Groei

Léon Toet over Odido Business: ‘We zijn het menselijke netwerk, ook voor de zakelijke markt.’

Begin september was daar ineens Odido. Een nieuwe provider, maar wel 1 met al 6 miljoen klanten. Odido is er voor iedereen, dus ook voor de zakelijke markt. Onder de nieuwe naam Odido Business. Maar wat hebben we in petto voor zzp’ers, mkb-ondernemers en IT-managers? En wat bedoelen we eigenlijk met ‘Het kan ook zo’? Tijd voor een kennismaking. Léon Toet, Chief Commercial Officer B2B bij Odido, vertelt alles over onze oplossingen voor de zakelijke markt.

Clock 4 min

Wij zijn Odido Business.

cta oplossingen

En we zijn er voor je. Met connectiviteit en technologie. Benieuwd met welke mogelijkheden je bedrijf verder komt? Bekijk onze oplossingen.

bekijk nu
Léon, waarom zijn T-Mobile en Tele2 samen verdergegaan als Odido?

Léon: ‘De belangrijkste reden is dat we sinds 2021 geen onderdeel van Deutsche Telecom meer zijn, maar een zelfstandig bedrijf. Een Nederlands bedrijf. En dan past het niet meer als je 2 grootste merken niet van jezelf zijn. T-Mobile is onderdeel van het Duitse Deutsche Telecom en Tele2 is een Zweeds merk. Dat matcht niet met een Nederlands merk. We hadden de merken door kunnen zetten met de juiste licenties, maar ze passen niet meer bij wie we zijn.

Net als de bedrijfsmissie. Bij T-Mobile zeiden we altijd: We won’t stop until everyone is connected. Maar de uitdaging van vandaag is niet meer om iedereen aangesloten te krijgen. De uitdaging is dat iedereen mee kan doen met alle technologische ontwikkelingen. Daarom moet het roer om. We gaan het anders doen, menselijker. Zodat echt iedereen mee kan doen.’

Dat klinkt als een mooie bedrijfsmissie. Maar hoe word je een menselijk merk? En hoe doe je het anders? 

Léon: ‘Door je dingen af te vragen. En door een passend antwoord op je vragen te vinden. Een vraag zoals: Waarom is Unlimited er eigenlijk niet voor iedereen?. Dit hebben we opgelost door te zorgen voor meer Unlimited abonnementen. Er zijn er 4 in totaal. En door Samen Unlimited aan te bieden. Hiermee kan je onbeperkt gebruikers toevoegen aan je Unlimited abonnement. Zo heeft niet alleen de baas een Unlimited abonnement, maar het hele bedrijf.

Denk ook aan Glasvezel. Waarom is dat er niet voor iedereen? Onze oplossing is dat we gebruikmaken van alle glasvezelnetwerken die er al zijn. Zo kunnen we op de meeste adressen in Nederland Glasvezel aanbieden.

Maar het gaat ook om een stukje service. Waarom is die vaak zo onpersoonlijk? We laten ons telefoonnummer duidelijk zien en zorgen dat je ons makkelijk kan bellen. Ook ruim buiten kantoortijden. We houden niet van afstandelijke oplossingen waarbij je nooit contact hebt met iemand, want onze mensen maken ons bedrijf. Dus ondanks dat we een technologiebedrijf zijn, verstoppen we ons niet achter een digitale omgeving. We houden van persoonlijk contact en moedigen dat actief aan. Op elke afdeling binnen ons bedrijf.’

Welke oplossingen heeft Odido voor de zakelijke markt? 

Léon: ‘Voor de kleinzakelijke markt bieden we een totaalpakket voor bereikbaarheid van je kantoor, medewerkers en alle apparaten. We zorgen ervoor dat je over voldoende bandbreedte beschikt, waar je ook bent. En dat de veiligheid gewaarborgd is. Naarmate je bedrijf groeit, worden je uitdagingen ook anders. Daarom bieden we voor grote bedrijven oplossingen op maat. Die oplossingen hebben we onderverdeeld in 3 hoofdthema’s: slimmer werken, continuïteit en interactie. 

