Grote kans dat je als ondernemer weleens Excel gebruikt. Wil je eens wat anders uitproberen? In dit artikel zetten we goede Excel alternatieven voor je op een rij. En na het lezen weet je wat de voor- en nadelen zijn per programma.
Grote kans dat je als ondernemer weleens Excel gebruikt. Wil je eens wat anders uitproberen? In dit artikel zetten we goede Excel alternatieven voor je op een rij. En na het lezen weet je wat de voor- en nadelen zijn per programma.
Microsoft Excel is een rekenprogramma. Je gebruikt het als hulpmiddel om grote hoeveelheden gegevens te duiden. Gebruik het bijvoorbeeld voor je boekhouding. Of om je inventaris bij te houden. Ook kan je er kalenders en schema’s in maken.
Er zijn meerdere programma’s die een goed alternatief voor Excel zijn. Hieronder lees je alles over de 5 beste.
Google Sheets is een gratis Excel alternatief. Het werkt online en heeft cloudopslag, waardoor je met meerdere teamleden tegelijk aan 1 project kan werken. Gebruik Google Sheets bijvoorbeeld om je contentkalender bij te houden. Omdat iedereen in hetzelfde bestand werkt, kunnen collega’s snel taken toewijzen of opmerkingen toevoegen bij ideeën voor social posts. Hieronder vind je enkele voor- en nadelen:
Equals is een handige tool als je gebruikmaakt van programma’s als Stripe, Salesforce en SQL databases. Werk je in de e-commerce? Koppel Equals aan je Stripe account. Zo krijg je automatisch inzicht in omzet, terugkerende klanten en groeipercentages. Allemaal in een visueel dashboard, zonder handmatig gegevens in te voeren. Alles kan aan elkaar worden gekoppeld en wordt in real time geüpdatet.
Numbers is het Apple alternatief voor Excel. Het is een makkelijk te gebruiken programma. Numbers heeft allerlei standaardsjablonen en je hebt de keuze uit verschillende tabellen, diagrammen en afbeeldingen om je gegevens te verduidelijken. Maak bijvoorbeeld offertes en projectplanningen. Gebruik sjablonen om klanten visueel inzicht te geven in planning en kosten en deel het document via iCloud met je boekhouder. Handig!
Ook Zoho is een goed alternatief voor Excel. Het heeft een geautomatiseerde gegevensverwerker, een AI-gegevensanalyst en integratiemogelijkheden. Beheer er bijvoorbeeld je klantgegevens en boekhoudoverzichten. Met de AI-functie maak je snel draaitabellen. En via gebruikersrechten bepaal je wie welke delen mag zien of bewerken.
Smartsheet is een managementtool en spreadsheet tool in 1. Het heeft een interactief dashboard en geautomatiseerde workflows. Werk je bijvoorbeeld in de bouw? Gebruik Smartsheet om bij te houden wie wat wanneer moet doen. Koppel foto’s van bouwvoortgang en deel planningen met opdrachtgevers via een interactief dashboard.
Toch standaard Excel gebruiken binnen je bedrijf? Denk er dan eens aan om Copilot in Excel te gebruiken. Zo werk je nog slimmer en sneller. Ook is het een optie om de assistent in andere programma’s te gebruiken. Probeer bijvoorbeeld Copilot in Outlook eens uit.
Beeld: Odido