Groei

Hoe speelsheid voor nieuwe bedrijfsideeën zorgt.

Om voorop te blijven lopen in je werkveld, moet je je bedrijf steeds opnieuw uitvinden. Maar hoe bereik je duurzaam succes en blijf je relevant? Bedrijfsstrateeg Martin Reeves vindt dat je het kind in jezelf moet omarmen en dat je spel moet gebruiken om met nieuwe ideeën te komen. Hoe je dit doet? In een TED-talk die bijna 2 miljoen keer bekeken is, vertelt Martin over 3 spellen waarmee je je verbeelding de vrije loop mag laten.

Clock 2 min

Kinderen die spelen, zijn een bron van inspiratie. Ze zijn niet bang om te denken: ‘Wat als?’ Ze doen gewoon waar ze zin in hebben en verzinnen hun eigen regels. Dit is leuk om te doen en versnelt hun leerproces. Natuurlijk zijn ze zich daar zelf niet bewust van. Voor volwassenen die hen observeren, kan dit een leermoment zijn. Door te spelen, vergroot je je creativiteit. Wat goed van pas komt als je je bedrijf wil blijven vernieuwen. Je hoeft niet meteen Lego-constructies te bouwen in de vergaderzaal. Maar je kan deze spellen wel proberen. Benieuwd naar de volledige TED-talk van Martin? Bekijk ‘m hier:

Het Anti-bedrijf spel.

Maak een lijst met alles wat nu belangrijk is voor je bedrijfsstrategie en het behalen van succes. Draai deze lijst dan 180 graden om. Maak een vergelijkbare lijst, maar dan voor een bedrijf dat compleet het tegenovergestelde doet. Wat is voor dit bedrijf een passende bedrijfsstrategie? Wat zijn de missie, visie en waarden? Je zal versteld staan van de ideeën die je hierdoor krijgt en voor je eigen bedrijf kan inzetten.

Stel: je bent CEO van een hotelketen. In de tegenovergestelde versie van je bedrijf bezit je helemaal geen panden of überhaupt kamers. Hoe komt er dan toch geld binnen? Als leidinggevenden van hotels dit spel voor 2007 hadden gespeeld, hadden ze mogelijk de opkomst van Airbnb voorspeld.

Het spel van de buitenbeentjes.

Het kan ook zo

Het kan ook zo

We zijn er voor je. Wat voor ondernemer je ook bent.

Lees meer

Aan de rand van je werkveld vind je een aantal non-conformistische bedrijven. Zij gaan de strijd aan met het bedrijfsmodel van gevestigde namen en de bijbehorende toekomstvisie. Logisch dat ze deze aanpak kiezen. Als ze zichzelf als miniatuurversie van de gevestigde naam profileren, zijn ze niet levensvatbaar. Ze doen hun eigen ding en proberen dit succesvol te maken.

Je geeft misschien helemaal geen aandacht aan deze bedrijven. Logisch. Veel startups gaan vrij snel na de oprichting weer over de kop. En met alle ervaring die je hebt, veroordeel je ze misschien ook een beetje. Weten ze wel waar ze mee bezig zijn? Klopt hun bedrijfsmodel? Gaan ze ooit geld verdienen?

Probeer eens in hun schoenen te staan. Beoordeel ze niet vanuit het comfort van je eigen positie, maar ga ervan uit dat deze buitenbeentjes precies weten hoe de toekomst eruitziet. Welke gevolgen heeft dit voor je bedrijf? Pak hun ideeën en gebruik dit om je bedrijf te vernieuwen.

Het Post Mortem Spel.

Als je in je bedrijf verkeerde keuzes maakt, kan dit voor problemen zorgen. Het kan zelfs het einde van je bedrijf betekenen. Denk na over wat er zou gebeuren als je bedrijf over 5 jaar niet meer bestaat. Waar ging het mis? Hoe is het mislukt en waarom? Door hierbij stil te staan, krijg je de kans om vroegtijdig in te grijpen en bij te sturen.

Betrek hier ook je medewerkers bij. Zij zien waarschijnlijk eerder aankomen als je bedrijf de verkeerde kant op dreigt te gaan, maar vinden het mogelijk moeilijk om hun mond open te trekken. Creëer daarom een werkplek waar iedereen de ruimte heeft om zich uit te spreken en kwetsbaarheden of zwakke en blinde vlekken aan te wijzen. Laat hen dit allemaal opschrijven en creëer zo het overlijdensbericht. Dit is niet alleen leuk, maar zorgt ook voor interessante inzichten.

Het kan ook zo

Het kan ook zo

We zijn er voor je. Wat voor ondernemer je ook bent.
Lees meer
Beeld: Odido