Werken in de cloud wordt steeds populairder. En terecht. Je hebt overal toegang tot je bestanden. Of je nu thuis werkt, op kantoor bent of in de trein zit. Maar wat houdt werken in de cloud precies in? En welke systemen kan je gebruiken? We leggen je alles uit over de mogelijkheden en voordelen van werken in de cloud.
De cloud is een verzamelnaam voor het online opslaan van bestanden. Het tegenovergestelde is lokale opslag. Bij lokale opslag bewaar je data op de harde schijf van je computer. Bij de cloud bewaar je data op een server. Zo kan je er overal met zakelijk internet bij.
Werken in de cloud betekent dat al je bestanden online staan. Je hebt internet nodig om deze data te bekijken. Het maakt niet uit waar je bent of welk apparaat je gebruikt. Zo heb je op je computer toegang tot je bestanden, maar ook op je iPhone of Samsung telefoon. Perfect voor collega’s die op verschillende plekken werken. Of als je graag thuiswerkt.
Een cloud werkplek heet ook wel een online werkplek. Het is een virtuele omgeving die je overal met internet kan gebruiken. In de trein naar een klant? Thuis snel een mail versturen? Inloggen op een andere computer? Het kan allemaal.
Werken in de cloud is handiger dan werken vanaf je harde schijf. Je kan de cloud altijd en overal gebruiken. Op je mobiele telefoon, laptop of desktop. Je hebt alleen een internetverbinding nodig.
Een ander groot voordeel is samenwerken. Meerdere mensen kunnen tegelijk aan hetzelfde document werken. Je kan samen teksten aanpassen. Maar ook suggesties geven aan anderen en opmerkingen toevoegen. Of gegevens invoeren in software. Voor bedrijven en teams is dit snel en efficiënt.
Er zijn verschillende systemen om te werken in de cloud. Elk systeem heeft zijn eigen voordelen. We lichten 3 van de populairste cloud oplossingen voor je uit.
Google Workspace is een complete oplossing voor je digitale werkplek. Voor veel bedrijven bevat het alle benodigde programma’s. Je hoeft niets te installeren. De programma’s draaien in de cloud. Google Workspace bevat een heleboel programma’s. Van Gmail om te mailen tot Documenten om in te typen. En van Spreadsheets voor je berekeningen tot Hangout om elkaar te spreken.
Het handige aan deze digitale werkplek? Alle programma’s werken samen. Je data is altijd up-to-date. Vanuit Gmail zet je afspraken in je agenda. Documenten bewaar je automatisch op Google Drive. Via Gmail deel je ze met anderen. Staat er een afspraak in je agenda? Dan voeg je meteen een Hangouts video-meeting toe. Zo voer je moeiteloos videogesprekken. Alle programma’s pas je aan naar je wensen. Gmail gebruik je met je eigen bedrijfs-emailadres. Je bestaande inbox importeer je gemakkelijk. Google Drive slaat automatisch e-mails op. Het systeem bepaalt zelf in welke mappen bestanden horen.
Ook Microsoft 365 is een populaire manier om te werken in de cloud. Deze oplossing geeft jou en je collega’s overal toegang tot e-mail, de agenda en bestanden. In de trein, bij klanten of thuis. Microsoft 365 maakt hybride werken makkelijker.
Microsoft 365 heeft alle bekende Office applicaties. Plus extra tools zoals Microsoft Outlook, Teams, SharePoint, Yammer, OneNote, Access en Publisher. De tool biedt meer dan alleen applicaties. Je krijgt ook cloudopslag, beveiligingsoplossingen en koppelingen met programma’s die je al gebruikt. Microsoft 365 heeft veel verschillende abonnementen. Voor elk bedrijf is er een passend abonnement. Van eenmanszaken tot grote bedrijven. Ook particulieren kunnen Microsoft 365 gebruiken.
Nextcloud is een Europees alternatief om te werken in de cloud. Nextcloud Files heeft alles voor cloudopslag. Ook werkt het goed samen met Office programma’s van Microsoft. Daarnaast is er Nextcloud Groupware, wat alles bundelt voor kantoorwerk. Een handige mailbox, overzichtelijke agenda en georganiseerde contactenlijst.
Ook is er Nextcloud Office. Dat maakt het maken en bewerken van documenten gemakkelijk. Rechtstreeks vanuit je browser. Zonder installatie maak en bewerk je documenten, werkbladen en presentaties. Werk live samen aan bestanden met collega’s. Een uitstekend alternatief uit Europa voor Google Workspace en Microsoft 365.
In vrijwel elke kantoorbaan werk je met de cloud. Bedrijfssystemen zijn de laatste jaren massaal naar de cloud verhuisd. En thuiswerken is in veel bedrijven niet meer weg te denken.
Beeld: Odido