Van het meten van grondwaterstanden, tot slimme afvalcontainers die zelf aangeven wanneer ze moeten worden geleegd. Of een slim horloge dat de bloeddruk van een patiënt meet en doorgeeft aan een arts. Met Internet of Things (IoT) kan er veel. Door IoT slim in te zetten in je bedrijf kan je nieuwe inzichten krijgen, betere beslissingen nemen of energie besparen. Dat doet Landal. Met hulp van de slimme thermostaatoplossing van Insmart besparen verschillende vakantieparken van Landal veel gas.
Nederlandse installatiebedrijven hebben een groot tekort aan monteurs en installateurs van cv-ketels en warmtepompen. En de tekorten lopen op. Tegelijkertijd zit ons land midden in de transitie naar duurzame energie. Beide uitdagingen vragen om slimme oplossingen. Daarom richtten Marjolein Böggemann en Erik Jan Jonkers samen hun bedrijf Insmart op. Marjolein: ‘We hebben een product ontwikkeld waarmee je verwarmingssystemen op afstand kan uitlezen. Dat begon met een module voor cv-ketels. Daarmee helpen we installatiebedrijven om hun personeel efficiënter in te zetten. Want een monteur kan eerder en duidelijker zien wanneer een cv-ketel onderhoud nodig heeft.’
Speciaal voor vakantieparken ontwikkelde Insmart de oplossing door naar een systeem waarmee cv-ketels en warmtepompen op afstand uitgelezen en aangestuurd kunnen worden. Die oplossing wordt inmiddels in 32 vakantieparken van Landal gebruikt. Per bungalow wordt al 13% gas per bungalow bespaard.
Gas besparen en verduurzamen is voor Landal heel belangrijk. Maar net zo belangrijker is dat gasten geen comfort verliezen tijdens hun verblijf. Jan-Theo Hoeksema, team lead maintenance van Landal, vertelt: ‘De slimme oplossing van Insmart werd als 1e getest in vakantiepark Landal Rabbit Hill in Uddel met een pilot. Voor die pilot hebben we de oplossing van Insmart geïnstalleerd in 10 bungalows op ons vakantiepark. 10 andere bungalows lieten we in de bestaande situatie. Zo konden we de verbruiksgegevens van de 20 bungalows zo goed mogelijk met elkaar vergelijken.’
‘We hingen sensoren op waarmee we beweging, luchtvochtigheid, luchtkwaliteit en de temperatuur in de bungalows konden meten’, gaat hij verder. ‘Met die data zagen we of gasten aan de thermostaatknop draaiden, de open haard aandeden, hoe laat ze gingen koken en meer. Al die gegevens zijn heel interessant voor ons. Want hoe beter we weten hoe gasten onze bungalows gebruiken, hoe beter we hun comfort kunnen regelen. Zonder dat ze daar iets van merken.’
De slimme thermostaten van Insmart worden aangestuurd en beheerd via een eigen online platform. Dat kan allemaal tegelijk. Marjolein vertelt erover: ‘Via het Insmart Platform kunnen we alle aangesloten cv-ketels en warmtepompen opdrachten geven op afstand. We kunnen een bungalow bijvoorbeeld laten voorverwarmen voordat er gasten komen. Zo komen gasten altijd aan in een bungalow met een aangename temperatuur. Dat noemen we Warm Welkom. Door een koppeling te maken met het boekingssysteem van Landal, weten we precies wanneer een bungalow bezet is en wanneer niet. ‘s Nachts wordt de temperatuur in elke bungalow automatisch verlaagd en in de ochtend warmt die vanzelf weer op. Dat gebeurt allemaal slim. Een ketel of warmtepomp slaat pas aan als de temperatuur onder een bepaald niveau komt, en alleen als dat nodig is. Betekent dat een bungalow niet opwarmt als die een paar dagen leegstaat.’
Het Insmart Platform zorgt niet alleen voor meer comfort voor gasten van Landal, het maakt ook het werk van property manager Daan Kuijpers en zijn collega’s makkelijker. Daan vertelt erover: ‘Wat ik echt fijn vind, zijn de preventieve meldingen. Bijvoorbeeld als de waterdruk in een ketel laag is, of als er een storing is. Gasten hoeven dit niet meer aan ons te melden. Want vaak hebben we al gezien dat er iets aan de hand is voordat een gast dat in de gaten heeft. Zo kunnen we problemen oplossen voordat ze ontstaan. Het Insmart Platform helpt ons ook om ons werk makkelijker te plannen. Want als de waterdruk van een bepaalde ketel laag is, maar niet zo laag dat je de ketel niet meer kan gebruiken, dan vullen we die ketel pas bij als de gasten uit de bungalow zijn vertrokken. Dat is fijner voor ons en voor de gasten.’
De slimme thermostaatoplossing van Insmart werkt via narrowband-IoT van Odido. Thijs van de Sande, IoT business development manager bij Odido, vertelt erover: ‘Narrowband-IoT is een techniek die speciaal is bedoeld voor machine-naar-machine communicatie. Met deze techniek worden datapakketjes efficiënt verzonden via een lage frequentie, over een apart deel van ons mobiele netwerk. Dat zorgt ervoor dat er verbinding mogelijk is op moeilijk bereikbare plekken, zoals onder de grond of in een goed geïsoleerde bungalow. Dat maakt het een goede oplossing voor vakantieparken.’
‘Narrowband-IoT is een oplossing voor optimale en betrouwbare dataverbindingen’, vult Marjolein aan. ‘Dat maakt het een hele geschikte oplossing voor ons. Want met narrowband-IoT zijn we niet afhankelijk van wifi en kan onze oplossing overal online komen. En het installeren is heel makkelijk. In de module zit een speciale IoT-simkaart van Odido en op de module zit een QR-code. Zodra de module tussen de cv-ketel of warmtepomp en de thermostaat is geplaatst, meld je die met de QR-code aan op het netwerk van Odido. De module weet nu bij welk park die hoort en is binnen een paar minuten online. Daarna koppel je de module aan de juiste bungalow in het park. En vanaf dat moment kan de ketel of warmtepomp op afstand uitgelezen en bestuurd worden.’
Beeld: Odido