Groei

5 tips om je klanten via hun telefoon te bereiken. 

Location based marketing, sms-campagnes en QR-codes: via de mobiele telefoon van je klanten kan je op veel manieren aandacht voor je bedrijf vragen. Heet mobile marketing. En het wordt steeds belangrijker, want het gebruik van mobiele apparaten neemt toe. Kijk op straat of in het openbaar vervoer maar eens om je heen hoeveel mensen in hun telefoon gedoken zijn. Maar hoe zet je mobile marketing zo goed mogelijk in? We helpen je op weg met 4 tips.
Clock 4 min

Mobile marketing in het kort. 

Bij mobile marketing ligt de focus op mobiele telefoons en andere mobiele apparaten. Het voordeel van deze marketingvorm is dat je je doelgroep op verschillende plekken en momenten kunt bereiken. Dus niet alleen thuis, maar ook in de stad, op vakantie of in de trein. En van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat. Wil je ook mobile marketing inzetten voor je bedrijf? Dat kan op verschillende manieren. Welke vorm het meest effectief is, hangt natuurlijk af van je product of dienst. Maar er zijn een paar manieren die bijna altijd goed werken. We geven 5 tips waarmee je zelf aan de slag kan.  

Apps voor Ondernemers.

apps-ondernemers_social

Van boekhouden tot brainstormen: dit zijn de beste apps voor iOS en Android om jouw bedrijf tot een succes te maken. Lees snel het gratis e-book.

Lees direct
1. Location based marketing 

Mobiele telefoons zijn natuurlijk gemaakt om overal mee naartoe genomen te kunnen worden. Da’s handig voor de gebruiker, maar ook handig voor jou als ondernemer. Je kan bijvoorbeeld gebruikmaken van locatiegegevens en een pushbericht sturen naar potentiele klanten als ze in de buurt zijn van je bedrijf. Of gebruikmaken van personalisatie en interactiviteit. Zo stuurt Uber Eats rond etenstijd aanbiedingen van restaurants in de omgeving. Of kortingscodes naar klanten die lange tijd geen bestelling hebben geplaatst. 

2. Ga op de apps. 

Mensen besteden veel tijd aan apps, meer dan aan mobiele websites. Daarom zijn apps de beste manier om mensen te bereiken via hun telefoon. Dat kan door te adverteren in bestaande apps. Maar je kan ook zelf een app maken en vormgeven. Precies zoals je wil. Dan hoef je geen rekening te houden met beperkingen die je op andere apps hebt. Fijn.  

Het voordeel van apps is dat native en hybride apps op het hoofdscherm van de gebruiker staan. Hierdoor wordt de gebruiker vaak herinnerd aan je merk. En je kan pushmeldingen sturen. Met zo’n melding op het hoofdscherm trek je de aandacht. Gebruik pushmeldingen bijvoorbeeld om klanten te herinneren aan aankomende evenementen, webinars, kortingen en meer. Goed om te weten: voor in-app-meldingen is geen opt-in nodig, wat betekent dat iemand geen toestemming hoeft te geven om meldingen te krijgen. Je kan dus je hele gebruikersbestand targeten.  

Bij veel apps is het mogelijk om tegen betaling je boodschap te laten zien. Je kan bijvoorbeeld een video- of tekstadvertentie weergeven. Of je advertentie als sponsoring laten zien. Zo bereik je nog meer mensen. 

3. Zet social media marketing in. 

Een andere populaire manier om mobile marketing in te zetten, is social media. Logisch, want het gebruik van social media blijft stijgen. Ook dit jaar weer. Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2024 van Newcom Research blijkt dat 14,3 miljoen Nederlanders in 2024 social media gebruiken. Vorig jaar waren dat er nog 14,1 miljoen.  

Als we kijken naar het gebruik van verschillende social media platformen, zijn de grootste platformen nog steeds het populairst. Daarom is het slim om op 1 van deze platformen te adverteren. 

