Groei

m-Commerce: mobile shopping tips voor ondernemers.

Steeds vaker kopen consumenten hun producten via hun mobiel. En uit onderzoek blijkt dat dit de komende jaren alleen maar zal toenemen. Hoe zorg je ervoor dat je klanten ook je producten – of diensten – makkelijk via hun telefoon kunnen kopen? We zetten een aantal m-commerce-tips voor je op een rijtje zodat je weet waar je aan moet denken.

Clock 4 min

Mobiel shoppen groeit – en hard ook. Dat komt door zaken als de opkomst van (steeds modernere) telefoons en tablets en steeds snellere internetverbindingen (zoals 5G). We kenden de term e-commerce al, die ervoor zorgde dat we 24/7 online aankopen konden doen. Het mobiele onderdeel ervan, m-commerce, zorgt ervoor dat klanten dit nu ook overal kunnen doen. Of ze nu onderweg zijn of thuis op de bank zitten. Zolang ze maar een telefoon bij zich hebben.

Wat is m-commerce?

M-commerce, is de verzamelnaam voor verkoop via mobiele apparaten. Het gaat over alle aan- en verkopen die gedaan worden via een mobiel apparaat. Deze kunnen plaatsvinden via mobiele websites, webapplicaties en zogenaamde native apps.

Als je goed oplet zie je m-commerce ook op veel plekken. Want wat valt er allemaal onder? Denk aan social commerce, zoals een Instagram-post met producten die je gelijk kan open, zonder zelfs de app te verlaten. Maar ook QR-codes. Die scan je met je telefoon, waarna je meteen op de pagina van een webwinkel komt.

Trend: de groei en kansen van m-commerce.

Volgens dit artikel van Shopify wordt m-commerce de meest populaire manier van winkelen onder consumenten. De cijfers liegen er niet om. Gemiddeld besteden gebruikers elke dag zo’n 3 uur op shoppingapps en -websites. In de VS waren de opbrengsten via m-commerce bijna $360 miljard – een toename van 15,2% ten opzichte van 2020. In 2025 verwachten ze daar zelfs een verdubbeling van deze cijfers.

Ondanks de groeiende populariteit kan mobiel shoppen nog wel eens een onprettige en trage ervaring zijn. Komt doordat winkeliers vaak niet goed weten hoe ze het beste uit hun mobiele website halen. En dat terwijl verwacht wordt dat in de VS via mobiel zullen verlopen. Handig om dus eens eens goed naar je eigen website te kijken.

Tips: waar moet je op letten?

Om ervoor te zorgen dat je gebruikers fijn aankopen doen via je website, hebben we wat tips voor je.

Tip 1: Maak je website mobielvriendelijk.

Apps zorgen ervoor dat er meer wordt verkocht. Maar een app bouwen doe je pas als je weet wat het je oplevert. Je gebruikers moeten de app niet alleen gaan downloaden, maar ook gaan gebruiken. Heb je geen shoppingapp? Zorg dan in elk geval dat je webshop er goed uit ziet op telefoons en tablets. Je website mobielvriendelijk maken doe je onder andere met een responsive design. Dat betekent dat je website er op elk apparaat goed uitziet.

Tip 2: Ga voor social.

Zoals gezegd, onder m-commerce valt ook het e-commerce-gedeelte dat plaatsvindt op social media. Vandaag de dag maken we met elkaar meer content dan ooit tevoren. Sociale media zijn echt verbonden aan de tijd waarin we leven. Je zou kunnen zeggen dat we niet meer zonder kunnen. En we doen meer op sociale media dan alleen in het contact blijven met vrienden. We shoppen er ook op. Als ondernemer is het belangrijk om je producten ook daar te laten zien en adverteren. Zo zorg je ervoor dat meer mensen je producten of diensten gaan kopen.

Tip 3: Versoepel het aankoop- en betaalproces.

1 ding om in gedachten te houden. Een verkoop vindt alleen plaats als je makkelijk kan afrekenen. Als dit te lang duurt, of als er te veel gegevens moeten worden ingevuld, haken veel mensen af. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat een gebruiker makkelijk zijn aankoop kan afronden. Zorg dus voor zo weinig mogelijk formulieren en doorklikschermen. Uiteindelijk geldt: hoe minder hoe beter.

Ook tijdens het betaalproces moet je het vertrouwen van de gebruiker winnen. Laat je betalingen lopen via veilige kanalen, zoals IDEAL, Afterpay, PayPal, Klarna en creditcards. IDEAL wordt het meest gebruikt in Nederland en is dus algemeen bekend. Biedt ook altijd meerdere manieren van betalen aan. Achteraf betalen zorgt voor vertrouwen, omdat klanten het product eerst ontvangen en daarmee minder risico’s lopen.

Tip 4: Verbind alle kanalen met elkaar.

Uit cijfers blijkt dat de helft van de consumenten hun mobiel gebruikt tijdens het winkelen in een fysieke winkel. Even snel een product opzoeken, checken welk product het beste is. Veel mensen doen zelfs hun aankoop op hun mobiel terwijl ze in de winkel staan. Verkopers die kiezen voor het verbinden van offline en online kanalen zijn er goed bezig. Dit doe je bijvoorbeeld door het plaatsen van QR-codes bij producten voor meer informatie. Geeft veel kansen.

Heeft je klant bijvoorbeeld een mooie trui gepast in de winkel, maar is zijn maat niet meer op voorraad? Met een simpele scan van een QR-code is de kans groter dat hij online een bestelling plaatst. Als hij zelf naar de website moet gaan op zoek naar de specifieke trui, om vervolgens nog de bestelling te plaatsen, dan is waarschijnlijk zijn belangstelling al afgenomen.

Tip 5: Speel in op voice search.

Voice search, zoeken met je stem, bestaat al een tijdje. Voice assistants zoals Google, Siri en Alexa werden tot nu toe vooral gebruikt voor de weersvoorspellingen, het afspelen van muziek en een routebeschrijving. Maar nu wordt spraakbediening ook steeds meer gebruikt in e-commerce. Bijvoorbeeld voor productonderzoek, boodschappenlijstjes maken en een pakketje volgen. Maar er kan veel meer. Wie slim is, zorgt dus dat hij er op tijd bij is en zijn website geschikt maakt voor stemzoekopdrachten. Hoe? Bedenk bijvoorbeeld hoe mensen een vraag stellen aan hun voice assistent: ‘Wat is de beste 4K televisie?’. Door ervoor te zorgen dat het antwoord op deze vraag op jouw website te vinden is, scoor je hoog in de voice-zoekresultaten.

Ga dus aan de slag met m-commerce.

M-commerce blijft de manier waarop consumenten shoppen veranderen. Dus als winkelier heb je de kans om hierop in te spelen door onder andere het aankoopproces korter en prettiger te maken voor je bezoekers. Op die manier kan je zo goed mogelijk gebruikmaken van de kracht van mobiel winkelen.

Beeld: Shutterstock