Groei

Dit zijn de winkels van de toekomst: 6 belangrijke inzichten van Thuiswinkel.org.

Hoe zorg je dat je winkel klaar is voor de toekomst? Door goed te weten wat je klant wil en verwacht. Thuiswinkel.org zocht dit voor je uit. De resultaten van hun jaarlijkse onderzoek laten zien hoe consumenten denken over 5 jaar te gaan winkelen. Tipje van de sluier? Geven we je vast. Duurzaamheid en menselijkheid zijn belangrijk. De andere inzichten die de toekomst van winkels bepalen, zetten we hieronder voor je op een rij.

Clock 3 min

Grip op winkelen in de toekomst.

Thuiswinkel.org laat ieder jaar een consumentenonderzoek uitvoeren. Dit jaar deden daar 21 expertgroepen met meer dan 500 experts aan mee. En flinke poel die veel informatie opleverde. Met de inzichten uit het onderzoek kan je bedrijf vast stappen zetten om de winkel van de toekomst te worden.

Wij zijn Odido Business.

cta oplossingen

En we zijn er voor je. Met connectiviteit en technologie. Benieuwd met welke mogelijkheden je bedrijf verder komt? Bekijk onze oplossingen.

bekijk nu
Inzicht 1: De hoeveelheid online aankopen blijft gelijk.

Klanten denken over 5 jaar steeds meer online te kopen. 37% in 2028 zelfs. Maar de verwachtingen van klanten en hoeveel ze écht online aankopen, liggen wel uit elkaar. In 2023 dachten klanten ook 37% van hun aankopen online te doen. Werd uiteindelijk 32%. Daarom verwacht Thuiswinkel.org dat het aantal online aankopen ook de komende 5 jaar gelijk blijft.

Wat klanten precies online kopen verandert waarschijnlijk wel. In deze sectoren denken consumenten meer én minder te kopen:

Meer online aankopen:

  • Food of nearfood (zoals aluminiumfolie en koffiefilters).
  • Gezondheids- & schoonheidsproducten.

Minder online aankopen:

  • Computers & accessoires.
  • Media & entertainment.
  • Schoenen & lifestyle.
  • Speelgoed.
  • Doe-het-zelf en tuinieren.

Of deze voorspellingen uitkomen valt te bezien. Ons advies? Blijf goed in de gaten houden wat je klanten doen. En pas daar je bedrijf op aan.

Inzicht 2: Er komen meer shoppers uit het buitenland in je webwinkel.

Online shoppen gaat steeds vaker de landsgrens over. Zorg dus dat je webshop ook voor bezoekers uit het buitenland goed werkt. Van vertalingen en uitgebreide betaalmogelijkheden tot een klantenservice in het Engels. Duitsers kopen nu al veel over de grens. In totaal doen ze 12% van hun aankopen op buitenlandse websites. En de verzendkosten? Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Die zijn je klanten meestal best bereid te betalen. Retourkosten zijn een ander verhaal. Die slaan ze liever over.

Inzicht 3: Duurzaam produceren wordt steeds belangrijker.

Van een eigen tas meenemen tijdens het winkelen tot in de details duiken om te kijken of een product wel duurzaam gemaakt is. In de toekomst vinden klanten duurzaamheid steeds belangrijker. Ze nemen graag zelf verantwoordelijkheid, maar kunnen het niet alleen. Maar liefst 35% vindt ook dat bedrijven stappen in duurzaamheid moeten zetten. Ga flink aan de bak om te verduurzamen. Dan doe je niet alleen iets goeds voor de wereld, je haalt ook nog eens meer klanten binnen. Ga aan de slag op het gebied betere producten, verpakkingen en productinformatie. En laat duidelijk zien hoe je een circulaire economie ondersteunt. Thuiswinkel.org vertelt je daar meer over.

Inzicht 4: Tweedehands winkelen blijft populair.

1 op 3 consumenten koopt of verkoopt nu al vaak iets op online platforms zoals Marktplaats of Vinted. Doen ze omdat de kosten lager zijn (32%). En omdat het beter is voor het milieu (14%). Vooral kleding en speelgoed zijn populair. Shoppers verwachten dat ook te blijven doen. Zorg dus dat je ook tweedehands producten verkoopt in je webwinkel. Je klanten zullen je dankbaar zijn.

Inzicht 5: Klanten waarderen gepersonaliseerde content. Maar geef ze ook controle.

25% van de klanten merkt dat websites steeds beter bij hun interesses passen. Waarderen ze. Maar ze geven ook aan dat ze het niet fijn vinden als je te veel van hun data gebruikt. Voor 6 van de 10 klanten is het zelfs een reden om minder bij een winkel of merk te kopen. 59% van de klanten geeft namelijk aan dat ze alleen informatie willen delen, als ze zelf controle houden over hun data. Zorg dus dat je je webwinkel zo inricht, dat klanten zelf kunnen aangeven welke persoonlijke gegevens je vastlegt.

Inzicht 6: Online kopen blijft mensenwerk.

Meer dan 50% van de online kopers verwacht over 5 jaar meer dan de helft van hun aankopen via hun telefoon te doen. Toch blijft er behoefte aan menselijk contact. Snelle afhandeling vinden mensen die shoppen op hun telefoon het belangrijkst (bijvoorbeeld betalen met 1 klik). Daarna worden hulp en persoonlijk advies hoog gewaardeerd. Liever geen voice- of chatbots dus. Die trend zie je ook bij bestellen en betalen in horeca.

Winkelen in de toekomst. Bereid je bedrijf voor.

De fysieke winkel zal nog niet uit het straatbeeld verdwijnen. Dat laat het onderzoek zien. Klanten houden behoefte aan contact en customer intimacy, of klantpartnerschap. Maar de behoefte aan online kopen groeit wel. Mét een menselijke benadering. Breng klanten daarom in contact met echte mensen als ze vragen hebben. En geef hen controle over welke data ze met je delen. Dan voelen ze zich veilig en gewaardeerd en worden ze misschien wel trouwe klant.

Technologie menselijker maken.

Bereid je nu al voor op de wensen van de klant van de toekomst. Voorkomt later een hoop gedoe. Loop je tegen uitdagingen aan? We zijn er voor je. Met connectiviteit en technologie. Maar dan menselijk gemaakt. Benieuwd wat er allemaal kan? Bekijk onze oplossingen.

cta oplossingen

Wij zijn Odido Business.

En we zijn er voor je. Met connectiviteit en technologie. Benieuwd met welke mogelijkheden je bedrijf verder komt? Bekijk onze oplossingen.

Bekijk nu
Beeld: Odido