80%
Aarde
Hybride werken, de cloud, AI, Internet of Things. Het zijn pas een paar van de technologische innovaties van de laatste jaren. De ontwikkelingen gaan snel en volgen elkaar in rap tempo op. Maar wat komt er eigenlijk allemaal kijken bij innoveren? Hoe verloopt het proces? En welke mensen heb je nodig om echt ergens te komen? Egbert Kroon is B2B Product- en Innovatiedirecteur bij Odido Business, en weet er alles van.
Innoveren met nieuwe technologie: dat is wat Egbert Kroon doet. Uit liefde voor die technologie, en voor de mogelijkheden die het biedt. Egbert: ‘Ik houd van nieuwe technologie. En van hoe je er echte problemen mee op kan lossen. Neem AI, die geschreven tekst kan omzetten in beelden. Daar word ik enthousiast van.’
De liefde voor technologische vernieuwingen zat er al vroeg in bij Egbert. Het begon toen hij als kind de serie Star Trek keek. ‘Er zijn een paar dingen uit Star Trek die me inspireren’, vertelt Egbert. ‘Het eerste is dat je al vanaf het begin van de serie nieuwe technologie ziet. Neem de 1e aflevering van Star Trek Generations, waarin Wesley Crusher een deepfake van Captain Picard maakt en daarbij zijn stem gebruikt. De makers van Start Trek hadden dit idee al, terwijl deepfakes toen helemaal nog geen ding waren.
“Op zakelijk gebied zijn clouddiensten, bellen via internet (VoIP) en het Internet of Things (IoT) de grootste innovaties van de afgelopen jaren. Maar er zijn ook innovaties die te maken hebben met duurzaamheid.”
– Egbert Kroon
Wat ik ook leuk vind is dat de serie echt gaat over diversiteit en inclusie. Er zijn zoveel verschillende rassen in Star Trek en de personages ontmoeten veel verschillende culturen. Ze accepteren iedere cultuur en proberen ervan te leren, zonder hun eigen cultuur uit het oog te verliezen. Een laatste ding wat mij inspireert, is dat de Star Trek-crew een van de meest flexibele crews is die ik ooit heb gezien. Iedere aflevering komen ze iets nieuws tegen. Een nieuwe vijand, een nieuw wapen, noem maar op. Er is altijd een probleem wat ze nog nooit eerder hebben opgelost, maar nu wel moeten oplossen. Daardoor moeten ze zich telkens aanpassen aan de situatie. En soms nieuwe technologie gebruiken. Het gaat allemaal over innovatie en aanpassingsvermogen.’
Innoveren en aanpassen dus. In al zijn jaren in de telecommunicatie heeft Egbert al flink wat innovaties meegemaakt. Zo was Nederland 1 van de 1e landen die mobiel breedband internet had. En maakt Odido Unlimited bereikbaar voor iedereen. Op zakelijk gebied zijn clouddiensten, bellen via internet (VoIP) en het Internet of Things (IoT) de grootste innovaties van de afgelopen jaren. Maar er zijn ook innovaties die te maken hebben met duurzaamheid.
Egbert: ‘Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Voor ons, maar ook voor onze klanten. Ze eisen bijvoorbeeld van ons dat we steeds duurzamer produceren. Wij moeten dat ook weer eisen van onze leveranciers. Duurzame oplossingen binnen Odido zijn bijvoorbeeld elektrische (lease)auto’s en het gebruik van zonnepanelen.
We onderzoeken hoe we onze mobiele antennes zo energie zuinig mogelijk kunnen maken, bijvoorbeeld met behulp van zonne-energie. En kijken zelfs of we ons eigen windpark kunnen bouwen. Aan de technologische kant zien we de digitale identiteit en natuurlijk AI steeds verder opkomen.’
