Digitalisering

Hoe digitaal inclusief is je bedrijf?

Steeds meer van ons doen zaken online, maar dat is niet voor iedereen even makkelijk. Sommige mensen hebben moeite om bij te blijven, bijvoorbeeld door een beperking. Hoe voorkom je dat je bedrijf per ongeluk mensen uitsluit en meewerkt aan een maatschappelijke kloof? Kies voor digitaal inclusieve communicatie. Zo kan iedereen blijven meedoen in de samenleving. Onze tips helpen je op weg.

Clock 2 min
Artikel delen

Uit onderzoek blijkt dat veel Nederlanders weinig weten over belangrijke technologische trends. Bijna de helft kent de begrippen Internet Of Things en Augmented Reality (AR) niet. Het minst bekend is het begrip Blockchain: waar 55% nog nooit van gehoord heeft. Dit blijkt uit de laatste meting van de Smart Society Monitor, een onderzoek onder ruim 1.500 Nederlanders en hun gebruik van technologie. Heb je een technologiebedrijf en richt je je op consumentenDan staat je een grote uitdaging te wachten op het gebied van communicatie. Hier zijn 4 tips om je verder te helpen.

Tip 1: onderzoek de digitale kennis van je klant.

Staan je klanten open voor technologische ontwikkelingen of zijn ze juist sceptisch of wantrouwend? Welke drempels ervaren ze als ze je website gebruiken? Verdiep je in hun digitale interesse en belevingswereld, en stem je communicatie hierop af. Het is belangrijk om geen aannames te maken. Niet alle jongeren zijn per definitie handig met technologie, en niet alle ouderen digibeet.

Veel jongeren zijn niet superhandig met technologie. En dat is oké. Je hoeft geen tech-expert te zijn om een computer te gebruiken. Veel mensen maken zich niet druk over hoe dingen werken, zolang ze maar werken. Het is ook belangrijk om te weten dat alles wat je op internet plaatst, daar voor altijd blijft. Veel jongeren maken zich daar niet veel zorgen over, terwijl oudere mensen vaak voorzichtiger zijn met wat ze online delen.

Tip 2: wees eerlijk over digitale veiligheid.

De helft van de Nederlanders maakt zich zorgen over de impact van slimme technologie op hun werk en thuis. Wat als Alexa met je meeluistert? Of bedrijven stiekem de camera van je laptop gebruiken? En wat als de data uit je menstruatie-app wordt misbruikt of in verkeerde handen valt? Stel deze mensen gerust door duidelijk en eerlijk te zijn over hoe je bedrijf hun veiligheid waarborgt. Gaat er toch iets mis? Geef het ook toe. Vertrouwen is te herstellen met goed reputatiemanagement. Mensen zijn een stuk sneller geneigd een bedrijf te blijven vertrouwen, als het fouten eerlijk toegeeft en goed oplost.

Tip 3: sluit niemand buiten.

Zorg ervoor dat iedereen basiszaken zoals bankzaken regelen, post versturen, of contact opnemen met de klantenservice kan doen, ongeacht hun voorkeur voor online of offline. Luister naar je klanten om te begrijpen wat ze nodig hebben. Dit heeft ook het voordeel dat je geen kansen misloopt.

Tip 4: maak je website toegankelijk.

Hoe toegankelijk is je website? Een goede website is ook voor mensen met een beperking makkelijk te gebruiken. Denk aan een knop die de tekst opleest voor mensen die slechtziend zijn. Je website moet ook goed te gebruiken zijn voor mensen die bijvoorbeeld moeilijk kunnen lezen. Schrijf je teksten dus op b1-niveau en bied je website in meerdere talen aan als je klanten het Nederlands niet goed beheersen. En nog een digitale inclusie tip: zorg altijd voor een effectieve alt-tekst bij afbeeldingen, die helder omschrijft wat erop te zien is. Ook die worden namelijk voorgelezen door hulpprogramma’s voor blinden of slechtzienden, en soms zelf omgezet in braille. Ook helpt het met je online vindbaarheid.

Geen idee waar je moet beginnen? Er zijn mensen die je kan inhuren om creatieve manieren te bedenken om je toegankelijkheid te verbeteren. Zo kan iedereen mee blijven doen.

Artikel delen
Beeld: Shutterstock