De unieke Google AR-experience laat je de Google Pixel 7 en de Google Pixel 7 Pro op een hele andere manier beleven. Je wordt meegenomen in een digitale wereld waarin je de indrukwekkende functies van de telefoons interactief kan bekijken. Dit werd ontwikkeld door Springbok en Wij Doen Dingen. We spraken Klaas Nagel van laatstgenoemde, over het idee achter de experience.
Het is vast geen toeval dat de experience samenvalt met de launch van Google Pixel. Wat is het idee daarachter?
‘Google & Odido die samenwerken: dat moet wel garant staan voor een technologisch hoogstandje. Het idee is ontstaan om met de toepassing van nieuwe technologieën iets vernieuwends en unieks te doen om zowel de samenwerking als het product in het zonnetje te zetten. Hiermee hebben we ervoor gezorgd dat mensen dit vooruitstrevende flagship toestel van Google in hun huiskamer kunnen bekijken en ervaren.’
Waarom deze AR-experience?
‘Zowel Google als Odido profileren zich met deze AR-experience als koplopers op het gebied van de webbased mogelijkheden in combinatie met augmented reality. Bovendien wilden we de bezoekers meenemen op een interactieve reis door de wereld van de Pixel. Met als doel de interesse van gebruikers op te laten bloeien, wat ook het uitgangspunt van de Pixel campagne is. De Google Pixel is een unieke telefoon dat met haar specificaties heel erg geschikt is om met een AR-experience onder de aandacht te brengen.’
Hoe werkt het?
‘Het paradepaardje op technisch vlak is dat er geen app gedownload hoeft te worden om augmented reality toe te passen. Hierdoor is de drempel heel erg verlaagd om mensen mee te nemen in de ervaring. Zodra de telefoon automatisch het grondoppervlak gedetecteerd heeft, kan de gebruiker met 1 druk op de knop een geanimeerd met bloemen bezaaid 3D portaal plaatsen, waar ze ook zijn. Dit portaal verschijnt geïntegreerd in de realiteit om je heen, heel bijzonder.
De gebruiker wordt op dit moment verleid en gestimuleerd om fysiek door dit portaal heen te stappen. Wanneer de gebruiker dit doet, transformeert de omgeving van de gebruiker in een volledige 360 graden virtual reality experience. Door met de telefoon rond te bewegen kan de gebruiker de ervaring bekijken en beleven zoals die dat wil.
Aan het einde van de ervaring staat er daadwerkelijk een doos in je huiskamer of kantoor die de gebruiker zelf uit kan pakken. Als grote finale zweeft de Google Pixel 7 op magische wijze uit de doos en kan je er helemaal omheen lopen en de telefoon aandachtig bestuderen. Ook kan je de telefoon meteen kopen.’
Wat is het hoogtepunt van de AR-experience?
‘Lastig te zeggen. Er zitten zoveel verschillende elementen in – van technisch tot esthetisch – die op zichzelf staand al kleine geluksmomentjes zijn. Hoogtepunt is misschien wel dat de totaalbeleving in al zijn verschillende aspecten constant het concept én het verhaal verbeelden en versterken.’
Waarom moet iedereen deze experience doen?
‘Niks moet natuurlijk, maar als je geïnteresseerd bent in technologie, film, vormgeving en design, beleving of innovatie dan wil je deze niet missen.’
Waar kan je de experience het beste doen?
‘Voor de maximale beleving is het leuk om ook rondom de augmented reality elementen heen te lopen. Hiervoor is het wel prettig als je een beetje de ruimte hebt. In principe is de ervaring zo afgestemd dat deze overal te beleven is, van een klein appartement tot midden in het park.’
Wat hebben consumenten of ondernemers eraan?
‘De consument wordt op een nieuwe manier verleid om een product te verkennen. Ze komen de hele dag in aanmerking met lineaire communicatiemiddelen op televisie, radio en social media die alleen maar zenden, zenden, zenden. Odido en Google hebben dat slim bekeken, ze vragen niets van de consument, ze geven de consument iets. Ze bieden een belevenis en een gevoel en als door die belevenis juist dat gevoel beklijft, dan hebben ze succesvol een positieve emotie aan hun product gekoppeld. Dat tackelt ook meteen de vraag: wat hebben ondernemers eraan? Behalve dat een Google Pixel 7 een geweldig product is om zakelijk in te zetten, is deze mindset als productbenadering vernieuwend te noemen dat vooral de innovatieve ondernemer erg zal aanspreken.’