Innovatie is mooi. Maar het kan ook zorgen voor nieuwe, onverwachte concurrentie. Zo vertelt Egbert hoe de komst van WhatsApp op de telecommarkt zorgde voor concurrentie die niemand aan had zien komen. Egbert: ‘Vroeger verdienden we geld aan sms-bundels. Mensen sms-ten elkaar, dus verkochten we sms-bundels. Maar toen kwam WhatsApp, een gratis online dienst. Dat was voor de telecommarkt vervelend, want we verloren een deel van ons businessmodel. Bij onze concurrent moesten klanten betalen voor berichten die ze vanaf nu ook gratis konden versturen. Dat wilde natuurlijk niemand meer. Of denk ook aan videobellen met Teams. Dat zorgde voor veel minder regulier belverkeer. Nieuwe innovaties kunnen dus zorgen voor concurrentie uit onverwachte hoek. Daardoor kan je klanten verliezen. Maar het dwingt je ook om te kijken naar nieuwe businessmodellen.’
Om te kunnen innoveren moet je creatief zijn. Je moet niet alleen nieuwe ideeën kunnen bedenken, maar ook vooruit kunnen denken. Luisteren naar de behoeften van de markt en daar van tevoren al op inspelen. Egbert omschrijft innoveren en het ontwikkelen van een bedrijfsvisie als werken naar een horizon.
Egbert: ‘Zoals ik het zie zijn er 3 verschillende horizonnen om naartoe te werken. Horizon 1 gaat erover hoe we bestaande klanten beter kunnen helpen, en hoe we nieuwe klanten kunnen aantrekken met de producten die we al hebben. Horizon 2 gaat over het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. En de 3e horizon is die van de compleet nieuwe businessmodellen. Voor ons én voor de industrie.’
Innoveren in ons universum.
Horizonnen. Voor sommigen klinkt deze term een beetje vaag. Daarom heeft Egbert het liever over innoveren op de aarde (horizon 1), de maan (horizon 2) en op Mars (horizon 3).
Egbert: ‘De aarde is dichtbij. Tastbaar, iets wat we begrijpen. De aarde staat daarom voor het verbeteren van de customer journey. Het optimaliseren van het product en het proces. Dus eigenlijk voor het verbeteren van wat we al doen. De meeste mensen vinden innoveren op dit niveau leuk. Ze denken graag na over het verbeteren van bestaande producten en processen en zijn dus makkelijk ‘op de aarde’ te krijgen.
De maan staat iets verder weg. Vanaf de maan zie je de aarde nog wel, en ook de problemen die daar spelen. Maar je blikveld is breder, waardoor je meer kan zien. Vanaf de maan creëren we nieuwe waarde voor onze bestaande businesspartners, maar vinden we misschien ook nieuwe.
Mars is echt ver weg van de aarde. Daar zijn de uitdagingen nog groter. Innoveren op dit niveau is niet voor iedereen. Hoe verder weg de planeet, hoe breder je moet kijken. Niet iedereen kan en wil nadenken over nieuwe businessmodellen. Maar dat zou ook niet goed zijn voor je bedrijf. Probeer dus niet iedereen van de aarde naar Mars te krijgen, maar kijk goed welke mensen op welke planeet horen.’
“We veranderen een bestaand product, geven het een nieuw proces en verkopen het via een nieuw kanaal.”
– Egbert Kroon
De aarde, de maan en Mars dus. Een mooie uitleg die ook nog eens goed aansluit op Star Trek. Om zijn verhaal kracht bij te zetten, geeft Egbert voorbeelden van innoveren op de verschillende planeten.
2.2.1 Innoveren op aarde.
Egbert: ‘We beginnen op aarde. Daar hadden we een een mooi internetproduct voor de wat kleinere ondernemer. Het leek op 1 van onze internetproducten voor consumenten, daarom wilden we het graag gaan verkopen in onze Odido Shops. Wat bleek? Onze Shop medewerkers vonden ons B2B-product zo complex en anders dan het B2C-product dat zij verkochten, dat ze het niet konden verkopen. Erg jammer, want daardoor konden we bij B2B niet profiteren van de marketing en saleskracht van B2C.
We hebben de snelheid en de prijs van ons product aangepast, zodat het meer op andere B2C-producten op de markt lijkt, maar dan met de voordelen van een zakelijk pakket. Zoals extra servicelevels en ruimere openingstijden van onze Odido Service callcenters. Dat is innoveren op aarde. We veranderen een bestaand product, geven het een nieuw proces en verkopen het via een nieuw kanaal.’
