Technologie

Deze merken stapten al in de metaverse: ben jij de volgende?

Steeds meer grote merken weten de metaverse te vinden. Dit is een verzameling van verschillende digitale werelden die met elkaar verbonden zijn. Vans en Nike zitten in Roblox en Heineken in Decentraland. Hoe hebben ze de metaverse omarmd? En wat kan je als ondernemer daarvan leren? Je leest het in dit artikel.

Clock 2 min

In de metaverse kan je ondernemen, werken, ontmoeten en winkelen. Niet zo heel gek dat grote merken dit omarmen. Met dit nieuwe medium bereiken ze nieuwe doelgroepen en is er een nieuwe manier om met bestaande klanten in contact te blijven. Zo sluit de metaverse vooral aan op de belevingswereld van de nieuwste generaties Z en Alpha. Door alle technologische ontwikkelingen van de afgelopen jaren, is het gebruik van digitale media bij mensen erg veranderd. Om je (toekomstige) klanten te bereiken en te behouden moet je je als ondernemer ook aanpassen. Je doelstellingen bepaal je namelijk op basis van je klanten.

De metaverse als proeftuin voor je merk.

In de metaverse kom je erachter wat je klanten willen door het als proeftuin te gebruiken. Zo heeft Nike samen met Roblox de virtuele wereld Nikeland gemaakt. Roblox is een gratis gamingplatform dat je installeert op je computer, telefoon of tablet. Op de app speel je verschillende mini-games die anderen hebben gemaakt. En je kan er ook je eigen spelletje programmeren en lanceren. Nikeland bestaat uit Nike-gebouwen, -velden en -arena’s waar spelers in verschillende minigames het tegen elkaar op kunnen nemen. Van tikkertje en trefbal tot ‘The Floor Is Lava’. Nike gebruikt Nikeland om nieuwe producten uit te proberen om te zien wat aanslaat. Zo kunnen gebruikers in een digitale paskamer hun avatar in alles van Nike laten kleden. Ook geeft Nike kinderen de mogelijkheid om samen items te maken. Als Nike weet dat een groep kinderen het op Nikeland draagt, is dat voor Nike een teken dat ze dat in de fysieke wereld misschien ook gaan dragen.

Virtuele kennismaking met je product.

Heb je een nieuw product op de markt gebracht? Dan kan je klanten hier ook virtueel kennis mee laten maken. Dat is wat Heineken kortgeleden deed met hun Silver-bier: een nieuw type bier gericht op twintigers. In Decentraland kunnen spelers nu een nieuw eiland bezoeken, namelijk dat van een digitale Heineken Silver-brouwerij. Deze bestaat uit een proef-, proost- en cateringruimte. Je kan je avatar ook laten dansen op de dansvloer of een selfie laten maken en deze delen. Als bezoeker aan de Silver-brouwerij heb je natuurlijk weinig aan virtueel bier proeven, maar het is wel een mooie manier om kennis te maken met het nieuwe product.

Je creativiteit laten zien.

In de skatecultuur is het laten zien van je creativiteit belangrijk. Om dit ook in de digitale wereld mogelijk te maken lanceerden Vans en Roblox Vans World: een interactief virtueel skatepark op het spelplatform. Hiermee wordt het gat tussen de virtuele en echte mode en sport op een makkelijke manier gedicht. In deze digitale wereld werk je als virtuele bezoeker aan je skateboardvaardigheden waarmee je punten kan verdienen die je in de virtuele winkel verzilvert om je avatar aan te passen. Daarnaast kan je unieke Vans kleding, schoenen en andere skateboarduitrusting bekijken, die je dan ook meteen kan kopen. Ook kan je je schoenen persoonlijk ontwerpen en in de skateshop je perfecte board bouwen. Echt leuk.

Ook interessant:

  • Digitale trends 2022: hoe de metaverse, NFT’s, fandom en web 3.0 jouw branche gaan veranderen
  • NFT maken: hoe maak en verkoop je als creatieve freelancer een non-fungible token
Beeld: Shutterstock