De Metaverse wordt steeds meer onderdeel van ons dagelijks leven. Ook voor ondernemers. PwC dook in dit digitale universum en onderzocht wat de volgende slimme stappen voor ondernemers in de Metaverse zouden zijn. Op basis van het onderzoek deed het bedrijf zes voorspellingen.
Voorspelling 1: bedrijven worden de power users van de Metaverse
In zijn begindagen leek de Metaverse vooral een platform voor (jonge) gamers. Er werd voornamelijk gegamed, met elkaar gechat via avatars en er werden virtuele shows gegeven door diverse artiesten. Maar naarmate de tijd verstreek wisten steeds meer merken en bedrijven hun weg te vinden binnen de Metaverse en werd winkelen met cryptocurrency steeds gebruikelijker. Je koopt een digitaal product in de Metaverse en krijgt vervolgens het fysieke product bij je thuisbezorgd.
PwC verwacht dat deze activiteiten blijven groeien en dat zakelijke toepassingen in 2023 zelfs het voortouw nemen in de Metaverse. Naast ondernemers in de retailsector duiken ook steeds meer kantoren de Metaverse in. Maar liefst 42% van de ondervraagden in het onderzoek van PwC gaf aan de Metaverse te (willen) gebruiken voor onboarding en training van collega’s, op de voet gevolgd door ‘interactie met collega’s’ en ‘het creëren van virtuele content voor klanten’. Beide werden genoemd door 36% van de ondervraagden.
Voorspelling 2: vertrouwen maakt of breekt het succes van de Metaverse
PwC gelooft dat het succes van Metaverse-initiatieven meer van vertrouwen dan van functionaliteit zal afhangen. Daarmee wordt voornamelijk gedoeld op goede digitale beveiliging. Wees je als ondernemer bewust van de veiligheidsrisico’s van digitaal ondernemen en zorg ervoor dat je jezelf en je klanten voldoende beschermt. Niemand zit er op te wachten dat zijn bedrijf of klant slachtoffer wordt van een Metaverse-scam, een beveiligingslek of privacyschending. Verdiep je daarom goed in de risico’s van digitaal ondernemen en probeer deze risico’s zo veel mogelijk te ondervangen om zo het vertrouwen van je klanten (en collega’s) in de Metaverse te vergroten.
Voorspelling 3: AI en XR worden leiders van de Metaverse
Artificial Intelligence (AI) en Extended Reality (XR – verzamelnaam voor Virtual Reality, Augmented Reality en Mixed Reality) hebben meer en meer de toekomst. Zeker in de Metaverse. VR en AR worden steeds meer toegepast tijdens onboarding, trainingen, samenwerken en klantervaringen. AI is daarentegen een handige tool waarmee je gemakkelijk inzichten kunt verkrijgen in massa’s gegevens. Kom er bijvoorbeeld achter wat Metaverse-avatars zoal kopen of doen, wie ze ontmoeten en hoe ze met merken omgaan. Daarnaast kan AI je helpen om interessante Metaverse-ervaringen en unieke customer experiences te creëren, zelfs als je geen technische achtergrond hebt. De mogelijkheden zijn (bijna) eindeloos.
Uiteraard brengt het gebruik van AI en XR zijn eigen risico’s met zich mee. Wees alert op deepfakes en misbruik, en houd er rekening mee dat het gebruik van AI hoogstwaarschijnlijk zal leiden tot nieuwe, Metaverse-specifieke, regelgeving voor AI in verschillende rechtsgebieden.

Voorspelling 4: de Metaverse komt op de agenda van alle zakelijk leiders
Nu de Metaverse (potentieel) overal aanwezig is, zou elke zakelijk leider er volgens PwC een rol in moeten spelen. Als gevolg van de nieuwe verantwoordelijkheden die ontstaan door de opmars van de Metaverse geeft PwC de volgende tips:
- CEO’s en raden van bestuur: maak van de Metaverse een prioriteit. Bereid je bedrijf voor op veranderende verwachtingen van klanten en medewerkers én op nieuwe bedreigingen en risico’s.