‘Als we kijken naar de maan, heb ik eerst een voorbeeld over simkaarten. Als telecomprovider hebben en verkopen we die. We weten dat mensen en bedrijven onze simkaarten gebruiken om te internetten en te bellen. Maar waar zouden ze nog meer voor kunnen worden gebruikt? Voor camera’s met gezichtsherkenning bijvoorbeeld. Daarvan zijn er steeds meer. Onze klanten vragen ons steeds vaker om hun camera’s uit te rusten met goede connectiviteit, zodat ze voor meerdere dingen, zoals gezichtsherkenning, kunnen worden gebruikt. Omdat er vraag naar was, hebben we onze simkaarten explictiet geschikt gemaakt voor toepassingen in camera’s. Met een eigen tariefplan en supportmodel. We hebben dus een bestaand product (onze simkaarten) doorontwikkeld om het in te kunnen zetten voor een nieuwe klantgroep.
Nog een voorbeeld: de digitale identiteit. Je kan bijna niet zeker weten dat klanten online écht zijn wie ze zeggen dat ze zijn. Maar dat is wel heel belangrijk voor digitale dienstverleners zoals PayPal en Uber. Hoe controleer je als bedrijf iemands digitale identiteit? Daar komen wij in beeld. We hebben bepaalde data over onze klanten, maar die mogen we vanwege privacyredenen niet delen. Wat we wel kunnen doen is een crosscheck: is de data, zoals iemand’s naam en telefoonnummer, bij ons en bij de dienstverlener hetzelfde? We hebben een service ontwikkeld om dat te checken. De digitale dienstverlener vraagt of de gegevens die hij heeft hetzelfde zijn als bij ons, en krijgt als antwoord alleen een ja of een nee.
Dit zijn 2 voorbeelden van hoe we een nieuwe service ontwikkelden voor bestaande klanten. Oftewel: voorbeelden van innoveren vanaf de maan.’
2.2.3 Innoveren op Mars.
‘Op Mars weten we niet waar we heen gaan, en wanneer we beginnen met een project. We beginnen met een idee. Een visie. Die visie werken we daarna uit. Op Mars is het onbekend en onzeker. Dat is spannend, maar levert ook vette projecten op. Het klinkt misschien gek, maar Mars is de plek waar alles begint. Waar ideeën ontstaan. Die ideeën worden daarna uitgewerkt, er worden prototypes gebouwd, en zo laten we het product of de dienst groeien. Zodat het uiteindelijk gebruikt en opgenomen wordt in onze organisatie hier op aarde. Als we kijken naar mensen en de verdeling van budgetten, vindt ruim 80% van de business plaats op aarde. Bijna 15% gebeurt op de maan, en nog minder dan 5% op Mars. Mars is echt de plek voor een klein groepje visionairs.’
Verdeling business aan de hand van budgetten:
Aarde
Maan
Mars
Innoveren is uitproberen. Kansen zien en pakken. Out of the box durven denken, leren wat werkt en wat niet. Risico’s nemen en niet bang zijn om te falen. Door de jaren heen heeft Egbert een paar belangrijke lessen geleerd. We hebben zijn belangrijkste tips voor je op een rij gezet:
De 1e tip die Egbert deelt is de tegenstelling van acceptabele nieuwigheid. Egbert vertelt: ‘Visionairs zijn mensen met grootse ideeën. Mooie plannen die niet iedereen begrijpt. De visionair op Mars brengt zijn idee naar de realist op aarde. De realist remt de visionair af. Mooie plannen, maar hoe zit het met de beveiliging? De beschikbare mensen en materialen? En ga zo maar door. Ik houd van de opmerking: we moeten eerst leren lopen voordat we kunnen rennen. Oftewel: de basis moet goed staan voordat er ruimte is voor verbetering.
Als visionair kan je niet altijd zo groots beginnen als je graag zou willen. Kies daarom voor wat ik de Trojaanse Paard-innovatie noem. Een klein begin, dat de deur kan openen naar iets veel groters. Neem nou het voorbeeld wat ik eerder noemde, de digitale identiteit met identiteitsverificatie voor Paypal en Uber. Ik denk dat de digitale identiteit echt een groot ding gaat worden.
