken. Soms ben je klaar met een slide, maar gaat je verhaal nog niet over de informatie van de volgende slide. Briar zegt dat het te lang in beeld laten van een oude slide afleidt. Als je een zwarte slide toevoegt in je presentatie, raakt het publiek minder snel afgeleid en focussen ze zich weer meer op je stem.

Voor meer presentatie inspiratie, check je de 5 design tips van Powerpoint expert Thijs Honselaar.

Tip 4: kies een achtergrond die niet afleidt.

Er zijn genoeg mensen die tijdens een video meeting geen achtergrond instellen en vrolijk voor hun boekenkast zitten. Leuk om te zien wat mensen nou eigenlijk lezen, maar het leidt af. Als je wil dat je publiek betrokken blijft bij je verhaal, kies dan een rustige achtergrond zonder veel afleiding.

Tip 5: zorg voor goede belichting.

Als je presenteert, wil je goed zichtbaar zijn. Een goede belichting is daarom noodzakelijk. Briar vertelt dat het belangrijk is om gelijk een lichtbron achter je camera te hebben. Ga daarom voor een lamp of raam zitten. Zo is je gezicht goed belicht.

Tip 6: spreek af dat iedereen zijn camera aan heeft.

Briar zegt dat de spreker altijd verantwoordelijk is om zijn of haar publiek betrokken te houden. Als je ziet dat de aandacht verslapt, moet je wat gaan aanpassen. Hoewel dit online een stuk moeilijker is, kan je op z’n minst vragen of iedereen zijn of haar camera aanzet. Want als je niemand ziet, kan je ervan uitgaan dat velen iets anders aan het doen zijn. Daarnaast is het ook niet erg motiverend om tegen een scherm met alleen maar namen te praten.

Aan de andere kant roept Briar op om als luisteraar ook uit jezelf je camera aan te zetten. Want in het echt ga je toch ook niet met een zak op je hoofd in een vergadering zitten.

TED-waardig presenteren

Dus moet je binnenkort weer online vergaderen? Probeer dan eens in de camera te kijken, je presentatie vooraf te oefenen en op een goede manier je slides te gebruiken. Dan presenteer je straks op een TED-waardige manier.

Haastmakers

Haastmakers

Deals die je niet kan laten liggen.

Bestel nu
Beeld: Odido