- Algemeen directeuren: help bij het implementeren en operationeel maken van nieuwe tools en technologieën die het ondernemen in de Metaverse gemakkelijker maken.
- Hoofd marketing: denk na over customer engagement, customer experience en brand building in een digitaal universum en pas hier je (huidige) marketingplannen en -strategieën op aan.
- Hoofd financial: verdiep je in de verschillende cryptocurrencies. In een digitale wereld betaal je immers ook met digitale betaalmiddelen.
- HR-managers: zet de Metaverse in voor werving, onboarding, trainingen, connectiviteit en samenwerking.
- Juridisch adviseurs: verdiep je goed in de wet- en regelgeving rondom de Metaverse en digitale dienstverlening in het algemeen, en zorg ervoor dat je altijd op de hoogte blijft. In een digitale wereld kan er snel veel veranderen. Ook op het gebied van wet- en regelgeving.
Het belangrijkste advies van PwC? Doe het niet alleen. Roep de hulp in van je IT-manager, Chief Information Officer (CIO) en je Security Officer. Samen bereiken jullie altijd meer dan alleen.
Voorspelling 5: de Metaverse zal op meerdere fronten een force for good zijn
Dat de Metaverse het leven van consumenten en ondernemers op meerdere vlakken gemakkelijker gaat maken, mag duidelijk zijn. Maar buiten gemak zal het digitale universum ons nog veel meer brengen. Zo zal de Metaverse goed zijn voor mens en milieu, denkt PwC. Door vergaderingen op kantoor te vervangen door digitale vergaderingen in de Metaverse hoeven collega’s minder naar kantoor te reizen. Mogelijk kan zelfs het aantal zakenreizen naar het buitenland door deze ontwikkelingen omlaag. En consumenten producten eerst digitaal laten uitproberen voordat ze overgaan tot aanschaf zorgt hopelijk voor minder retouren.
Naast voordelen voor het milieu biedt de Metaverse ook kansen voor een inclusievere bedrijfsvoering. In een digitaal universum ben je namelijk veel minder of zelfs helemaal niet meer gebonden aan locaties en tijdzones. Dit biedt ondernemers de mogelijkheid om eenvoudiger mensen van over de hele wereld aan te nemen. Daarnaast maakt werken in een digitale wereld het makkelijker voor mensen met een arbeidshandicap om zich in te zetten voor jouw bedrijf. In de Metaverse kan iedereen altijd en overal aan de slag met de voorzieningen die hij of zij nodig heeft. Zo wordt de Metaverse op meerdere vlakken een force for good.
Voorspelling 6: bereid je voor op de uitdagingen van de Metaverse
Naast veel voordelen en technologische ontwikkelingen brengt de Metaverse ook uitdagingen met zich mee. Nieuwe technologieën vragen namelijk om nieuwe vaardigheden en gespecialiseerde kennis. Denk aan beveiligingsmaatregelen gericht op privacy en digitaal betalingsverkeer, zowel met ‘echt’ geld als met cryptocurrency, maar ook aan webdesigners, internet user experience specialisten en 3D-kunstenaars die helpen om jouw medewerkers en klanten de ultieme digitale ervaring te bezorgen. Hoe groter de Metaverse wordt, hoe meer de vraag naar vakspecialisten groeit. Zorg dus dat je op tijd de juiste mensen aanneemt of opleidt.
De Metaverse is here to stay
De Metaverse gaat ondernemers veel brengen, maar vraagt tegelijkertijd ook veel van hen. Wees je als ondernemer bewust van de kansen die de Metaverse jou biedt en zorg dat je op tijd instapt. Bereid je onderneming voor op de (opmars van de) Metaverse door de juiste technologische maatregelen te treffen, de juiste mensen aan te nemen en op te leiden en door nu al te starten met het combineren van on- en offline bedrijfsactiviteiten. Want wat je er ook van vindt: de Metaverse is here to stay.
Ondernemen in een driedimensionale wereld
Wil je meer weten over digitaal ondernemen in de Metaverse? Bekijk onze Odido Table Talk TV over ondernemen in een driedimensionale wereld en ontdek alle in en outs over het ondernemen van de toekomst.