Een van de meest succesvolle livestreamingsapps van dit moment is Periscope. Oprichter Kayvon Beykvour vertelt tijdens The Next Web Conferentie in Amsterdam over de toekomst van livestreamen via je mobiel.
Op dezelfde tijd ergens anders aanwezig zijn, hoe gaaf is dat? Kayvon Beykour en een jeugdvriend met wie hij al van kinds af aan websites en games bouwde, dachten hetzelfde. “En uiteindelijk was daar Periscope”, vertelt de ondernemer tijdens de elfde editie van The Next Web conferentie in gesprek met host Patrick la Haive. Een volledig interactieve livestream dus, die immens populair is. Maar daarvoor moest wel wat gebeuren.
Voor de productlancering een jaar geleden wist hij lange tijd niet of mensen wel zaten te wachten op livestreaming. “Vijf jaar geleden was ons succes niet mogelijk geweest en was de techniek er nog niet klaar voor.” Dankzij hard werken en een goede timing, was het bedrijf zelfs al verkocht voordat het op de markt kwam. Twitter toonde interesse en kocht het over. Een logische keuze, aldus Beykour, die nu van geen eigenaar maar directeur is van de app. “Twitter is ook een soort graadmeter van wat er in de wereld speelt, maar dan in woord en foto. Periscope doet hetzelfde in realtime beeld.”
De interactiviteit van de videobeelden maken het zo speciaal, zegt hij. “Of je nu veel volgers hebt, of een gesloten Periscope groep hebt van bijvoorbeeld familieleden, ongeacht wie er meedoet of hoe groot de groep is: iedereen heeft het idee ergens bij zijn en invloed uit te oefenen.”
De timing helpt daarbij, aldus Beykour. Twee weken voor de lancering van Periscope, kwam Meerkat met eenzelfde concept, en Facebook introduceerde Facebook Live. Toch was dit geen reden voor stress. “Ik geloof in serendipiteit: het is gewoon de tijd waarin we leven. Het is mogelijk om super snel de markt op te gaan. Voor ons was dit geen probleem.”