Connectiviteit

Telefoon van de zaak? Hier let je op als IT-manager. 

In bijna elke vacature is die te vinden: de telefoon van de zaak. Een leuk extraatje. En voor veel medewerkers zelfs een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Wil je potentiële medewerkers verleiden met een werktelefoon, maar weet je niet wat erbij komt kijken? We vertellen je 4 dingen om op te letten.

Clock 2 min

1. Slimme investering voor je zaak.

Zakelijke telefoonabonnementen die je voor je medewerkers afsluit, zijn volledig aftrekbaar van zowel de inkomsten- als omzetbelasting. Je voordeel kan behoorlijk oplopen als je veel personeel hebt. Hetzelfde geldt voor computers en tablets. Als je eenmaal besloten hebt een telefoon van de zaak aan te bieden, kan je telefoons inkopen.

2. Wat past er bij je bedrijf?

Zoek voor de inkoop van mobiele telefoons uit welk type het beste bij je bedrijf past. Welk besturingssysteem gebruik je bijvoorbeeld op desktops of laptops? Als je zweert bij iOS, is het slim om te kijken naar zakelijke iPhones. Gebruik je andere software, dan kan Android fijn zijn. Zorg ervoor dat het aansluit op de rest van je software. Wel zo handig. Daarnaast vragen specifieke functies om andere kwaliteiten. Je wil dat de telefoon kan wat je ervan verwacht. Zijn je collega’s veel onderweg? Denk dan aan de batterijduur. Wordt de telefoon gebruikt om sociale media-accounts mee te onderhouden? Kies dan voor een telefoon met een camera en geluid van hoge kwaliteit.

3. Beheren kan je leren.

Je hebt de tools, nu moet je ze beheren. Het beheren van al die zakelijke mobiele apparaten binnen een bedrijf noem je apparaatbeheer. Vaak zijn het werktelefoons, laptops of tablets. Apparaatbeheer wordt ook wel Mobile Device Management (MDM) genoemd. Oftewel: alle telefoons en laptops makkelijk vanaf 1 dashboard beheren. Gewoon achter je eigen bureau. Installeer beveiligingssoftware, beheer de programma’s en apps van medewerkers en update de apparaten met een paar klikken. Zo makkelijk kan het zijn.

Het beheer van je zakelijke apparaten is vooral belangrijk om het risico op cyberdreiging te verkleinen. Je voorkomt cyberaanvallen door sterke beveiligingsprotocollen in te stellen. Denk aan versleuteling, 2-stapsverificatie en VPN’s. Wil je je bestanden veilig en georganiseerd houden? Dan is het handig om een firewall te gebruiken en regelmatig back-ups te maken.

4. Privé of zakelijk gebruik?

Er zijn 2 mogelijkheden om je collega’s zakelijk te laten bellen: een telefoon van de zaak of een telefoonvergoeding. Bij de 1e optie geef je een werktelefoon waarvan je de kosten helemaal betaalt. Het is dus een 2e telefoon naast de persoonlijke telefoon. Goed om te weten: als je medewerker de telefoon ook privé gebruikt, is het slim om naar een telefoonvergoeding te kijken. Dan schaft je medewerker de telefoon zelf aan. Ook beheert hij of zij zelf het abonnement. Je betaalt alleen het deel van de kosten dat voor zakelijk gebruik is. Maar wat is een normale telefoonvergoeding? Die bereken je aan de hand van de factuur van je medewerker. Daarop staat precies welke gesprekskosten voor zakelijk gebruik zijn. Je kan natuurlijk ook een vast bedrag afspreken. Dat baseer je op het percentage zakelijk gebruik.

Managed Telecom van Odido

Wil je je (toekomstige) personeel een telefoon van de zaak aanbieden? En niet omkijken naar je telefoniebeheer? Helpen we je bij met Managed Telecom: service en ondersteuning van al je mobiele apparaten en simkaarten.

Beeld: Odido