Is het thema slimmer werken, dan gaat het vooral om het (faciliteren van) hybride werken. Een goede bereikbaarheid is hierbij heel belangrijk. We bieden bijvoorbeeld cloud telefonie-oplossingen en integraties met Microsoft Teams, maar ook Managed Telecom.

Ook voor continuïteit hebben we verschillende oplossingen. We bieden bijvoorbeeld SD-WAN, DDoS Protection en Next Gen Firewall om je bedrijfsnetwerk zo goed mogelijk te beveiligen tegen cyberaanvallen. En bij een vaste verbinding krijg je een mobiele back-up. Als de ene verbinding wegvalt, heb je nog een andere.

Bij interactie luidt bijvoorbeeld de vraag: hoe zorg je ervoor dat je het klantcontact in je bedrijf optimaliseert? Hiervoor leveren we bijvoorbeeld de mobiele en vaste verbinding. Maar het kan nog groter. Denk bijvoorbeeld aan een volledige VoIP telefooncentrale in de cloud.’ 

Goed, we zeggen dat we geen standaardoplossingen bieden, maar meedenken met de IT-manager over een totaaloplossing op maat. Is dat altijd zo of zijn er toch een aantal standaardpakketten of onderdelen die we toepassen in verschillende situaties? 

Léon: ‘Natuurlijk maken we gebruik van gestandaardiseerde onderdelen, maar we bieden echt oplossingen op maat. En we beginnen altijd bij het begin. Waar ligt je uitdaging en hoe kunnen we je daar het beste bij helpen? 

Een mooi voorbeeld is ons Odido Next programma, waarin we klanten uitnodigen om langs te komen in 1 van onze Innovatie Hubs. Hier praten we samen over wat je nodig hebt en wat we voor je kunnen betekenen. We pushen niet om een product of dienst bij ons af te nemen, maar we gaan echt met elkaar in gesprek om te kijken wat je bedrijf nodig heeft. Voor welke uitdaging sta je? Waar werken je mensen of waar gaan ze werken? Wat vraag je dan van ze? En wat betekent dat voor de oplossing die je zoekt als het gaat over continuïteit, beschikbaarheid en veiligheid? Van daaruit gaan we bouwen. Als je grootste uitdaging en de oplossing duidelijk is, laten we je zien hoe die oplossing eruit komt te zien.’

Odido werkt samen met verschillende, gespecialiseerde ICT-partners. Waarom is dat?

Léon: ‘Dat is een hele bewuste keuze. Iedereen heeft zijn eigen vakmanschap. Ik durf te zeggen dat we echt heel goed zijn in fantastische netwerken uitrollen en de basiselementen die daarbij horen. En tegelijkertijd zijn we ook heel goed in partnering. We denken niet: we doen dit er wel even bij. We vinden juist dat we vakmanschap in ere moeten houden. En we zorgen dat we de ideale stekker creëren om onze connectiviteit en de oplossing van onze partner op elkaar aan te sluiten. 

Het grote voordeel voor de klant is dat die samenwerkt met experts op verschillende gebieden, maar tegelijkertijd werkt met 1 partij die het grote geheel overziet en coördineert. In een volwaardig partnerschap erken je elkaars krachten. Dat is iets wat we heel belangrijk vinden en waar we in geloven. Vakmanschap en ondernemerschap.’

Een laatste vraag. Odido claimt: ‘We zijn het menselijke netwerk’. Staat digitalisering daar niet haaks op?

Léon: ‘In mijn visie niet. Digitaliseren helpt je collega’s en medewerkers om fijner en slimmer te werken. De technologie is mooi, maar het is niet de oplossing. De mensen die de technologie gebruiken, die maken het verschil.’  

Wij zijn Odido Business. En we zijn er voor je. Met connectiviteit en technologie. Benieuwd met welke mogelijkheden je bedrijf verder komt? Bekijk onze oplossingen.

cta oplossingen

Wij zijn Odido Business.

En we zijn er voor je. Met connectiviteit en technologie. Benieuwd met welke mogelijkheden je bedrijf verder komt? Bekijk onze oplossingen.

Bekijk nu
Beeld: Odido