Business Blog – Odido

Tech trends 2026: cybersecurity, dataopslag, AI en meer.

tech-trends-2026-web-2

In november kijken we op de Business Blog vooruit naar volgend jaar. We bespreken de tech trends die eraan komen. En voorspellen welke van die trends echt groot zullen worden. Doen we dit jaar ook. Maar niet alleen. Want voor het eerst doen we dat samen met een aantal van onze partners. Die staan elke dag midden in de technologie. Welke trends zien ze? En wat betekenen ze voor je bedrijf? Vertellen we je in dit artikel.

1. Cybersecurity wordt een strategische kracht.

Volgens XTIUM en Dacon groeit cybersecurity in 2026 uit tot een volwaardig strategisch onderwerp in de boardroom. Niet alleen om risico’s te verkleinen, maar vooral om vertrouwen op te bouwen. Bedrijven stappen over van losse beveiligingsmaatregelen zoals wachtwoordmanagement en multi-factor authenticatie, naar continue monitoring. Denk aan een Security Operations Centre (SOC) dat dag en nacht realtime meekijkt en dreigingen direct herkent. En ingrijpt als dat nodig is.

Dacon ziet schaalbare beveiliging die meegroeit met je bedrijf als een logische stap. Zo heb je altijd zicht op je risicoprofiel. En voldoe je makkelijker aan wet- en regelgeving. Zonder dat je een groot securityteam op hoeft te bouwen.

2. Data wordt vaker lokaal opgeslagen.

Data is heel belangrijk voor je bedrijf. Maar waar wordt die data precies opgeslagen? Waar staan de servers en wie heeft er toegang toe? Volgens Flash Connectivity Group en Dacon worden die vragen in 2026 steeds belangrijker. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om hun data niet meer op te laten slaan op grote Amerikaanse servers. In plaats daarvan kiezen ze liever lokale of regionale cloudoplossingen. Zo weten bedrijven zeker dat alle data binnen Europa blijft. En hebben ze volledige controle over eigenaarschap en privacy.

3. AI is geen trend meer, maar een hulpmiddel dat je dagelijks gebruikt.

Volgens XTIUM belanden we in 2026 in een nieuwe fase als het gaat over AI. Minder losse pilots. Meer geïntegreerde oplossingen. AI wordt onderdeel van je vaste systemen, zoals CRM, klantcontactcenter en netwerkbeheer. Dacon sluit daarbij aan en voorspelt dat AI steeds vaker wordt ingezet om processen te optimaliseren. Denk aan geautomatiseerde rapportages, voorspellende analyses en slimme workflows. AI helpt je sneller te werken en betere beslissingen te nemen. De vraag is niet meer of je iets met AI doet, maar hoe je het goed implementeert. En hoe je grip houdt op privacy en veiligheid.

4. AI-agenten zorgen voor een revolutie in klantcontact.

Volgens Talkdesk verandert klantcontact komend jaar ingrijpend door de komst van AI-agenten. Deze slimme assistenten luisteren realtime mee met gesprekken, herkennen emoties en geven medewerkers van je klantcontactcentrum advies tijdens een gesprek. Ook fijn: de slimme AI-agenten kunnen makkelijke vragen helemaal zelfstandig beantwoorden. Zo heeft je team meer tijd om complexe vragen te beantwoorden. En persoonlijke aandacht te geven aan klanten als dat nodig is. AI neemt ook het administratieve werk over. Zoals samenvattingen maken na een gesprek of standaardacties uitvoeren, zoals het plannen van een terugbelverzoek.

5. Klanten verwachten proactieve communicatie.  

Talkdesk ziet een sterke verschuiving naar voorspellende AI. Je wacht niet meer tot een klant contact opneemt met je bedrijf. Maar ziet problemen of vragen al aankomen en pakt die proactief op. Want met realtime analyses van gedrag, geschiedenis en patronen kan je bedrijf op het juiste moment het juiste bericht sturen. Bijvoorbeeld een melding dat een pakket vertraagd is. Of een telefoontje van een specialist die een bug heeft gevonden in een systeem, voordat die bug problemen geeft. Zo versterk je de klantrelatie.

6. Met unified cloud governance hou je grip op al je cloudomgevingen.

Volgens XTIUM wordt unified cloud governance heel belangrijk. Daarmee bedoelen we dat je 1 set basisafspraken hebt voor al je cloudomgevingen. Samen met collega’s bepaal je hoe je de cloud gebruikt, beveiligt en beheert. Dit zorgt voor duidelijke regels, betere beveiliging en meer grip op kosten. AI-analyses helpen om verbruik te voorspellen, kosten te optimaliseren en compliance te bewaken. Zo stuur je op waarde in plaats van op capaciteit. En zorg je voor rust en overzicht binnen je bedrijf. Zeker als je werkt met meer dan 1 cloudomgeving.

7. Geïntegreerde connectiviteit: alles moet samenwerken.

Flash Connectivity Group ziet dat bedrijven niet langer zoeken naar losse oplossingen, maar naar 1 geheel. Waarbij hardware, software, data en connectiviteit soepel samenwerken. Volgens Flash zal dat meer en meer gebeuren met geïntegreerde systemen. Van private en publieke 5G-verbindingen, tot slimme netwerken die oude en nieuwe technologie verbinden. Zo blijft je bedrijf doorgaan, ook in een tijd waarin alles snel verandert.

Samen kunnen we meer.

We geloven in samenwerken en partnerschap. Want samen kunnen we meer. Daarom werken we samen met verschillende ICT-partners. Vakmensen, met elk hun eigen expertise en focus. Die snappen wat je behoefte is en die je helpen om voorop te lopen. Samen zoeken we naar de connectiviteitsoplossing die het beste bij je bedrijf past. Wil je meer weten over onze partners? Op onze Partner pagina vertellen we je er graag meer over.

Exit mobile version