Groei

Google Maps: zet je bedrijf op de kaart in 8 stappen.

Microsoft Teams, Word, Photoshop: haal jij er alles uit? In deze serie delen we handige tips om meer uit je software te halen. In dit artikel: Google Maps. Waarom dit je aandacht verdient? Simpel: online vindbaarheid. Richt daarom je online marketing niet alleen op de Google zoekmachine, maar ook op Google Maps. Geen idee waar je moet beginnen? We helpen je op weg.

Clock 4 min

Naast Google Search gebruiken mensen steeds vaker Google Maps om bedrijven in hun omgeving te vinden. Want sta je in een vreemde stad en heb je zin in koffie? Dan is het handig om meteen naar het dichtstbijzijnde koffietentje te navigeren. Staat je bedrijf op Google Maps? Dan zie je informatie, zoals het adres, openingstijden en foto’s als je op het rode icoon klikt. Google haalt al deze informatie uit je Google Bedrijfsprofiel. Fijn voor je klanten, want die weten precies waar ze aan toe zijn. Dit kan ervoor zorgen dat ze voor jou in plaats van je concurrent kiezen. Door je Google Bedrijfsprofiel te verbeteren, kan je bedrijf hoger scoren op Google Maps en in de gewone zoekresultaten.

Apps voor Ondernemers.

apps-ondernemers_social

Van boekhouden tot brainstormen: dit zijn de beste apps voor iOS en Android om jouw bedrijf tot een succes te maken. Lees snel het gratis e-book.

Lees direct
Claim je Google Bedrijfsprofiel.

Je bedrijf op de kaart zetten met Google Maps begint met een goed bedrijfsprofiel. Maak een Google Mijn Bedrijf-account aan en koppel dit aan je Google Bedrijfsprofiel. Om een account te maken ga je naar Google.com/business en log je in met het Google-account dat je voor je bedrijf gebruikt. Gouden tip: vul alle onderdelen van je Google Bedrijfsprofiel in, want met een volledig profiel rank je hoger in de lokale zoekresultaten.

Aan de slag: zo zorg je voor een goed Google Bedrijfsprofiel.

1. Zorg voor de juiste contactgegevens.

Het algoritme van Google houdt niet van inconsistenties. Zorg dus dat:

  • Je bedrijfsnaam identiek is aan de naam die je op je gevel gebruikt.
  • Je bedrijfsnaam én je adres overal op internet identiek zijn.
  • Je zowel je reguliere als vakantie-openingstijden invult.

2. Kies primaire en secondaire categorieën.

Maar liefst 84% van de weergaven van bedrijfsprofielen op Google komt van zoekopdrachten waarbij iemand zoekt naar een product, dienst of categorische term. Laat daarom de categoriesectie niet leeg. Belangrijk: kies de juiste categorie, want bij elke categorie horen handige functies. Denk aan een menu- of reserveringsknop of beoordelingen plaatsen.

  • Wees specifiek. Als je een nagelsalon bent, kies dan ‘Nagelsalon’ en niet alleen ‘Salon’. Heb je een restaurant? Ga dan voor ‘Indiaas restaurant’ in plaats van gewoon ‘Restaurant’.
  • Kies secundaire categorieën. Valt je bedrijf in meerdere categorieën? Stel je primaire categorie in op je belangrijkste aanbod (bijvoorbeeld ‘Supermarkt’) en kies vervolgens aanvullende categorieën, zoals ‘Boodschappenbezorgservice’ of ‘Biologische supermarkt’.

3. Kies de kenmerken die bij jouw bedrijf passen.

Zodra je een categorie kiest, zie je een lijst met kenmerken die je kunt aanvinken. Kenmerken zijn speciale specificaties waar potentiële klanten naar op zoek zijn, zoals ‘cadeauwinkel ter plaatse’ of ‘gratis wifi’. Ook kenmerken als geaccepteerde betaalmiddelen of toegankelijkheidsopties kunnen nét de informatie zijn die een gebruiker nodig had om zijn keuze te maken. Door te kiezen voor de juiste, relevante kenmerken help je mensen de drempel over.

4. Voeg je producten en diensten toe.

Niet alleen een must als je aanbod niet duidelijk wordt uit je bedrijfsnaam. Door je productnamen, beschrijvingen en eventuele prijzen toe te voegen wordt je profiel completer en dat is lekker voor je ranking.

