Technologie

CSR: 4 manieren waarop we ons bedrijf inzetten voor een betere wereld.

Corporate Social Responsibility (CSR) is de afgelopen jaren steeds groter geworden. Steeds meer bedrijven zien hoe belangrijk duurzaamheid en sociaal ondernemen is. Ook bij Odido proberen we al jaren bij te dragen aan een betere wereld. Dit doen we met ons Voor elkaar-programma waarbij we ons richten op 4 thema’s. En omdat vandaag ons CSR-rapport 2020 gepresenteerd werd, duiken we dieper in op de 4 hoofdonderwerpen van Voor elkaar. ‘De zakelijke missie van Odido is eigenlijk een sociale missie,’ aldus Søren Abildgaard, CEO bij Odido Nederland. Lees snel verder.

Clock 3 min

De maatschappelijke doelen van Odido komen samen in het programma Voor elkaar. En in dit programma verdelen we onze CSR-activiteiten in 4 thema’s: duurzaamheid, innovatie voor de maatschappij, digitale inclusie en diversiteit & inclusie. Søren Abildgaard, CEO bij Odido Nederland: ‘De zakelijke missie van Odido is eigenlijk een sociale missie: we willen ervoor zorgen dat iedereen verbonden is. Iedereen verdient toegang tot alles wat er kan in de digitale wereld. We willen niemand achterlaten. Dit is de belangrijkste missie voor Odido Nederland. Elke dag weer. Dat gaat veel verder dan zorgen voor een goede en supersnelle verbinding. We gaan voor verbinding met impact. En we stoppen niet tot iedereen verbonden is.’

1. Duurzaamheid 

Odido doet er alles aan om zo milieuvriendelijk en duurzaam mogelijk te werken. De telecomprovider wil bijdragen in de overgang naar een circulaire economie, 1 van de grootste uitdagingen van deze tijd. Odido weet wat haar impact is op het klimaat en milieu. Meer dan 2% van de wereldwijde CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door ICT, telecommunicatie en datacenters. Daarom is slim omgaan met energie het belangrijkste onderwerp in het duurzaamheidsbeleid van Odido.

Een paar resultaten uit 2020:

  • Odido gebruikt al jaren 100% groene stroom. En Odido heeft ook nog eens 36 ton aan CO2-uitstoot bespaard. Dat staat gelijk aan de uitstoot van ongeveer 19.000 huishoudens.
  • In 2020 maakte Odido bedrijfskleding die gemaakt is van 100% biologisch katoen die aan de Global Organic Textile Standard voldoet. Met de eerste bestelling van 1100 polo’s werd de uitstoot van 440 kg CO2 voorkomen en 1,5 miljoen liter water bespaard.

2. Verbetering voor de maatschappij. 

Odido verbindt niet alleen miljoenen Nederlanders elke dag via haar netwerk, maar zet haar netwerk en kennis over technologie ook in voor de maatschappij. De telecomprovider werkt samen met sociale ondernemers om nieuwe ideeën te ontwikkelen die mensen helpen gezonder en slimmer te leven. Dit kan bijvoorbeeld gaan over betere zorg, beter onderwijs of slimmere steden.

In 2020 is Odido bijvoorbeeld begonnen met een pilot met Virtual Reality (VR) pionier HorusVR. Samen met kennisinstellingen en zorgaanbieders gebruiken ze VR in om zorg en onderwijs beter te maken. Zoals VRiendje, een VR-oplossing die mensen op afstand in contact brengt met de buitenwereld. In de pilot wordt VRiendje om de 10 weken bij een ander zorgcentrum ingezet. De organisaties onderzoeken onder andere hoe VRiendje ervoor kan zorgen dat kinderen die lang in het ziekenhuis liggen sneller beter worden, en hoe VRiendje eenzaamheid onder ouderen kan verminderen. Odido helpt met technische ondersteuning met als belangrijkste doel om VRiendje sterker en slimmer te maken.

3. Iedereen laten meedoen in de digitale wereld.

De maatschappij wordt snel steeds meer digitaal, maar er zijn ook meer dan 2,5 miljoen mensen in Nederland die geen toegang hebben tot of moeite hebben om digitale apparaten te gebruiken. Odido vindt dat iedereen de digitale wereld makkelijk moet kunnen gebruiken. En wil technologie inzetten voor een inclusieve samenleving.

In 2020 zorgde Odido tijdens de eerste lockdown ervoor dat mensen met elkaar in contact konden blijven. De telecomprovider zag dat vooral mensen in het onderwijs en de zorg hulp konden gebruiken. Door gratis Prepaid simkaarten met 50 GB data te geven aan het onderwijs, konden kinderen die thuis geen internet hadden toch online hun lessen volgen. Ook doneerde de telecomprovider simkaarten aan de zorg, voor zorgmedewerkers die veel online met elkaar moeten overleggen en patiënten die in contact willen blijven met hun naasten. In totaal doneerde Odido 25.000 simkaarten.

4. Diversiteit en inclusiviteit.

We geloven bij Odido dat we sterker worden door verschillende achtergronden en standpunten. De telecomprovider doet er alles aan om een diverse en inclusieve werkgever te zijn, waar iedereen gelijk is. Er wordt extra aandacht besteed aan gelijke kansen voor vrouwen, mensen die moeilijker aan werk komen, mensen met verschillende seksuele voorkeuren, mensen met een niet-westerse culturele achtergrond en mensen van alle leeftijden die bij Odido werken.

Een paar resultaten uit 2020:

  • In 2020 is Odido begonnen met het diversiteit en inclusiviteitsprogramma, onderwerpen die altijd al belangrijk waren bij de manier van werken van de organisatie. Om nog meer te werken aan diversiteit en inclusiviteit, heeft Odido een team van ambassadeurs en een speciaal projectteam opgericht. Zij zorgen ervoor dat de doelen worden gehaald, begeleiden managers en zijn sparringpartner voor het recruitmentteam.
  • Ook zijn er 4 Employee Resource Groups opgericht die onderwerpen over gender, seksualiteit, etniciteit en handicap bespreken. Zo worden er thema’s bepaald om het diversiteit en inclusiviteitsprogramma beter te maken.

Meer CSR?

Ben je benieuwd naar de andere resultaten van Voor elkaar? En naar de doelen en focuspunten voor 2021? Lees meer in het volledige rapport.

Beeld: Odido