LinkedIn: als ondernemer kan je niet meer zonder. Het zakelijke netwerk geeft je veel mogelijkheden om jezelf als professional te presenteren en om te netwerken. We vroegen Judith Eversdijk van Social Blooming, een social agency dat expert is op het gebied van LinkedIn, wat de belangrijkste tips voor zzp’ers zijn.
LinkedIn is een zakelijk netwerk die je mobiel met een app gebruikt en op je computer in de browser gebruikt. Zo kan je via 5G-internet of zakelijk internet makkelijk netwerken of een baan zoeken.
Judith: ‘Een eerste online indruk kan je maar 1 keer maken, ook op LinkedIn. Als iemand je persoonlijke profiel bezoekt, wil je dus dat dit er goed uitziet en je een goede indruk achterlaat. Je wil dat ze zo lang mogelijk op je profiel blijven.’ Hoe zorg je daar nu voor?
‘Het bovenste deel van het profiel is de plek waar je jezelf als professional kan presenteren’, legt Judith uit. ‘Dit doe je met verschillende onderdelen. Ik behandel de belangrijkste van boven naar beneden.’
LinkedIn tip 1: gebruik een achtergrondfoto als eerste visitekaartje.
‘Bovenaan heb je ruimte voor een achtergrondfoto, ook wel een banner genoemd. Veel mensen weten niet dat je hier een afbeelding kan uploaden. Dan staat er alleen een grote grijze balk. Een gemiste kans. Kies een beeld dat past bij wie je bent of wat je doet. Maar maak het beeld niet te druk, want de focus moet gaan naar je profielfoto. Het is het mooist als je achtergrondfoto en kopregel (de regels tekst onder je naam) samen je verhaal vertellen.’
Zo stel je op LinkedIn een achtergrondfoto in.
- Ga in de browser naar LinkedIn.
- Log in.
- Druk links bovenin op je naam.
- Druk op het foto-icoon rechtsboven in de achtergrondfoto.
- Druk op Add cover image.
- Kies 1 van de beschikbare achtergrondfoto’s of upload je eigen achtergrondfoto. Het beste afbeeldingsformaat is 1584 x 396 pixels.
LinkedIn tip 2: zo zorg je voor een professionele profielfoto.
‘Je profielfoto is het liefst een foto die er professioneel uitziet. Zorg ervoor dat je in de camera kijkt (zo maak je contact via het scherm) en lachend op de foto staat. Want lachende mensen komen over als mensen die meer open zijn. Als je kan kiezen, zou ik altijd voor een kleurenfoto gaan in plaats van een zwart-witfoto. Zwart-wit is mooi, maar ziet er in de tijdlijn allemaal hetzelfde uit. En als ondernemer wil je natuurlijk opvallen.’
‘Let er ook op dat je profielfoto voor iedereen (die je wil) zichtbaar is. Het kan namelijk zo zijn dat je foto niet te zien is voor mensen die geen directe connectie van je zijn. Zeker als je je netwerk aan het uitbreiden bent of berichten deelt, wil je dit niet. Het komt niet goed over en levert minder succes op. Stel je profielfoto daarom zo in dat hij zichtbaar is voor je netwerk. Dit kan makkelijk door op je foto te klikken en dan op het oogje te klikken. Kies dan wie je foto allemaal mag zien: bijvoorbeeld alleen connecties van connecties of iedereen op LinkedIn.’
Zo stel je je LinkedIn profielfoto in.
- Ga in de browser naar LinkedIn.
- Log in.
- Druk links bovenin op je naam. Je bent nu op je profielpagina.
- Druk boven je naam op de cirkel (of op de profielfoto, als je je profielfoto wil veranderen).
- Druk op Update photo.
- Druk op Upload photo.
- Kies een foto die je wil uploaden.
- Met Zoom en Straighten kan je de foto aanpassen.
- Ga naar Filter als je een filter over de foto wil leggen.
- Onder Adjust kan je helderheid, contrast, verzadiging en vignettering (het donkerder maken van randen) aanpassen.
- Druk op Save om de nieuwe LinkedIn profielfoto in te stellen.
LinkedIn tip 3: maak een Service Pagina aan.
‘Je kon natuurlijk al aanbevelingen vragen en die op je profiel laten zien, maar met de Service Pagina kan je nog meer. Je ziet de blokjes in de eerste afbeelding onder de blauwe knop staan (Providing Services).’
‘Er is (beperkt) ruimte om je diensten uit te leggen met een tekst. Daaronder kan je 10 diensten noemen en media toevoegen waarin je jezelf of je werk laat zien. En je kan voor je diensten aanbevelingen (Reviews) aan je klanten en opdrachtgevers vragen. De pagina kan je dan los delen met je netwerk. Aanbevelingen vragen gaat nu nog niet helemaal soepel. Stuur daarom een herinnering, dan krijgt die persoon meteen een linkje.’
Zo maak je een Service Pagina met LinkedIn.
- Ga in de browser naar LinkedIn.
- Log in.
- Druk links bovenin op je naam. Je bent nu op je profielpagina.
- Druk op Add profile section.
- Druk nu op Core en kies daar Add services.
- Druk op Continue om verder te gaan.
- Voeg nu een dienst toe door op Add service te drukken. Zoek daar op de dienst die je wil aanbieden.
- Dienst gekozen? Dan kan je nu de volgende dingen invullen:
- Description: een omschrijving van je werkzaamheden.
- Work location: werk je op locatie of ook op afstand?
- Pricing: vul hier je tarieven in of geef aan dat mensen hiervoor contact met je kunnen opnemen.
- Je kan ook aangeven dat je berichtjes kan krijgen van mensen die niet in je netwerk zitten.
- Klaar? Druk op Save om de dienst toe te voegen aan je profiel.
LinkedIn tip 5: maak een bedrijfspagina aan.
‘Ook voor kleinere ondernemers is het aanmaken van een bedrijfspagina een goed idee. Ik vind wel dat het persoonlijke profiel voor (kleine) ondernemers veel belangrijker is. Mensen doen natuurlijk zaken met mensen. Maar het maken van een bedrijfspagina heeft wel wat voordelen. Op de bedrijfspagina kan je een omschrijving van je organisatie kwijt (handig voor SEO), contactgegevens, een eigen banner en logo. En dat logo kan je dan weer verbinden aan je persoonlijke profiel. Dat komt professioneler over dan een grijs blokje.’
‘LinkedIn is altijd in beweging. Het is een betrouwbaar netwerk en voor veel ondernemers de plek waar ze meerdere klanten per jaar binnenhalen. Dus begin nu met een mooi profiel maken.’
Zo maak je een LinkedIn bedrijfspagina aan.
- Ga in de browser naar de website van LinkedIn.
- Druk rechtsboven op For Business (te herkennen aan de 9 puntjes die een vierkant vormen).
- Druk op Create a Company Page+.
- Volg de stappen om de bedrijfspagina te maken.
Ontdek onze oplossingen voor zakelijk internet voor zzp en de voordelen ervan voor je bedrijf.