Technologie

Real Fake: nep is het nieuwe echt voor Generatie Z en Alpha – en zo speel je daarop in.

Generatie Z en Alpha ervaren geen aparte online en offline realiteit meer: voor deze (jong)volwassenen is echt het nieuwe nep. En andersom: een virtuele Gucci-tas is duurder dan dezelfde tas in de P.C. Hooftstraat. Wil je blijven meedoen? Dan moet je deze nieuwe generaties serieus nemen. Ze zijn namelijk je nieuwe klanten.

Clock 2 min
Artikel delen

Inspelen op de wereld van de nieuwste generaties? Dat klinkt misschien als de zoveelste nieuwste hype. Maar we verzekeren je: als je het niet doet, ga je heel erg achterlopen op de concurrentie. Weet je nog, die bedrijven die halverwege de jaren 2000 dachten dat ze geen social media nodig hadden en dit overlieten aan de stagiair? Precies, die misten de boot. Dit is net zoiets. Dit is het moment om kansen voor je bedrijf te zien.

De Metaverse: grenzen tussen digitaal en fysiek vervagen.

1 van de belangrijkste ontwikkelingen is de Metaverse. Facebook (nu: Meta) mede-oprichter en CEO Mark Zuckerberg noemt de Metaverse een betere versie van de realiteit. We gaan namelijk contact met elkaar leggen, leren, samenwerken en spelen in virtuele 3D-ruimtes die met elkaar in verbinding staan. Deze verbonden virtuele ruimte wordt niet door 1 bedrijf gemaakt, maar door een netwerk van makers en ontwikkelaars. Bedenk daarbij dat Generatie Z en Alpha bestaat uit de eerste groep mensen die nooit een wereld zonder internet hebben meegemaakt. Anders dan eerdere generaties bestaat er voor hen geen aparte online en offline werkelijkheid meer: nep of echt, voor hun gaat alles makkelijk in elkaar over. Meer weten over de Metaverse? Lees hoe het je branche gaat veranderen.

Een virtuele Gucci-tas is duurder dan een echte.

Op dit moment zien we grote merken in de Metaverse stappen. De leiders in het bouwen van metaverses zijn te vinden in gaming, crypto, mode en Hollywood. We zien interessante crossovers: kledingmerken en beroemdheden sluiten zich bijvoorbeeld aan bij gaming-metaverses. Een goed voorbeeld is de samenwerking tussen Gucci en het gamingplatform Roblox. Op Roblox was er 2 weken een virtuele Gucci Garden-ruimte voor iedereen. Gucci maakte verder een kleine oplage van virtuele tassen die je in de game als NFT kon kopen. De prijs? $ 4.115 (of eigenlijk: 350.000 Robux, het betaalmiddel van het spel). Dat is meer dan de winkelwaarde van $ 3.400. Dat laat zien dat de nieuwste generaties geen verschil meer maken tussen virtueel en fysiek. En een NFT maken kan voor grote merken en voor creatieve freelancers interessant zijn.

Virtuele producten groeien snel.

Begrijp je online cultuur, digitale kunst en games? Dan gaat je merk het erg goed doen bij de Generatie Z en Alpha. Het is belangrijk om een strategie te ontwikkelen om je portfolio klaar te maken voor Extended Reality. Begin bijvoorbeeld met het maken van een virtuele versie van je product: digitale items. Mensen willen graag betalen voor virtuele producten, zoals de Gucci-tas in Roblox laat zien. Sterker nog, ze vinden nep waardevoller dan echt. De markt voor virtuele producten is de grootste brug van echte naar virtuele werelden en is volgens een artikel in Wired nu al $ 50 miljard waard. Dit zal de komende jaren alleen maar groeien. Benieuwd naar meer trends, lees hier wat de trends voor 2022 zijn.

Ook interessant:

Artikel delen
Beeld: Odido