Het kan een slimme stap zijn. Een chatbot op de website van je onderneming. Een handig hulpmiddel om van bezoekers klanten te maken. Dag en nacht. Ontdek in dit blog meer over waar een chatbot bij kan helpen en welke er allemaal zijn.
Een chatbot voor je website voert gesprekken met je bezoekers. Bezoekers stellen vragen via tekst of spraak. De chatbot geeft meteen antwoord. Bijvoorbeeld over je producten of diensten. Of praktische zaken zoals openingstijden en levertijden.
Hoe dat kan? Je traint de chatbot met informatie uit je eigen kennisbank. Denk aan veelgestelde vragen en productinformatie. De chatbot gebruikt die informatie om passende antwoorden te geven. De chatbot verschijnt vaak rechtsonder op je website. Bezoekers zien een berichtvenster en kunnen daar hun vraag typen. Sommige chatbots starten zelf een gesprek als een bezoeker lang op een pagina blijft.
Een chatbot op je website kan waardevol zijn voor je bedrijf. Op verschillende manieren. Hieronder lees je de belangrijkste voordelen voor jouw onderneming.
Klanten verwachten snelle service. Ook ’s avonds en in het weekend. Een chatbot vangt die vragen op. Je loopt geen omzet mis als niemand de telefoon opneemt.
Bijvoorbeeld: je gereedschapswinkel is open tussen 9.00 en 17.00 uur. Terwijl er vaak juist ‘s avonds en in het weekend wordt geklust. Het moment dat er vragen ontstaan. Een chatbot op je website staat ook op zondagochtend klaar voor je klanten.
Snelle service leidt vaak tot hogere klanttevredenheid. En dat zorgt er weer voor dat klanten bij je blijven terugkomen. Bovendien bevelen deze klanten je website weer aan bij anderen.
Met een chatbot op je website kan je de antwoorden op veelgestelde vragen automatiseren. Het vangt vragen af voor je klantenservice, zodat die mensen met lastigere vragen sneller kunnen helpen.
Je kan ook een chatbot op je website gebruiken als extra verkoopmedewerker. Zo kan je bepalen dat de chatbot op sommige pagina’s een gesprek start. Bijvoorbeeld om een klant over de streep te trekken.
Ken je klant, luidt het gezegde. Het helpt je onderneming om concurrerend te blijven en om te weten waar de behoeften liggen. Een chatbot is een extra manier om te weten wat er speelt bij klanten en waar ze tegenaan lopen.
Er zijn verschillende chatbots beschikbaar voor op de site van je onderneming. Elk met eigen mogelijkheden en prijzen. Hieronder bespreken we een paar van de handige keuzes.
Watermelon is een Nederlandse aanbieder speciaal voor het MKB. Deze oplossing handelt tot 96% van de klantvragen automatisch af. Je koppelt het aan je eigen kennisbank met documenten en veelgestelde vragen. Het grote voordeel is dat je geen technische kennis nodig hebt. Je uploadt je eigen documenten en informatie. De chatbot leert daaruit de juiste antwoorden.
Wat Botpress bijzonder maakt is de visuele bouwer. Je bouwt zonder programmeerkennis een geavanceerde chatbot. Door elementen te slepen en neer te zetten. Botpress haalt informatie altijd op uit je eigen kennisbank. Antwoorden zijn gebaseerd op deze documenten en informatie. Je koppelt de chatbot aan meer dan 100 verschillende systemen. Zoals Google Drive of Notion. Of je klantenbeheersysteem.
Werk je al met HubSpot voor je klantencontacten? Dan is de ingebouwde klantenserviceassistent een logische keuze. De assistent reageert meteen op je website of in e-mails. Het beantwoordt vragen aan de hand van de kennisbank van je bedrijf. Ook leert het systeem van eerdere gesprekken en wordt het steeds beter in het begrijpen van wat mensen nodig hebben. Ander voordeel: alle gesprekken worden automatisch bewaard in je klantensysteem.
Tidio is ideaal voor kleine tot middelgrote bedrijven die een complete chatoplossing zoeken voor hun website. Het systeem is gebruiksvriendelijk. Het combineert een automatische chatbot met de mogelijkheid voor live gesprekken met medewerkers. De chatbot kan antwoorden geven op basis van je website-inhoud en veelgestelde vragen. Je bepaalt zelf wanneer de chatbot automatisch antwoordt. En wanneer een medewerker moet overnemen. Dit maakt het geschikt voor webwinkels en dienstverleners die snel willen reageren op vragen van bezoekers.
Voor grotere MKB-bedrijven met strengere eisen aan beveiliging en meer complexe wensen is er IBM watsonx.ai. Deze oplossing kan kennisbanken raadplegen en verduidelijkingsvragen stellen. Het systeem kan zowel in de cloud als op je eigen servers draaien. Belangrijk als je met gevoelige informatie werkt.
Een chatbot kan een slimme toevoeging zijn op de website van je onderneming. Om deze goed te laten werken, is het belangrijk dat je internet snel is en dat het toegang heeft tot de unieke informatie van je onderneming.
Beeld: Odido