Groei

Zo overleeft sportschool TrainMore de drukste tijd van het jaar.

Han Doorenbosch introduceerde een nieuw concept met zijn fitnessketen TrainMore. De macht ligt bij de klant: hoe meer je traint, hoe minder je betaalt. ‘Binnen TrainMore houdt iedereen elkaar via WhatsApp op de hoogte van successen.’

Clock 3 min
Artikel delen

Het beste internetabonnement voor je bedrijf.

beste-internetverbinding_social

Hoe haal je het maximale uit jouw zakelijke mobiele abonnement? Kom je te weten door deze quickscan te lezen.

Lees direct
Han Doorenbosch is altijd bereikbaar, geeft hij direct volmondig toe. Van 8-22 uur staat hij aan voor zijn fitnessketen TrainMore. Altijd bezig, altijd onderweg, altijd in contact met medewerkers van zijn sportclubs. Het gesprek vindt dan ook telefonisch plaats, terwijl hij in de auto op weg is naar 1 van zijn 11 vestigingen.

‘We hebben een paar WhatsApp-groepen met collega’s van verschillende vestigingen. Daarin delen we successen of nieuwe ontwikkelingen. Ik vind het erg belangrijk dat mensen dat van elkaar weten. Het inspireert anderen ook om bepaalde strategieën te proberen. Zo zijn de vestigingen van Groningen tot Eindhoven van elkaar op de hoogte en weten ze ook waar ik als directeur mee bezig ben.’

Engagement

Han is al 20 jaar actief in de fitnessbranche. Vroeger was hij topsporter, sinds 2008 is hij met zijn partner Marjolijn Meijer eigenaar van TrainMore. De fitnessketen onderscheidt zich door de macht bij de gebruikers neer te leggen. Klanten worden beloond als ze vaker komen sporten. ‘Iedere keer als je komt sporten, krijg je de volgende maand € 1 korting. Ik bied een lage prijs aan voor een basic abonnement. Willen leden meer service of uitbreiding, dan kunnen ze een upgrade kopen.

“Mijn ambitie is om mensen meer in beweging te krijgen. Veel mensen zijn lid van een sportschool maar halen geen resultaat. Ze kopen vooral hun geweten af. Ons bedrijfsmodel werkt: mensen met een TrainMore-abonnement tonen engagement: ze sporten 70% meer dan het landelijke gemiddelde.’

Social media.

Januari is een echte piekmaand voor fitnesscentra. December is rustig, maar daarna wil iedereen zijn goede voornemens in de praktijk brengen. Zijn clubs zijn erop ingericht, dus er verandert niet veel, zegt Han. ‘Nou ja, onze inkomsten worden lager omdat leden meer gaan trainen’, lacht hij. ‘Maar ik krijg juist energie van een drukke club. En ze motiveren ook elkaar. Dat is de versterkende kracht die je in zo’n volle sportschool voelt.’

Om het bedrijf en concept onder de aandacht te brengen, maakt TrainMore veel gebruik van online marketing. Google Ads en SEO spelen daarbij de hoofdrol. En de rol van social media is erg belangrijk. ‘We zijn goed zichtbaar op Instagram en Facebook, waar we leuke en inspirerende dingen plaatsen. Maar de meeste klanten komen via leden die enthousiast zijn over ons concept. We willen een community bouwen met mensen die hun lifestyle willen verbeteren. Zelf ben ik ook actief op Facebook en Instagram. Ik post vaak over fitness en probeer meer volgers te krijgen, zodat ik mijn missie verder kan verspreiden.’

Innovaties

De belangrijkste les die hij de afgelopen jaren opdeed? Om het verschil te maken in de competitieve fitnessmarkt moet het op alle vlakken kloppen, zegt Han. ‘Van medewerkers tot communicatie en het bedrijfsmodel, het moet allemaal goed zijn. Onze jonge, stadse doelgroep bestaat uit early adopters. Ze volgen nieuwe ontwikkelingen en zijn gevoelig voor de hele ervaring. Op die gebieden blijven we innoveren en investeren. En het werkt, want ook de vestigingen die we al hadden zijn enorm gegroeid.’

Voorbeelden van die innovaties zijn boutique studio’s in andere gebouwen en de eigen Pro App. Met deze app kunnen leden onder andere hun korting voor de volgende maand in de gaten houden. ‘Verder kan je trainingsprogramma’s downloaden en lessen reserveren voor boksen of yoga. En je kan de app koppelen met activity trackers om je voortgang te meten en doelen te stellen. Je kan zelfs onze eigen muziekzender luisteren. En sinds 2019 heb je een eigen omgeving in de app.’

Opschalen

Afgelopen december haalde TrainMore 16 miljoen euro op in een financieringsronde. Met dat geld gaat Doorenbosch nieuwe clubs openen. En dat naast de fitnessketens ClubSportive en High Studios, die hij ook nog runt samen met Meijer. In 2019 willen ze zeker nog 5 tot 8 clubs starten, het jaar erop ook. Zo willen ze langzaam doorgroeien naar zo’n 35 clubs.

‘We zijn lang bezig geweest om deze uitbreiding voor elkaar te krijgen’, zegt Han. ‘Er was veel voorbereiding voor nodig, maar we hebben ons bedrijf zo ingericht dat we snel kunnen opschalen. Ik heb daarvoor veel gekeken naar exponentiële organisaties zoals Uber en Airbnb. We hebben een flexibel hoofdkantoor in Amsterdam, dat we kunnen huren wanneer we willen. Onze administratie wordt in India gedaan. Alle facturen worden hier gescand, daar verwerkt.

We hebben een Business Intelligence tool, met een dashboard vol KPI’s die we dagelijks volgen. Daarmee kunnen we managers aansturen. We werken met veel platforms: bedrijfssoftware van AFAS, Hootsuite voor social media en met Elvy, een digitaliseringssysteem voor facturen. Alles is geautomatiseerd. Een nieuwe club hoeven we alleen maar aan de systemen te koppelen. Daarom is het nu heel makkelijk om op te schalen.’

beste-internetverbinding_social

Het beste internetabonnement voor je bedrijf.

Hoe haal je het maximale uit jouw zakelijke mobiele abonnement? Kom je te weten door deze quickscan te lezen.

Lees direct
Artikel delen
Beeld: Shutterstock