Business Blog – Odido

Dit zijn de nieuwste functies die Microsoft Teams in 2025 nog slimmer gaan maken.  

microsoft-teams-updates-2025-web

Eind maart kondigde Microsoft tijdens Enterprise Connect 2025 een heleboel nieuwe functies aan voor Teams. Veel daarvan ging in april al live. In dit artikel vertellen we je wat de meest handige functies zijn. En we kijken vooruit naar nieuwe functies die we later dit jaar voor Teams verwachten. Zo helpen we je om nog meer uit deze slimme samenwerkingstool te halen.

Chatten en samenwerken.

Spontaan afspreken met Chat @nearby.

De handige functie Chat @nearby laat je zien welke collega’s bij je in de buurt zijn. Bijvoorbeeld op kantoor. Zo kan je makkelijk afspreken voor een lunch of een spontaan koffiemomentje.

Live Chat: klantenservice voor kleine bedrijven.

De nieuwe functie Live Chat is speciaal ontworpen voor kleine bedrijven. Hiermee kunnen ze makkelijk en snel chatten met bezoekers van hun website. Live chat geeft een melding als iemand vanaf je website een chatverzoek doet, heeft een handig dashboard waarin je gesprekken beheert, en geeft een overzicht van je gespreksgeschiedenis met een klant. Goed om te weten: maximaal 25 medewerkers van hetzelfde bedrijf kunnen deze functie gebruiken.

Iedereen op de hoogte met Storyline.

Communicatie tussen medewerkers is vaak verspreid over verschillende kanalen. Zoals Teams, e-mail en een intranet, zoals Viva Engage. Met de nieuwe functie Storyline kan een manager vanaf nu updates die worden geplaatst op Viva Engage, makkelijk delen in Teams. Zo is iedereen op de hoogte, zonder van platform te hoeven wisselen.

Vergaderen en webinars.

Slim samenvatten voor bedrijfsbrede evenementen.

Heb je een Teams Premium licentie? Dan kan je vanaf nu Slim Samenvatten voor webinars en bedrijfsbrede evenementen gebruiken. Werkt hetzelfde als de Slim Samenvatten functie voor vergaderingen tussen een paar personen. Met deze handige functie maakt AI een samenvatting van de belangrijkste punten in een presentatie of webinar. Handig voor de organisator, medeorganisator en prestantoren. AI kan sprekers en onderwerpen herkennen, taken en notities maken en snel zoeken in een opname.

Vragen beantwoorden als organisator.

Organisatoren van webinars en bedrijfsbrede evenementen kunnen binnenkort vragen beantwoorden met de titel ‘organisator’ in plaats van hun eigen naam. Zorgt voor een professionelere uitstraling. Ook handig voor kijkers van het webinar of evenement. Die hoeven niet meer op zoek naar de naam van de organisator, maar stellen hun vraag aan @organisator. Deze functie wordt verwacht in de 2e helft van 2025.

DVO-ondersteuning voor bedrijfsbrede evenementen.

Voor bedrijfsbrede evenementen is vanaf nu een Digitale Video Opnamefunctie (DVO) beschikbaar. Daarmee kunnen kijkers een livestream pauzeren, terugspoelen of vooruitspoelen. Net als bij een opgenomen vergadering. Zo kan iedereen de informatie die wordt gegeven goed opnemen.

Teams Phone.

Meer mogelijkheden met Copilot in Teams Phone.

Copilot is de slimme AI-assistent van Microsoft. Die helpt je om gesprekken te transcriberen en samen te vatten, om een lijst van actiepunten op te stellen en nog veel meer. Zat wel 1 maar aan: Copilot nam je vergadering altijd op en maakte automatisch een transcript. Vanaf nu hoeft dat niet meer. Fijn als je gesprekken voert waarin gevoelige informatie wordt besproken. Voortaan kan je als je Copilot gebruikt tijdens een vergadering, zelf kiezen of die een opname en transcript mag maken.

Een 2e verbetering in Copilot is dat een gesprek doorverbinden makkelijker gaat. Voor je een gesprek doorverbindt, maakt Copilot een korte samenvatting van wat er is besproken voor de persoon die het gesprek van je overneemt. Zo is die goed op de hoogte en hoeft de beller niet opnieuw te vertellen wat al is besproken. 

Deze functies zijn beschikbaar als preview. Betekent dat je de functie kan testen en Microsoft feedback erover kan geven.

Je klantcontactmedewerkers helpen.

Gebruik je Teams Phone voor klantcontact? Vanaf nu kan je als leidinggevende de medewerkers van je klantcontact center helpen met 4 slimme functies: Monitoren, Fluisteren, Inbreken en Overnemen. Vertellen we je meer over:

Deze functies zijn beschikbaar als preview en zijn onderdeel van de app Wachtrijen. Die kan je alleen gebruiken als je een Teams Premium licentie hebt.

Beter bereikbaar met Teams Phone Mobile.

Met Teams Phone Mobile integreer je mobiele telefonie in Teams. Zo kan je nog makkelijker bellen met klanten en collega’s. Want je bent bereikbaar op elk apparaat, met hetzelfde nummer. En je belgeschiedenis, beschikbaarheidsstatus en voicemail zijn overal hetzelfde.

Altijd een vergaderruimte en een slimme aanwezigheidsassistent.

De nieuwe functie Ruimte Aanbeveling helpt je bij het vinden van een geschikte vergaderruimte. Ben je vergeten een vergaderruimte te reserveren? Of plan je een last minute vergadering in? Geen punt. 1 uur voor de start zoekt Ruimte Aanbeveling een geschikte vergaderruimte op en stelt die aan je voor in de vergader chat. Reserveren doe je met 1 druk op de knop.

Ook handig is de nieuwe functie Aanwezigheid op de Werkplek. Die is vanaf april als preview beschikbaar. Met deze functie wordt je werklocatie automatisch aangepast naar kantoor als je verbinding maakt met de wifi van je bedrijf.

Betere beveiliging.

Ook op het gebied van cybersecurity heeft Microsoft een paar verbeteringen doorgevoerd in Teams. Zo krijgen gebruikers een waarschuwing als er een bestand of URL met een mogelijk schadelijke inhoud wordt gedeeld. En is het vanaf de 2e helft van 2025 mogelijk om je vergaderingen beter te beveiligen met hulp van AI. Tijdens vergaderingen zoekt AI naar gevoelige informatie, zoals een BSN- of creditcardnummer. Als die wordt gevonden, waarschuwt Teams de organisator en presentator van een vergadering.  Zo kan die voorkomen dat de gevoelige informatie wordt gedeeld.

Exit mobile version