5. Schrijf een goede ‘Over je bedrijf’-beschrijving.

De beschrijving onder ‘Over het bedrijf’ in je Google Mijn Bedrijf-accountdashboard verschijnt in je profiel, vaak onder de beoordelingen. Onze tips:

  • Gebruik alle 750 tekens, met de belangrijkste informatie in de eerste 250 tekens.
  • Je hebt vast een ‘Over ons’-pagina op je website. Gebruik de inhoud daarvan hier opnieuw.
  • Gebruik zoekwoorden die je klanten gebruiken om bedrijven zoals het jouwe te vinden.
  • Herhaal geen informatie die al zichtbaar is in de andere secties van je profiel. Gebruik dit tekstje juist om te vertellen wat je onderscheidt van concurrenten.
  • Voeg geen links of HTML toe.

6. Upload je eigen foto’s.

Foto’s verhogen volgens Google de kans dat mensen een routebeschrijving opvragen via Google Maps met 42%. De kans dat mensen doorklikken naar je website stijgt met 35%. Vooral inzetten dus, die bedrijfsfoto’s! Onze tips:

  • Door je eigen foto’s van goede kwaliteit toe te voegen, ziet je profiel er op zijn best uit.
  • Gebruik geen stockfoto’s en geen foto’s met filters of branding. Google probeert je bedrijf weer te geven zoals het in de echte wereld wordt weergegeven.
  • Kies bijvoorbeeld foto’s van tevreden klanten, binnen- en buitenaanzichten van je pand en leuke teamfoto’s.
  • Upload je logo als je profielfoto.
  • Check de fotorichtlijnen van Google voor specificaties.
  • Geo-tag je foto’s om aan Google te laten zien: dit is de regio waarin ik actief ben.

Tips: upload elke zeven dagen ten minste één nieuwe foto. Dan ziet Google dat je actief bent, wat een positieve invloed heeft op je ranking. En voeg ook video’s toe! Ook handig: gebruik Google Street View om een 360º-foto aan je profiel toe te voegen.

7. Regel positieve recensies en beoordelingen.

Als je een lijst met bedrijven krijgt in de zoekresultaten, welke kies je dan? Een bedrijf met 4 gele sterren of een bedrijf zonder beoordelingen? Precies. Met deze tips kan je je onderscheiden van concurrenten door je Google Bedrijfsprofiel te verbeteren met beoordelingen:

  • Vraag trouwe klanten een beoordeling te schrijven. Doe dit via e-mail, sms, sociale media en persoonlijke gesprekken. 62% zal dat doen.
  • Maak het mensen makkelijk met een snelkoppeling naar je beoordeling.
  • Maak een pagina beoordelingen op je website met een knop om er 1 achter te laten.
  • Reageer op beoordelingen. Dat overtuigt mensen en verbetert je lokale SEO.
  • Moedig mensen niet aan met kortingen, cadeaus of contant geld. Dat is niet toegestaan.

8. Pro-tip: blijf je bedrijfsprofiel bijwerken.

Veranderen je openingstijden? Pas dit meteen aan. Google is gek op actuele informatie en niemand staat graag voor een dichte deur.

Bonustips voor als je echt enthousiast bent.

Houd controle over de vragen en antwoorden.

Is het je op Amazon wel eens opgevallen dat er vragen en antwoorden staan naast de productbeschrijving en klantbeoordelingen? Google heeft deze functie ook. Let op: iedereen kan vragen en antwoorden toevoegen. Je kan dit niet uitzetten, maar je kan wel:

  • Meldingen instellen. Dan blijf je op de hoogte van vragen en antwoorden die mensen op je profiel zetten.
  • Je eigen Q&A-blok invullen. Maak een lijst van de meest gestelde vragen van je klanten. Stel een vraag, beantwoord ‘m en stem vervolgens op je eigen antwoord.

Berichten instellen voor mensen die graag contact willen.

Met deze functie kunnen je klanten meteen vanuit je Google Bedrijfsprofiel een sms naar je mobiele telefoonnummer sturen. Zie je dit wel zitten? Schakel berichten in via het tabblad berichten in je Google Mijn Bedrijf-dashboard.

Aan de slag: verbeter je online vindbaarheid.

Wil je je zaak op de kaart zetten? Dan is het een noodzakelijk dat mensen je vinden, offline en online. Je bent extra goed vindbaar door je niet alleen te richten op Google Search, maar ook op Google Maps. Of beter: op je Google Bedrijfsprofiel. Zorg dat mensen overal in Google de juiste informatie te zien krijgen van je zaak. Dat heb je voor een groot deel gelukkig zelf in de hand. Dus waar wacht je nog op?

apps-ondernemers_social

Apps voor Ondernemers.

Van boekhouden tot brainstormen: dit zijn de beste apps voor iOS en Android om jouw bedrijf tot een succes te maken. Lees snel het gratis e-book.

Lees direct
Beeld: Odido