Groei

5 pitch decks die van start-ups techgiganten maakten.

Facebook, Airbnb en YouTube behoren tot de grootste techbedrijven van dit moment. Toch zijn ze als kleine start-ups begonnen. Hoe hebben ze de juiste investeerders weten te vinden om uit te groeien tot de grote techreuzen die het nu zijn? In dit artikel delen we de originele pitch decks van Airbnb, Facebook, Buzzfeed, Buffer en YouTube waarmee de oprichters hun financiering binnenhaalden.

Clock 3 min

Wat is een pitch deck?

Een pitch deck is een visueel document of een presentatie van zo’n 10 tot 20 pagina’s. Het is bedoeld om een nieuw bedrijf te introduceren aan mogelijke investeerders. Denk aan een bedrijfsplan, maar dan zo beknopt en visueel mogelijk. Nadat investeerders de presentatie hebben bekeken, weet een geldschieter wat voor product of dienst de start-up aanbiedt, wat de doelgroep is en wat de plannen zijn om die doelgroep te veroveren. Deze plannen zijn ondersteund met belangrijke cijfers en statistieken. Bijvoorbeeld hoeveel geld er nu nodig is en hoe de investering zich straks terugbetaalt. We nemen je mee in de hoogtepunten van de originele pitch decks van een paar van de grootste techbedrijven van nu.

Airbnb

Minder is meer. Dat is de kracht van het inmiddels beroemde Airbnb-pitch deck. De presentatie droeg bij aan de miljoenen financiering voor het verhuur- en boekingsplatform en is inmiddels 1 van de meest gebruikte voorbeelden voor ondernemers wereldwijd. De combinatie van zo min mogelijk tekst samen met duidelijke afbeeldingen en grafieken, zorgt ervoor dat je snel en efficiënt de belangrijkste informatie krijgt. Maar weinig start-ups hebben dit net zo goed gedaan als Airbnb. Een tip: stel je voor dat je aan een 5-jarige uitlegt waar het bedrijf voor is. Investeerders zien tenslotte meerdere presentaties per dag en willen snel weten waar ze naar kijken.


Facebook

Je kan het je bijna niet meer voorstellen, maar ook het Facebook-imperium van Mark Zuckerberg begon met een pitch deck in 2004. De eerste $500.000 werd diezelfde zomer geïnvesteerd door durfkapitalist Peter Thiel. De studenten achter het toenmalige thefacebook.com vinken veel vakjes aan met hun eerste presentatie: een overzichtelijke beschrijving, visuele voorbeelden van het platform en een heldere uitleg over het verdienmodel gebaseerd op advertenties. Maar het echte hoogtepunt van hun presentatie is het sociale bewijs dat geleverd wordt. Thefacebook.com was toen nog niet winstgevend, geld was er tenslotte nog niet te halen. Maar ze hadden wél gebruikers.

Dat kwam omdat het platform oorspronkelijk was gecreëerd voor studenten, alumni en medewerkers van de Harvard University. Al snel werd dit uitgebreid naar andere scholen en universiteiten. De presentatie bevat de namen van alle onderwijsinstellingen waar het gebruikt werd, inclusief de lanceringsdatum. Statistieken met demografische gegevens en inzicht in sitegebruik laten zien dat de doelgroep het platform al gebruikte en hoe ze dat deden. De quotes aan het begin en eind van het deck laten zien dat het bedrijf zelfs al media-aandacht kreeg. Het verhaal van Facebook bewijst dat je ook zonder winst financiering kan binnenslepen. Gewoon door met de juiste data het groeipotentieel te laten zien.


Buzzfeed

Wanneer je door de investeerderspresentatie van Buzzfeed scrolt, valt 1 ding meteen op. Er is heel weinig tekst en heel veel afbeeldingen. Buzzfeed is een techbedrijf waarbij de combinatie van media en journalistiek centraal staat. Deze combinatie vormde destijds een revolutionair concept: advertenties verwerken in content in plaats van ze los naast elkaar te laten bestaan. Denk aan content gemaakt door gebruikers, wat tegenwoordig een grote rol speelt in veel socialemediacampagnes. Buzzfeed had al indrukwekkende aantallen bezoekers, impressies en kliks per maand. Dit staat kort en bondig vermeld aan het begin van de presentatie. Daarna volgen schermafbeeldingen om het platform en de nieuwe content te visualiseren. Zo zagen investeerders precies hoe hun eigen advertenties verwerkt zouden worden in de content van Buzzfeed. Deze presentatie draait helemaal om het principe: show, don’t tell.


Buffer

Het pitch deck van planningstool Buffer is, net zoals die van Facebook, gebouwd op een ijzersterke basis van harde cijfers. Buffer had al betalende gebruikers en de bijbehorende data om te laten zien dat de markt het product interessant vindt. Toch is dat niet het meest opvallende hoogtepunt van deze presentatie. Wat wel? Buffer was 1 van de eerste bedrijven die hun investeerderspresentatie openlijk online publiceerde. Transparantie is fijn, zowel voor investeerders als voor consumenten. Het straalt betrouwbaarheid en eerlijkheid uit, en vooral onverwoestbaar vertrouwen in het product. Daarnaast laat het welwillendheid zien. Door de presentatie online te delen helpt een bedrijf andere start-ups ook met het binnenhalen van investeringen.


Youtube

YouTube

YouTube wilde het nummer 1 platform voor videocontent worden, en dat is gelukt. Die doelgerichtheid zie je terug in de minimalistische YouTube-pitch deck. De presentatie beschrijft kort en bondig het probleem in de markt, de oplossing van YouTube, de concurrentie en de manieren waarop het platform geld op zal brengen. De laatste pagina vertelt zelfs dat het sinds de lancering al is gelukt om de concurrentie te passeren en de markt te domineren. Deze presentatie laat zien dat het product wat je verkoopt uiteindelijk het belangrijkst is. Een goed product – of een goede dienst – verkoopt zichzelf, wanneer je duidelijk kan laten zien dat het potentie heeft. En dan heb je aan een strakke presentatie met alleen de hoognodige informatie meer dan genoeg.


Ook interessant:

Beeld: Shutterstock