Maar binnen ons bedrijf richten we ons vooral nog op telecom. Dit voorbeeld van identiteitsverificatie was een eerste, kleine opstap naar iets veel groters. Acceptabele nieuwigheid. Onthoud dat de mensen die op aarde staan, Mars niet kunnen zien. Stoor je niet aan collega’s die jouw visie niet (kunnen) begrijpen, maar begin met een oplossing voor een klein probleem. En bouw van daaruit verder.’
In een bedrijf zijn er veel verschillende rollen. Van directeur tot managementassistent. En van salesmedewerker tot IT-expert. Iedere rol is belangrijk, maar volgens Egbert springen er een aantal rollen uit als het gaat over innoveren. Hij noemt ze de Most Important Roles. Egbert: ‘Als het op innoveren aankomt, zijn er 4 mensen onmisbaar binnen je bedrijf: de business designer, de portfolio manager, de vernieuwer en de visionair. Zonder hen kan je niet innoveren.
De business designer heeft een brede blik en kijkt naar het grote plaatje. Oftewel: kan denken vanaf de maan. De business designer bekijkt of je idee haalbaar is. En of het kan in het bedrijf waar je voor werkt. Wat zijn de uitdagingen die bij je idee komen kijken? En wie kan je helpen om die uitdagingen op te lossen?
De portfoliomanager kijkt op projectniveau. Overziet welke projecten winstgevend kunnen zijn en welke niet. En kan inschatten welke mensen je binnen het bedrijf nodig hebt om je project te laten slagen.
Je raadt het al, de vernieuwer bedenkt altijd nieuwe dingen. Heeft veel goede ideeën en neemt anderen mee in zijn enthousiasme over de plannen. De vernieuwer is creatief, maar kan chaotisch zijn. En niet zo gestructureerd. Daarom heeft de vernieuwer de business designer en de portfoliomanager nodig om ideeën concreet te maken.
De laatste Most Important Role is die van de visionair. Degene die het grote plaatje ziet en denkt vanaf Mars. De visionair zorgt ervoor dat de visie uiteindelijk, in stappen, wordt uitgevoerd.’
Egbert’s 3e tip is het belang van een IT-structuur die met je meebeweegt. Alleen daarmee kun je blijven vernieuwen. Egbert: ‘Bekijk je IT-structuur eens goed. Past hij nog wel bij je bedrijf? Als de IT-structuur is verouderd, blijf er dan niet mee werken. Ontwikkel een nieuw systeem waar je op kan blijven bouwen. Zorg voor een IT-structuur die kan meebewegen met je bedrijf.’
De volgende tip van Egbert is just in time stakeholdermanagement. Hij vertelt: ‘Deze tip gaat over het aanhaken van de juiste mensen op het juiste moment. Dit is een moeilijke, want het gaat om timing en balans. Zorg dat je de juiste collega’s vindt, die écht interesse hebben in je project. En haak ze aan op het moment dat ze van waarde zijn.’
Voor iedereen die ook wil (beginnen met) innoveren heeft Egbert een laatste tip: ‘Kijk naar je corebusiness. Onderzoek wat het belangrijkste probleem is van je organisatie of van je klant, en hoe je dat probleem kan oplossen. Het liefst met nieuwe technologie.’
We doen het samen.
We zijn dol op technologie en de ongekende mogelijkheden ervan. Daarom helpen we je graag onderzoeken hoe je technologie het beste in kan zetten in je bedrijf.
Odido Innovatie Hub.
Ben je benieuwd naar wat er allemaal kan? Of wil je onze oplossingen in het echt ervaren? Dat kan in 1 van de Odido Innovatie Hubs. Geen ingewikkelde verhalen over enen en nullen, maar concrete voorbeelden die jou en je team inspireren.
De Odido Innovatie Hubs bevinden zich in stadion Galgenwaard van FC Utrecht en op ons hoofdkantoor in Den Haag. Inspirerende ruimtes waar diensten en mensen samenkomen. Je ziet er onze oplossingen en probeert ze zelf.