  • Facebook: afgelopen jaar leek het aantal gebruikers te dalen, maar dit jaar stijgt het gebruik juist met 3% naar 10,1 miljoen Nederlanders. Op dit platform adverteren doe je met video’s of afbeeldingen. En je kan kiezen voor een call-to-action naar je eigen webpagina. 
  • Instagram: het platform dat rustig verder groeit. Zo’n 8 miljoen Nederlanders gebruiken nu Instagram, vorig jaar waren dat er nog 7,8 miljoen. Op Instagram kan je op dezelfde manier adverteren als op Facebook. Wat vooral interessant is, is dat je gebruik kan maken van de data van Facebook. Je kan bijvoorbeeld filteren op geslacht, leeftijd en interesses. Zo bereik je een specifieke doelgroep. Precies wat je wil. 
  • YouTube: er zijn evenveel Nederlanders die gebruikmaken van YouTube, als van Facebook. Het perfecte platform om video-advertenties te laten zien, voor of tijdens het afspelen van een video. Ook hier kan je doelgericht adverteren. En door sterke content te maken, zorg je voor organisch bereik. 
  • WhatsApp: dit platform wordt door 13,4 miljoen Nederlanders gebruikt. Je kan er niet op adverteren, maar voor bedrijven is WhatsApp Business interessant. Hier kan je je producten en diensten laten zien, communiceren met (potentiële) klanten en automatisch berichten laten versturen. Echt handig. 

4. Trek aandacht met sms-campagnes. 

Sms’en klinkt misschien ouderwets, maar het is nog steeds een hele effectieve manier van mobile marketing. Stuur je een sms naar je klanten, dan krijgen ze een pushmelding en een bericht. Dat trekt de aandacht. Let er wel op dat je sms-campagnes niet te vaak inzet, want dit kan voor irritatie zorgen. Doe het bijvoorbeeld bij speciale acties, zoals een grote uitverkoop. Of stuur een kortingscode naar trouwe klanten.  

Tip: zorg dat er een link in het bericht staat waarmee mensen zich kunnen afmelden. Op deze manier kunnen ze zelf bepalen of ze sms-berichten krijgen of niet. Zo houden mensen een positief gevoel bij je merk.   

5. Maak je eigen QR-code. 

We kennen ‘m allemaal, de QR-code: een vierkantje dat is opgebouwd uit zwarte en witte blokjes. De moderne variant van de streepjescode. Tegenwoordig zie je QR-codes op alles, van productverpakkingen tot advertenties. Mensen kunnen ‘m scannen met de camera van hun iPhone of Android telefoon, of met een QR-codelezer. Daarna krijgt de gebruiker meteen de QR-codegegevens. Bijvoorbeeld een url van je website, webshop of social media kanalen. Hier vinden ze bijvoorbeeld extra informatie of een speciaal aanbod. Zo maak je makkelijk de verbinding tussen offline en online. En moedig je je doelgroep aan om een bepaalde actie te ondernemen. 

In de basis is een QR-code een tool om snel informatie aan te bieden. Maar je kan QR-codes ook gebruiken om kortingen, toegang tot wifi en productinformatie te geven. Klanten kunnen er zelfs mee betalen.  

Het grootste voordeel van een QR-code is dat je offline kanalen en uitingen meetbaar kan maken. Zet je de code bijvoorbeeld op een poster, dan zie je precies waar, wanneer en hoe vaak die gescand wordt. Weet je meteen of je campagne aanslaat. En hoe je die kan verbeteren. Ook fijn: het afdrukken van een QR-code op marketingmateriaal of het plaatsen ervan in digitale campagnes is maar een kleine investering. Zo kunnen ook kleine bedrijven mobile marketing inzetten.

apps-ondernemers_social

Apps voor Ondernemers.

Van boekhouden tot brainstormen: dit zijn de beste apps voor iOS en Android om jouw bedrijf tot een succes te maken. Lees snel het gratis e-book.

Lees direct
Beeld: Odido