Groei

Waarom een festival de perfecte testplek voor je start-up is.

Het festivalseizoen is weer begonnen. Betekent dat duizenden mensen weer naar de festivalweides trekken om te genieten van muziek, kunst en cultuur. Maar dat niet alleen. Want volgens de Nederlandse stichting Innofest zijn festivals ook de perfecte plek om nieuwe, duurzame en sociale innovaties te testen. Benieuwd hoe ze dat doen? Lika Verploegen, communicatiemanager bij Innofest, vertelt er meer over.

Clock 6 min

Haastmakers

Haastmakers

Deals die je niet kan laten liggen.

Bestel nu

Dit is Innofest.

Het Nederlandse Innofest heeft een duidelijke missie: de groene en sociale transitie aanjagen. En omdat het bedrijf gelooft dat innovatie daar een belangrijke rol in speelt, geeft Innofest impactmakers de kans om hun slimme oplossingen te testen in de praktijk. Bijvoorbeeld op festivals. Lika: ‘Festivals zijn afgebakend. En dat maakt ze zo geschikt als testlocatie. Er is bijvoorbeeld een eigen watersysteem en een eigen afvalsysteem, dus je kan er makkelijk dingen implementeren die niet zomaar op andere plekken kunnen. En je vindt er vaak makkelijk testers. Mensen zijn vrolijk en hebben er zin in. Daarom doen ze vaak graag mee aan een test.’

Van idee naar resultaat.

Start-ups en andere ondernemers met een goed idee kunnen zichzelf bij Innofest aanmelden voor een test. Maar het bedrijf heeft ook scouts die actief op zoek gaan naar ondernemers met een goed idee of product. Voor het testen begint, gaat een ondernemer in gesprek met een testexpert. In dit gesprek ontdekt de ondernemer welke aannames er over de innovatie zijn. Wat denk je dat je innovatie moet en gaat doen? Wat is het meest belangrijke? En wat is testbaar? Zo werk je, onder begeleiding van de testexpert, van een hele brede naar een steeds specifiekere onderzoeksvraag. Na het testen op een festival kijkt de testexpert samen met de ondernemer naar de resultaten. De expert helpt met het ordenen van de resultaten. Het verwerken ervan doet de ondernemer zelf.

Lika (rechts) aan het werk voor Innofest, tijdens het Zwarte Cross festival. Foto: Calluna Denkers

Zo werkt het testen.

Lika: ‘Testen doen we op verschillende manieren. Voor en achter de schermen van het festival. Stel dat iemand bijvoorbeeld een voedselinnovatie heeft, dan delen we samples uit die mensen kunnen proeven. Maar het kan ook zijn dat er een slimme batterij getest wordt. Dat doen we dan achter de schermen, want daar heb je geen publiek voor nodig. Het belangrijkste bij het testen is dat het leuk is. Zeker als we werken met publiek. We laten mensen geen saaie vragenlijst invullen als ze een product hebben getest. We laten ze bijvoorbeeld feedback geven met scheurkaarten, door ergens ballen in te gooien, of door touwtjes aan spijkers te binden op een feedbackbord. Die touwtjes vormen dan samen een grafiek. We maken het graag een beetje speels.

Goed om te weten is dat tests kunnen mislukken. Daarom zorgen we er altijd voor dat er een back-up is als we bijvoorbeeld een duurzame batterij testen. Want wat er ook gebeurt, het festival moet doorgaan.’

Testen op Bevrijdingsfestival Utrecht.  

Innofest is in het noorden van Nederland opgericht door de festivals Into the Great Wide Open, EuroSonic Noorderslag en Welcome to the Village. Inmiddels wordt er in bijna elke Nederlandse provincie op verschillende festivals getest. Per festival worden er minimaal 4 innovaties getest. Soms meer. 1 van de festivals in Utrecht waar Innofest test, is het Bevrijdingsfestival op 5 mei.

Lika: ‘Vandaag testen 6 verschillende start-ups hun innovaties op Bevrijdingsfestival Utrecht. Allemaal ondernemers uit deze regio. BikeFlip doet marktonderzoek naar een abonnement voor duurzame, refurbished kinderfietsen. MAE ontwerpt sieraden om gehoorbescherming aantrekkelijker te maken. Leafy wil onze leefomgeving aantrekkelijker maken met biobased gevelplaten. Planetpod ontwikkelde een thuisbatterij waarmee je zonne-energie kan opslaan en verkopen. CoCoTimber test kokoshout als duurzame vervanger van hardhout. En WOKEbot is een AI-gedreven robot die mensen helpt met het voeren van gesprekken over lastige onderwerpen, zoals cultuur of geslacht. BikeFlip test op het kinderfestival en de andere bedrijven hebben een plek op het gewone festivalterrein.’

De ondernemers aan het woord.

Echt leuk, testen met Innofest. Dat vinden de ondernemers zelf ook. Paul Remie van BikeFlip, Iduna van den Assem en Eva van Rijn van MAE, en Naud van der Padt van Leafy vertellen er graag over.

BikeFlip: abonnementsvorm voor circulaire kinderfietsen.

