Groei

Fairphone: hoe deze Nederlandse telefoon aan een betere wereld bijdraagt.

Een volledig duurzame en ethisch verantwoorde elektronica-industrie. Met dat doel begon in 2010 de droom van Fairphone. Eerst als bewustwordingscampagne, later als maatschappelijk verantwoorde onderneming. Hoe heeft Fairphone deze droom nagejaagd? En welke uitdagingen kwamen onderweg op hun pad? Dat vertelt Miquel Ballester, medeoprichter en product design lead van Fairphone.

Clock 4 min

Fairphone begon als een project van Waag Society, Action Aid en Schrijf-Schrijf om het bewustzijn te vergroten over conflictmineralen in consumentenelektronica. Toen Fairphone in 2013 officieel een maatschappelijk verantwoorde onderneming werd, opereerde ze meer vanuit een actieve rol om het bereik van hun doelen te vergroten. Zo ontstond de droom om consumentenelektronicabedrijven in de markt te inspireren om meer duurzaam te werken.

De ondernemersdroom van Fairphone.

‘De droom waarmee we het Fairphone-avontuur begonnen, heeft uiteindelijk de visie van het bedrijf gevormd,’ vertelt Miquel. Fairphone startte als bewustwordingscampagne om een positieve impact op de elektronica-industrie te maken en voegde daar later 2 extra pijlers aan toe om die impact te vergroten. ‘Naast bewustwording creëren in de markt én de industrie, proberen we ook voorbeelden te geven om onze visie tastbaar te maken. Dat doen we met onze projecten,’ licht Miquel toe. ‘Onze derde pijler is volgers creëren en onze projecten uitbreiden met bedrijven die met ons willen samenwerken’. Tesla, bijvoorbeeld. Het automerk sloot zich aan bij de Fair Cobalt Alliance, mede-opgericht door Fairphone. De alliantie brengt belangrijke spelers uit de sector samen om zo de meest dringende problemen in de kobaltmijnbouw aan te pakken. Van kinderarbeid tot gevaarlijke arbeidsomstandigheden.

‘We creëren een markt voor ethische consumentenelektronica. We hopen hiermee de rest van de industrie te inspireren.’

‘De reis om die droom te verwezenlijken is lang geweest,’ zegt Miquel. ‘Na een aantal jaar hebben we onze KPI’s aangescherpt. Ook zijn we professioneler geworden en hebben we de thema’s in onze projecten verder bepaald. Denk aan: werkomstandigheden, eerlijke materialen, ontwerp van de telefoon en het End of Life Cycle-principe. Dit laatste gaat over de duurzaamheid van het hele traject dat een product aflegt. Van de fabricage van de materialen tot het gebruik en het einde van de levensduur.’ Door een markt voor ethische consumentenelektronica te creëren, hoopt Fairphone de rest van de industrie te inspireren dit ook meer te gaan doen.

Koploper op het gebied van duurzaamheid.

Het verhaal van Fairphone manifesteert zich op vele niveaus. ‘We worden opgemerkt door grote spelers en (duurzame) bedrijven en ontmoeten veel interessante ondernemers. Dat is ook ons bedrijfsmodel,’ vertelt Miquel. ‘We lopen voor op het gebied van duurzaamheid en hebben een positieve invloed op de hele waardeketen. Van mijnbouw en ontwerp tot productie en levenscyclus. Tegelijk vergroten wij de markt voor producten waar ethische waarden vooropstaan. Samen met onze achterban veranderen wij de manier waarop producten worden gemaakt.’

Nooit stabiel, maar altijd vooruit.

Een volledig duurzame elektronica-industrie hangt af van ons economisch systeem. ‘Dat maakt het moeilijk om onze droom waar te maken,’ geeft Miquel toe. ‘We zijn een bekend merk, maar onze merkbekendheid in de markt is best laag. Die proberen we te verhogen met commerciële middelen.’ Het feit dat Fairphone een relatief klein bedrijf is, speelt iedere dag een grote rol in de manier waarop ze hun bedrijf voortzetten. ‘We worden gezien als een duur telefoonmerk. Niet omdat de onderdelen prijzig zijn, maar omdat we een kleine organisatie zijn,’ zegt Miquel. ‘Het kost ons meer tijd en geld om een telefoon te maken en we hebben minder gunstige commerciële voorwaarden. Dat merken we met aanbestedingen, maar ook met minimale bestelafnames. Dat zijn uitdagingen.’

Fairphone werkt daarom samen met bedrijven die hen helpen innoveren. Met financieringen en investeringen lukt dit. ‘Wees niet bang om je stem te laten horen,’ adviseert Miquel bedrijven met een duurzame ambitie. ‘Dit helpt om je doel te halen. Voor Fairphone heeft dat absoluut geholpen. We zijn een scale-up. En ondanks dat onze groei fluctueert, maken we ieder jaar een continue groei door.’

Klaar voor de toekomst: Fairphone 4 met 5G.

Fairphone komt steeds dichter bij een circulaire economie. Er worden materialen uit meer verantwoorde bronnen gebruikt. Ook wordt de nadruk gelegd op hergebruik en recycling en worden de telefoons zo ontwerpen dat ze zo lang mogelijk meegaan. Ze doen dit om een eenvoudige reden: hoe langer je je telefoon gebruikt, hoe kleiner je ecologische voetafdruk. Naast de vervangbare onderdelen, de modulaire upgrades en uitgebreide software-ondersteuning, voegen ze nu 5G toe aan de mix. Dit maakt de Fairphone 4 toekomstbestendig voor de komende jaren. Miquel zegt hierover: ‘De meest duurzame telefoon is degene die lang meegaat. Fairphone is geen merk dat de allernieuwste en geavanceerde technologie. En dat hoeft ook niet. Past niet bij onze doelgroep. We stoppen veel tijd in het ontwerpen van kwaliteitsproducten die lang meegaan en geloven dat 5G een vooruitstrevende technologie is die hierbij past.’

De voordelen van Fairphone 4 voor ondernemers.

Fairphone 3 was al een modulair toestel, maar de Fairphone 4 kan nog beter gerepareerd worden. Ook het interieur heeft een upgrade gekregen. Daarnaast is de kwaliteit van de camera verbeterd, de koptelefoonaansluiting is veranderd en Fairphone geeft nu 5 jaar garantie op de modules en software. Je koopt je Fairphone gewoon bij Odido.

Tips voor ondernemers met een droom.

‘Verzamel de juiste mensen om je heen,’ adviseert Miquel. ‘Dan is het makkelijker om je droom waar te maken. Of het nu gaat om de juiste vaardigheden of de juiste instelling, verzamel mensen om je heen die je steunen en energiek zijn. En vergeet de juiste investeerders niet.’ Ook adviseert Miquel om goed na te denken over de invloed die je hebt om je idee waar te maken en welke mensen je nodig hebt om die invloed te creëren. ‘Maar het allerbelangrijkste: geen enkel idee is té gek!’

Meer ondernemersverhalen.

Benieuwd naar de dromen van ondernemers? Bekijk dan eens deze ondernemersportretten:

Beeld: Fairphone