Technologie

De veranderende rol van de IT-manager

De rol van de IT-manager is door de jaren heen veranderd. Maar wat is de gemene deler anno nu? Over deze vraag gingen we in gesprek met verschillende IT-managers van grote bedrijven. De conclusie? De IT-manager van nu is een bruggenbouwer die gaat voor standaardisatie en schaalbaarheid. Met gebruiksvriendelijkheid en veiligheid als vereisten.

Clock 2 min

Effectief werken

Het hart van de IT-manager gaat sneller kloppen als het gaat over schaalbaarheid. Logisch, want als alle medewerkers dezelfde hardware en software gebruiken, scheelt dat tijd en geld in de uitrol en in het beheer ervan. Bovendien zijn veiligheid en gebruiksgemak dan eenvoudig te regelen voor iedereen. Maar de rol van de IT-manager is niet per se zorgen voor schaalbaarheid. De IT-manager moet er vooral voor zorgen dat medewerkers zo effectief mogelijk hun werk kunnen doen. 

In gesprek met de business

Dat betekent luisteren naar de wensen van de medewerkers. Oftewel de wensen van de business. En die wensen zijn door de jaren heen behoorlijk veranderd. Door het gebruik van smartphones en tablets met apps als WhatsApp, Buienradar en Tikkie zijn gebruikers gewend geraakt aan duidelijk, simpel en snel. Het ziet er overzichtelijk uit en het werkt makkelijk en altijd. Dat willen ze terugzien in hun werk. Dààr ligt een rol voor de IT-manager: de wensen van de business inventariseren en vertalen naar gebruiksvriendelijke IT, voor zo veel mogelijk gebruikers, op een veilige manier.

Jeroen van Dijk, Head of IT bij Van Loon Group: ‘De rol van IT is veranderd. Van de afdeling die beslist hoe de business moet werken naar de afdeling die inventariseert wat de business nodig heeft.’

Van beheer- naar regieorganisatie

Waar de IT-afdeling voorheen veel zelf deed op het gebied van werkplek, systeem en netwerk, zie je nu dat deze werkzaamheden meer en meer uitbesteed worden. Tegelijkertijd richt de IT-afdeling zich meer op de business: wat willen de medewerkers, waarmee zijn ze geholpen, wat maakt hun werkzaamheden makkelijker. Kortom, de beheerorganisatie wordt een regieorganisatie. Medewerkers in huis met kennis over IT en over het IT-landschap zijn nog altijd nodig, maar er komen medewerkers van leveranciers bij. In gezamenlijke teams onderzoeken ze de mogelijkheden en implementeren ze de beste optie.

Johnny de Jong, manager ICT Special Services bij Bergman Clinics: ‘Vroeger deden we veel zelf, nu besteden we meer uit en houden we de regie.’

Partnerships

Samenwerkingen tussen IT-afdelingen en leveranciers groeien de laatste jaren meer en meer uit tot langdurige relaties, partnerships. Leveranciers denken actief mee over oplossingen, adviseren en ontzorgen IT-managers en geven inzicht in toekomstige ontwikkelingen. En net zoals medewerkers inmiddels andere verwachtingen van IT hebben, hebben IT-managers dat van leveranciers. Daarover zijn de IT-managers die wij hebben gesproken het eens: IT-afdelingen en leveranciers zorgen samen voor een veilig en toekomstbestendig IT-landschap, dat medewerkers makkelijk altijd en overal kunnen gebruiken, en waarmee snelle groei en internationale ambities waargemaakt kunnen worden.

Benieuwd welke mogelijkheden we jouw bedrijf kunnen bieden? Neem dan eens een kijkje op onze ICT-oplossingen pagina.

Beeld: Odido