Klinkt leuk, slimme apparaten die verbonden zijn met het internet. Maar hoe zet je de mogelijkheden van 5G en het Internet of Things om in kansen voor je bedrijf? Plat gezegd: hoe verdien je er geld mee? Deze whitepaper helpt je in 5 stappen op weg naar een concrete businesscase.
Het bedrijfsleven omarmt het Internet of Things (IoT). Een ontwikkeling waarbij verschillende apparaten verbonden zijn met het internet en gegevens kunnen uitwisselen. Ondertussen zijn er al 3 keer zoveel dingen verbonden met het internet dan er mensen zijn op aarde. Volgens brancheorganisatie GSMA zullen er in 2025 naar verwachting wereldwijd 25 miljard IoT-verbindingen zijn.
Aanjager voor IoT zijn de 5G netwerken die live zijn gegaan. Met deze nieuwe generatie mobiele netwerken kunnen tot 1 miljoen apparaten per vierkante kilometer worden verbonden met het internet. Met IoT zetten we de stap om onze fysieke wereld te digitaliseren. Hierdoor kan je bedrijfsprocessen vergaand optimaliseren en nieuwe verdienmodellen realiseren. Maar hoe geef je dat handen en voeten? Hoe zet je de mogelijkheden van IoT en 5G om in concrete businesscase?
Dit vertellen we je. In dit e-book lees je hoe je dat in 5 stappen doet.
De introductie van 5G in Nederland was pas het begin. De uitrol bracht veel digitale verandering teweeg. Waar 4G vooral geschikt is voor mobiel internet en bellen, ofwel het aansluiten van individuen op het internet, verbindt 5G de wereld. 5G sluit miljarden apparaten aan, hele steden zelfs en het verbetert de supply chains, mobiliteit, bedrijfsprocessen en klantervaring enorm. Het zorgt voor een scala aan nieuwe producten en diensten en is daarmee een belangrijke ‘mogelijk maker’ en aanjager van de digitale transformative.
IoT en 5G zijn op zichzelf geen businesscase. Het oplossen van een probleem voor je klant is dat wél. Begin met het analyseren van de behoeften van je (potentiële) klant. Waar schiet je huidige aanbod tekort? En hoe profiteer je van goede connectiviteit?
Goed voorbeeld is de businesscase van online supermarkt Picnic. Dat bedrijf speelt in op de behoefte van de klant om boodschappen snel, gemakkelijk en gratis thuisbezorgd te krijgen. Het bedrijf garandeert: boodschappen die voor 22 uur worden besteld, worden de volgende dag geleverd. Dat krijgen ze voor elkaar met hulp van IoT-toepassingen in de logistiek.
Vrachtwagens, bussen en bezorgauto’s zijn uitgerust met slimme sensoren die data doorgeven. Deze data wordt geanalyseerd voor onder andere het optimaliseren van routes en het voorspellen van bezorgtijden.
Klanten kunnen bezorgauto’s live volgen in de app, zodat ze precies weten wanneer ze thuis moeten zijn voor het aannemen van de boodschappen.
Wat hebben UBER, Picnic, Swapfiets en GO Sharing gemeen? Ze hebben allemaal een IoT-businessmodel dat je kan opschalen. Het ontwikkelen van een app voor 10 gebruikers is al gauw een dure aangelegenheid. Maar bij 1000 of 10.000 gebruikers, worden de kosten per gebruiker veel lager, terwijl de inkomsten gelijk blijven. Zet je tanden dus in een IoT-businesscase die in potentie gaat vliegen.
Als je eenmaal een idee hebt voor je nieuwe businesscase, kijk dan wat je nodig hebt om hem te realiseren. Als je bijvoorbeeld je vloot wil volgen met slimme sensoren, ga dan na wat de levensduur en batterijduur moet zijn en of ze veel of weinig data gaan gebruiken. Als de levensduur van je IoT-apparaat 10 jaar of langer moet zijn, is laag batterijverbruik nodig, wat beperkingen oplevert op gebied van functionaliteit. Sensoren die 10 jaar meegaan, zijn vaak ook duurder dan sensoren die bijvoorbeeld 5 jaar meegaan. Wat je ook zoekt, we denken met je mee. Odido levert zowel oplossingen voor laag- als regulier energieverbruik.
Verder is het belangrijk om na te gaan wat het data – verbruik wordt van het IoT-apparaat. Hoeveel data moet er worden uitgewisseld tussen het apparaat en het backmanagementsysteem of platform? Om daar achter te komen is het raadzaam om een prototype te ontwikkelen en simpelweg het data – verbruik te meten. Bedenk ook wat je eisen zijn voor een app voor je klanten en/of backmanagementsysteem waarmee je data analyseert. Om inspiratie op te doen en een idee te krijgen van de kosten en mogelijkheden van IoT-sensoren, kan je een snelle blik werpen op platforms zoals Alibaba.com.
Nee, je hoeft geen hoge innovatiebudgetten te reserveren voor het ontwerpen van je IoT-applicaties. Je haakt gewoon aan op bestaande platformen die je voorzien van de slimste sensoren en beste connectiviteit. Waar je dat regelt? Total Solution Partners zoals Odido zijn een goed startpunt. Wij werken samen met gespecialiseerde partners voor het realiseren van de totaaloplossing. Odido verzorgt de IoT-connectiviteit waarmee je apparaten kunnen communiceren met het internet. Voor je eindproduct zijn de kosten per apparaat doorgaans slechts 6 tot 57 euro per 5 jaar, afhankelijk van hoeveel data je gebruikt.
Doe vooral geen grote investeringen, maar probeer goedkoop en klein te testen. Met deze methode versnel je de leercurve, zonder dat je het risico loopt om het schip in te gaan. Kies er bijvoorbeeld voor om met een bètaversie van je systeem snel de markt op te gaan. Aan de hand van feedback van je gebruikers kan je je applicatie net zolang verbeteren totdat je een product hebt dat officieel gelanceerd kan worden.
Odido ondersteunt bedrijven met connectiviteit: de basis voor samenwerken, interactie en bereikbaarheid. Maar we helpen ook met concrete oplossingen voor uitdagingen die komen kijken bij digitale transformatie. Kijk voor meer informatie over IoT en Odido Business op onze website of neem direct contact op met 1 van onze adviseurs door te bellen met 085 – 200 68 60.