Technologie

Hoe grote techbedrijven samen AI-nepinformatie bestrijden.

Dit jaar gaat een recordaantal mensen naar de stembus. In meer dan 40 landen vinden er verkiezingen plaats, waarbij meer dan 4 miljard mensen hun vertegenwoordigers mogen kiezen. Heel mooi natuurlijk. Maar met de opkomst van AI en daarmee de verspreiding van veel informatie die niet klopt, wordt dit ook een uitdagend verkiezingsjaar. Vandaar dat 20 grote techbedrijven hun krachten bundelen en de strijd aangaan tegen AI-gebaseerde desinformatie. Wat gaan ze precies doen? Leggen we je uit in dit artikel.

Clock 2 min
Artikel delen

Cybercrime in je bedrijf

cybercrime-in-je-bedrijf_social

Cybercriminaliteit is in opkomst. Weet jij wat je moet doen als je bedrijf wordt aangevallen? En hoe je een aanval kunt voorkomen? Download ons gratis e-book en kom erachter.

DOWNLOAD GRATIS
Deepfake en ander fake news.

Een nieuwsartikel over een verkiezingsuitslag, met een nepfoto van een gebeurtenis die helemaal niet plaatsvond. Of een deepfake video van een staatshoofd met uitspraken die hij nooit deed. Allemaal gemaakt met AI. Tegenwoordig kan je een hoop informatie maar beter dubbel controleren voordat je het gelooft.

Als je hier als kiezer toch intrapt, kan dat je stemgedrag beïnvloeden. Voor mensen met slechte bedoelingen zijn er dus veel mogelijkheden om verkiezingen te manipuleren. Logisch dat dit een zorgelijke ontwikkeling is, waar ook het kabinet bezorgd over is. Wat is echt en wat is nep op het internet? Volgens onderzoek van de Rijksoverheid maken steeds meer Nederlanders zich hier zorgen over – van 30% in 2018 en 2019 naar 40% in 2021.

Dit is het plan.

Goed nieuws: 20 vooraanstaande techbedrijven zoals Google, Meta, Microsoft, OpenAI, TikTok en X, bundelen nu hun krachten. Samen gaan ze de verspreiding van desinformatie door AI tegen. Een historische samenwerking en een belangrijke stap in de bescherming van de democratie. Het plan? Samen tools ontwikkelen om de desinformatie te vinden, te herkennen én deze aan te pakken. Daarnaast richten de techbedrijven zich op de bewustwording van het publiek met educatieve campagnes. Ook beloven ze informatie te delen over misleiding van kiezers, transparant te zijn en openheid van zaken te geven.

De beloftes van de techreuzen.

Tijdens een belangrijke veiligheidsconferentie laatst in München, waar ook veel wereldleiders aanwezig waren, kondigden de techbedrijven deze samenwerking aan. Ze deden een paar concrete beloftes, zoals:

  • De content vinden. En de partijen opsporen die het nepnieuws verspreiden.
  • Technologie ontwikkelen. Om misleidende nepcontent te kunnen herkennen, zoals het labellen van afbeeldingen die door AI-tools zijn gemaakt. Sommige tools zullen open-source zijn. Dit zijn tools die iedereen kan gebruiken.
  • Weerbaarheid vergroten. Zodat mensen zich beter kunnen beschermen tegen nepinformatie. Hierbij is het belangrijk om kritisch te blijven denken.
  • Transparant zijn. Open zijn naar het publiek over hoe elk bedrijf omgaat met misleidende AI-content.

Bescherming van de democratie.

Door hun krachten te bundelen, laten deze toonaangevende techbedrijven zien dat ze zich inzetten om de democratie te beschermen tegen de bedreigingen van misleidende AI-content. Om ook in de toekomst de verkiezingen eerlijk te laten verlopen.

Een belangrijke boodschap voor kiezers is dat ze kritisch blijven denken. Dat is de kern van het probleem, en tegelijkertijd ook de oplossing. De techreuzen helpen hierbij door te zorgen voor bewustwording en educatie.

Cybercrime.

Meer weten over hoe je je bedrijf kan beschermen tegen nepcontent, phishing en andere gevallen van cybercrime? Je leest er alles over in ons e-book over cybercrime.

cybercrime-in-je-bedrijf_social

Cybercrime in je bedrijf

Cybercriminaliteit is in opkomst. Weet jij wat je moet doen als je bedrijf wordt aangevallen? En hoe je een aanval kunt voorkomen? Download ons gratis e-book en kom erachter.

DOWNLOAD GRATIS
Artikel delen
Beeld: Odido