Paul: ‘De afgelopen jaren is de fiets een beetje een wegwerpproduct geworden. Zonde, vinden we bij BikeFlip. Daarom bieden we een abonnement aan op circulaire, refurbished kinderfietsen. En dat abonnement testen we vandaag. Sluit ons abonnement aan bij wat mensen willen? Klopt de prijs? En wat vinden mensen nou eigenlijk het meest belangrijk bij het kopen van een kinderfiets? Is dat de prijs, het duurzaamheidsaspect of de service die we bieden? Vandaag gaan we in gesprek met mensen. We vertellen ze wat BikeFlip is en doet, en we nemen een korte enquête af. We hebben 2 fietsen staan waarop kinderen tegen elkaar kunnen racen. En een tafel waar ze kleurplaten kunnen inkleuren. Allemaal leuke manieren om op een makkelijke manier met mensen in gesprek te raken. Het gaat goed vandaag en er is veel animo. Het was een beetje zoeken naar het juiste festival, omdat ons product echt op kinderen is gericht. Maar het Bevrijdingsfestival past heel goed. Innofest heeft ons echt geholpen om onze testen op een goede, slimme en vooral ook leuke manier op te zetten. Zo helpen ze ons met het vinden van antwoorden op belangrijke vragen.’

Paul van BikeFlip op het Bevrijdingsfestival in Utrecht. Foto: Marlous de Jonge

Wil je meer weten over deze toffe start-up of zelf een abonnement nemen? Kan op de website van BikeFlip.

MAE: gehoorbescherming die mooi om te dragen is.

Iduna: ‘Eva en ik ontwerpen en maken sieraden voor gehoorbescherming. Daarmee kunnen mensen zelfverzekerd en stijlvol genieten van muziekevenementen, zonder risico op gehoorschade. Vandaag testen we of ons bedrijf levensvatbaar is. Dus of het de moeite waard is om hiermee de markt te betreden.’ Eva: ‘Gehoorbeschadiging is een groot probleem. Met onze producten willen we bijdragen aan een wereld waarin iedereen zich zelfverzekerd voelt om gehoorbescherming te dragen. Dat doen we door sieraden aan de oordoppen te verbinden. Hierdoor raak je ze minder snel kwijt en zien je oordoppen er ook nog eens mooi uit.’ Iduna: ‘We testen ons product op verschillende manieren. Zo kunnen we de betalingsbereidheid meten, onze doelgroep beter in kaart brengen en bepalen welke producten het meest geliefd zijn. Het gaat heel goed en we krijgen veel enthousiaste reacties. Dat is fijn, want het is makkelijk om in je eigen product te geloven, maar op deze manier kom je erachter of anderen dat ook doen.’ Eva: ‘De samenwerking met Innofest gaat goed. Het is een perfecte kans om onze producten te testen. Ik ben heel benieuwd naar de uitkomsten van vandaag.’

Eva en Iduna van Mae tijdens het Bevrijdingsfestival te Utrecht. Foto: Marlous de Jonge

Leafy: gevelpanelen om gebouwen te vergroenen.

Naud: ‘Bij Leafy maken we living walls. Dat zijn verticale gevelpanelen die helpen om de gebouwde omgeving te vergroenen. We werken met biobased materiaal. Dat is goed voor het milieu en er is veel vraag naar vanuit de bouw, die niet alleen moet, maar ook graag wil verduurzamen. De panelen zijn modulair, wat betekent dat je ze op een gebouw kan klikken en er weer af kan halen. En we werken op basis van hydroponisch tuinieren. Heel simpel gezegd betekent dat, dat je de aarde weghaalt uit de gevelplaat en vervangt door een lichtere ondergrond waar de planten op kunnen groeien. Vandaag testen we welk effect een groene omgeving heeft op het sociale welzijn van mensen. Dat doen we met een A/B-test. Op onze testplek hebben we aan de ene kant een grijze, betonnen omgeving nagemaakt, aan de andere kant een groene. We vragen mensen om in 1 van de 2 testomgevingen te gaan zitten en daar een spelletje te spelen. Na afloop vragen we ze hoe ze zich voelen. Dat groen goed is voor de mens en een positief effect heeft op ons welzijn, weten we. Maar wat we vandaag willen doen, is de impact meetbaar maken. Als we bijvoorbeeld kunnen zeggen dat een groene omgeving ervoor zorgt dat mensen zich 20% beter of vrolijker voelen, kunnen we echt de meerwaarde van ons product laten zien. De samenwerking met Innofest is fijn. Ze hebben ons goed geholpen met het in kaart brengen van onze aannames en weten echt hoe je moet testen. Het loopt storm vandaag. Dat vind ik heel mooi om te zien.’

Leafy op het Bevrijdingsfestival in Utrecht. Foto: Marlous de Jonge

Ben je benieuwd naar deze duurzame start-up en wil je er graag meer informatie? Check de website van Leafy en laat je inspireren.

Wil je meer weten over Innofest? Of je start-up aanmelden voor een test? Kan natuurlijk ook. Ga hiervoor naar de website van Innofest.

De tests op Bevrijdingsfestival Utrecht zijn mede mogelijk gemaakt door Bevrijdingsfestival Utrecht, Hogeschool Utrecht, Gemeente Utrecht, ROM Utrecht Region en Goeie Grutten.

Haastmakers

Haastmakers

Deals die je niet kan laten liggen.

Bestel nu
Innofest/Calluna Denkers en Marlous de Jonge