Connectiviteit

Odido en Microsoft bundelen krachten met Teams Telefonie.

Communiceren met collega’s, teams en klanten werd helemaal anders, omdat we steeds digitaler gingen werken. En dat werd een stuk makkelijker met Microsoft Teams. Maar voor veel bedrijven miste er nog 1 belangrijke functionaliteit: bellen. Met Teams Telefonie zorgt Odido ervoor dat mobiel bellen nu vast in Microsoft Teams zit. Hoe? Dat vertellen verschillende experts van Odido en Microsoft je in dit artikel. Lees snel verder.

Clock 3 min

Update: Odido Business in Teams Admin Center.

Vanaf vandaag kan je Operator Connect via het Teams Admin Center aanvragen.

Teams Admin Center - Wide

Microsoft Teams: de plek voor samenwerken.

Met Microsoft 365 haal je het meeste uit je werkdag. Het is een volledig pakket met al je favoriete programma’s zoals Outlook, Word, Excel en PowerPoint. En je kan ook bij je e-mail, bestanden opslaan en werken in Microsoft Teams. In Microsoft 365 heeft Teams een belangrijke rol en het wordt gezien als de hub voor samenwerken. ‘Het heeft alle functies en informatie die je nodig hebt om je werk te kunnen doen,’ legt Remco de Kramer, Product Marketing Manager Modern Work bij Microsoft uit. 1 van die functies is bellen. Binnen Teams kan dat via een telefooncentrale waaraan de diensten van Odido gekoppeld zijn. Hierdoor kan je in Teams worden gebeld, maar ook bellen naar externe nummers, met een vast of een mobiel nummer.

Teams Telefonie het eerste echte multi front-end product.

Goed verhaal, maar er is meer. Zo vertelt Guy van Vliet, General Manager bij Soluno BC Rotterdam, meer over het online FMC Producthouse dat ze voor Odido hebben gebouwd. In het producthouse zorgt Soluno voor de verschillende platformen voor de gebruikers en partners van Odido. In het producthouse kunnen ze hun eigen front-end kiezen. ‘Met deze samenwerking vinden we het belangrijk dat we steeds blijven vernieuwen,’ vertelt Guy. Door elkaars kennis te combineren, kan er snel een product in de markt worden gebracht. Guy: ‘Soluno vindt het belangrijk dat je makkelijk je diensten kan activeren. Door de manier van werken binnen het FMC producthouse kan Soluno snel nieuwe diensten lanceren.’ Teams Telefonie is het eerste echte multi front-end product, waarin Microsoft Teams de front-end is en Soluno extra functies kan toevoegen.

Toevoegen van externe telefonie aan Teams.

Het afgelopen jaar zijn we allemaal gewend geraakt om te werken met Teams. We werkten samen en belden met collega’s, wat ook een standaardfunctie is in Teams. Odido heeft daar externe telefonie aan toegevoegd, zodat je kan bellen naar bijvoorbeeld leveranciers of klanten. Met Teams Telefonie zijn Odido’s best geteste netwerk ter wereld en de Unlimited abonnementen gekoppeld met de snelst groeiende app van Microsoft. En dat geeft veel voordelen. Sem Verbocht, Commercieel Product Manager B2B bij Odido, vertelt waarom Teams Telefonie zo vernieuwend is. Sem: ‘Binnen Teams komt al je communicatie samen in 1 app: vergaderingen, oproepen in Teams naar elkaar en vast bellen. Maar mobiel bellen is daar nog geen onderdeel van. En dat is wat Odido, als eerste en enige telecomprovider in de markt, eraan toe heeft gevoegd: vast en mobiel bellen.’

Vast en mobiel gebruiken.

Maar hoe gebruik je het? Stel je bent op je mobiele nummer in gesprek en je wordt op je vaste nummer gebeld. Dan is dat best onhandig, want je wordt daardoor gestoord. Sem: ‘Het nieuwe vast en mobiel onderdeel zorgt ervoor dat dit gesprek dan naar de voicemail of een collega gaat. Dat hangt af van hoe je dit hebt ingesteld.’

Zelf kiezen met welk nummer je belt.

Als je in Teams naar iemand belt, wordt standaard je vaste nummer gebruikt. Odido heeft hiervoor een oplossing gemaakt, waarbij je zelf kan kiezen met welk nummer je belt. Je mobiele nummer, een vast nummer, met een groepsnummer of een hoofdnummer: het kan allemaal. ‘De gebruiker bepaalt hierdoor zelf met welk nummer die communiceert in Teams,’ legt Sem uit.

Altijd telefonisch bereikbaar.

Telefonisch bereikbaar zijn is voor zowel grote als kleine bedrijven belangrijk. Nu kan het zijn dat de Microsoft Cloud er een keer uit ligt, dat je geen stroom meer hebt of dat je internet het niet doet. Ook dán wil je telefonisch bereikbaar zijn. Daar heeft Odido iets voor ontwikkeld wat dit soort problemen oplost. Sem legt uit: ‘Deze oplossing werkt met routeringsregels. En deze zorgen ervoor dat bij een incident het gesprek wordt doorgeschakeld naar de native dialer van je mobiele telefoon.’

Teams Telefonie app: volgende stap in slim werken.

Het huidige pakket wordt uitgebreid met de Teams Telefonie-app, die er dit kwartaal komt. In deze app wordt de status of je online bent in Teams gekoppeld met die van de telefooncentrale. Hierdoor kan je in de app bijvoorbeeld instellen dat je tijdens het presenteren in Teams niet gestoord wilt worden op je mobiele of vaste nummer. Binnenkort kan je hier meer over deze app lezen.

Beeld: Odido