Groei

Sharon Hilgers van My Jewellery over hoe je je bedrijf gezond laat groeien.

Ondernemen kost een hoop energie. Maar als je onderneming dan groeit, dan krijg je daar weer een berg energie voor terug. Het is dan ook niet voor niets dat het prioriteit nummer 1 is van veel ondernemers: blijven groeien, doorgaan, vooral niet stilstaan. Maar is dat altijd verstandig? Sharon Hilgers van miljoenenbedrijf My Jewellery deelt haar levenslessen op het gebied van het gezond laten groeien van je bedrijf. Want haar bedrijf groeit. En hard. Maar ze weet ook: na al dat hollen moet je ook af en toe stilstaan.

Clock 4 min
Artikel delen

My Jewellery heeft 700 mensen in dienst, er zijn 26 eigen boetieks in Nederland, België en Duitsland plus een groot online verkoopkanaal, vorig jaar bedroeg de omzet € 32.000.000 en bovendien is Sharon de hoogst genoteerde vrouw in de lijst met selfmade miljonairs van Quote.

Sharon weet dus hoe een geslaagd bedrijf op te zetten, maar of ze dat ook zo succesvol zou kunnen in het verkopen van bijvoorbeeld dakpannen? ‘Néé. Oh nee, zeker niet,’ zegt Sharon vanaf haar hoofdkantoor in Den Bosch. ‘Nee, ik vind het ondernemen heel leuk, maar mijn motivatie zit ‘m toch ook vooral in dit product: sieraden. Wij lanceren iedere week een dertigtal nieuwe producten en daar ben ik nog steeds heel nauw bij betrokken. Over hoe het op de foto gaat, of we een actie aan een bepaald product moeten koppelen. Dat is waar mijn kracht en ook mijn passie ligt. Niet bij dakpannen.’

Van webshop naar volledig lifestyle-merk.

In 2011 had Sharon nog een heel ander leven. Ze stond voor de klas als lerares Frans op een middelbare school. Sharon had toen al een grote passie voor haar bedrijf dat ze in de avonduren erbij deed en besloot er in 2011 volledig voor te gaan. Het begon met de My Jewellery-webshop in kettinkjes en armbandjes, maar ondertussen is het een volledig lifestyle-merk geworden, met naast sieraden ook kleding en een beauty- en make-uplijn. Behalve de webshop zijn er nu 26 fysieke winkels door het hele land, waar hordes (vooral) meiden in de rij staan voor een sprankelende collectie met betaalbaar design.

Het is een jong bedrijf. Sharon is 33 jaar en de gemiddelde leeftijd van haar medewerkers is 25 jaar. My Jewellery is een scale-up dat de laatste jaren grote stappen heeft weten te zetten. Alleen het afgelopen jaar al verdubbelde het personeelsbestand op het hoofdkantoor van 100 naar 200 en opende het niet minder dan 15 nieuwe boetieks. In 2018 was het bedrijf nog maar een tiende van hoe groot My Jewellery nu is.

Niet verliezen in details.

Als je zo hard groeit, hoe houd je dan nog controle? En hoe zorg je dat je jezelf niet verliest in details? Voor Sharon is het duidelijk. Als ondernemer moet je niet alleen maar willen hollen, maar ook af en toe een pas op de plaats durven maken.

‘Momenteel zijn we in een organisatiefase waar we alle processen achter de schermen op orde maken. Dat is nu onze grootste prioriteit. Die fase komt na een periode van extreme groei, met veel nieuw geopende winkels en het aannemen van tientallen mensen.’

Na de zomervakantie merkte Sharon dat ze behoefte had om even alles weer goed in te richten. ‘Bijvoorbeeld het online systeem waarmee we ons warehouse beheren. Daar kunnen we zaken efficiënter maken nu we zoveel meer winkels hebben. Daarna kan je dan weer toewerken naar een volgende groeipiek.’

Vooruitdenken in IT-structuren.

Ook een goede IT-structuur is belangrijk voor een gezonde groei, weet Sharon ondertussen. Binnen haar bedrijf is haar vriend Vilmar Bliekendaal verantwoordelijk voor de IT-tak. Hij schuift aan om er wat over te vertellen. ‘Ooit zijn we begonnen met een webshop, maar als je op een gegeven moment een groot warehouse krijgt, een cloud voor het hoofdkantoor, een financieel systeem, een kassasysteem met een hoop winkels dan heb je wat groters nodig. Toen zijn we gaan werken met een serieus ERP-systeem, dat bedrijfsprocessen binnen een organisatie verbindt en automatiseert. Die slag hebben we in 2018 gemaakt.’

Ondertussen is My Jewellery een bedrijf dat veel investeert in IT en daarin vooruitdenkt. Vilmar: ‘Als snelgroeiend scale-up heb je er niks aan als je systeem nu goed past, want over 2 of 3 jaar kan het zomaar weer eens heel anders zijn. Daarom draaien we in het begin wel eens met te dure, te zware pakketten, maar die dan een jaar later juist prima passen.’

Of het nu gaat over IT, sales of de inrichting van de boetieks, bij My Jewellery draait het om telkens beter willen worden. Sharon: ‘Dat is wel de winnaarsmentaliteit die ik van jongs af aan in me heb. Als ik iets in mijn hoofd heb, dan ga ik heel doelgericht te werk en ben ik bereid er veel voor te laten. Ik werk al heel wat jaren veel uren in de week, ook in de weekenden. Dat moet je er voor over hebben. Natuurlijk lig ik in het weekend ook weleens op de bank, maar mijn bedrijf staat op 1.’

Snel schakelen als ondernemer.

Is hard werken de reden dat haar merk zo’n succes is geworden? Het is 1 van de factoren, zegt Sharon. Net zo goed als dat ze veel aandacht heeft om haar bedrijf een fijne werkgever te laten zijn, en dat ze snel durft te schakelen als ondernemer. Werkt iets niet, dan is ze bereid dat rigoureus overboord te gooien en te focussen op iets anders.

‘En ik zie overal het positieve van in,’ voegt ze tot slot toe. ‘Deze winter hadden we bijvoorbeeld de winkels volhangen met onze partycollectie. We dachten: de vaccinaties zijn er, iedereen heeft weer zin in een feestje. Totdat 2 weken voor kerst toch alles dicht moest vanwege de lockdown. Dat was enorm balen en daar hebben we flink veel geld op verloren. Maar het maakt wel dat we de huidige feestcollectie wat minder uitbundig hebben gehouden. Met meer kleding die je ook op andere momenten van het jaar kan dragen. Hebben we dat toch maar mooi weer geleerd.’

Groeilessen van Sharon.

Bij gezond groeien hoort ook af en toe stilstaan. Benieuwd naar nog meer groeilessen? Lees in de whitepaper wat Sharon belangrijk vindt voor een gezond, groeiend bedrijf.

Artikel delen
Beeld: Odido